Het Royals topic

Als kinderen van de vorst trouwen krijgen ze vaak een hertogdom toegewezen. Dus bijv William werd hertog (duke) van Cambridge, Harry van Sussex etc. Je hebt een aantal titels die standaard aan bepaalde personen worden gegeven, bijv. Duke of York voor de tweede zoon van een vorst. Dan heb je ook nog weer titels die kunnen worden toegewezen (Princess Royal voor oudste dochter van de vorst, Prince of Wales voor oudste zoon van de vorst) en titels die automatisch bij bepaalde personen horen (Duke of Cornwall voor oudste zoon van de vorst). Kinderen van deze personen heten Prince/Princess of X. X is dan Cambridge of York etc.
Veel titels zijn puur symbolisch, het is niet alsof Harry iets bijzonders te zeggen heeft over Sussex haha (kan zijn dat ze er iets vaker heen gaan bijvoorbeeld of speciale band mee hebben)
Duke of Cornwall titel komt wel met een heel landgoed erbij incl onderhoud waar nu dus William over gaat.

20 likes

Kijken jullie naar het officiële uitroepen van Charles als koning? Heel bijzonder om te zien. Voor het eerst dat zoiets door heel de wereld te bekijken is natuurlijk. De procedures zijn echt super oud ook. De stappen werden net doorgenomen en ééntje ervan is dat de bekendmaking gepubliceerd moet worden in de “gazettes” van de vier landen in het VK, zodat iedereen weet wie de nieuwe koning is haha.

14 likes

Ik niet, waar moet ik zijn?

4 likes

Nos!
Via de app kun je ook live meekijken

2 likes

Ik kijk via de BBC

3 likes

@Higgs_boson bedankt maar ik bedoelde het bericht van @anon4775214 over controverse rondom Elizabeth :melting_face:

Ik vind het juist best wel apart om zelfs voornamen te gaan vertalen. Zo heten ze gewoon niet.

6 likes

Zoveel jaren de tijd gehad om de procedures wat te moderniseren :sweat_smile:

2 likes

Oeps, hahaha🙈

2 likes

Hahaha zoals hij keek met dir vulpennen :laughing:

@Gelatelli op de insta pagina van NOSstories staat ook een reel waarin het kort, duidelijk wordt uitgelegd vind ik!

4 likes

Hahaa ja,
En hee Prince William is linkshandig

5 likes

Ik vind het wel echt rustgevend ofzo om hier naar te kijken op mijn zaterdag

3 likes

Lijkt me wel heftig dat je, terwijl je rouwt om het verlies van je moeder, je je hier ook direct mee moet bezig houden :see_no_evil:

6 likes

Hij lijkt best wel geïrriteerd door het volle tafeltje:).

5 likes

In die reel zeggen ze toch vooral dat ze het symbool was van de koloniale periode en slavernij. Het wordt me niet duidelijk wat voor echte invloed en macht zij daar nog op heeft gehad. Ze zeggen alleen dat ze haar soft powers juist inzette tegen de apartheid in Zuid-Afrika.

2 likes

Ik vind het echt fascinerend. Valt veel aan te merken op het koningshuis maar het kijkt wel erg lekker :zipper_mouth_face:

1 like

Maar dat doe je toch ook met plaatsnamen?

2 likes

Haha ik vond het zo mooi net toen ze allemaal hun muts afdeden. Kon je eindelijk de gezichten zien :smiling_face_with_tear:

4 likes

Vraag me ook af hoeveel ze zelf kunnen zien? Lijkt zo ver over de ogen te zitten

1 like

Hebben we ook in Nederland, de staatscourant en staatsblad!

2 likes