Het Royals topic

Er is bekend gemaakt dat de Prime Minister de boodschap kreeg om 4:30 lokale tijd. Dat is het moment dat het vliegtuig met Edward, Andrew en William landde op Aberdeen Airport.

Bij het eerste statement vanuit het Paleis was de Prime Minister in het Parlement en kreeg een briefje in haar hand. Toen was ze dus nog niet overleden.

@Drawster Er wordt op de liveblogs van de BBC en The Guardian gesproken over dat Charles morgen de Prime Minister spreekt en de natie zal toespreken. Wanneer is nog niet bekend.

2 likes

Je hebt nog niet alle topics gelezem

2 likes

Weet iemand wie van de Britse royal family ging buigen toen de kist van Diana voorbij reed?

Ja the queen, maar wie nog meer? Zag er nog een paar maar wie zijn dat.

1 like

Op foto’s zie ik Edward en Sophie (Earl en Countess of Wessex) achter de koningin staan en ook hun hoofd buigen maar verder kan ik geen gezichten zien op de foto

Als ik de beelden bekijk iedereen, maar niet tegelijk. De Queen als een van de eersten, maar Anne (dochter van de Queen) weer later. Ik kan het ook niet goed zien, maar het lijkt me dat het de kinderen van de Queen zijn met hun partners van dat moment.

1 like

William is dus direct Prince of Wales. Dat zei Charles in zn eerste speech. Ook een mooi plekje voor Harry en Meghan in z’n stuk. Viel me wel op dat Kate niet direct Princess of Wales werd/is genoemd. Ben benieuwd of ze die straks nog krijgt zoals Diana (en officieel ook Camilla).

Edit: op de officiƫle instagram pagina van William en Kate heten ze nu al wel de Prince and Princess of Wales. Dus die titel zal ze nu ook gaan dragen. Ben heel benieuwd, die prinsessentitel gebruikte ze eerst nog niet natuurlijk.

1 like

Kijk; dat had ik dus gemist. Op rtl boulevard hebben ze maar de helft laten zien :face_with_raised_eyebrow: dus moet hem nog even terugkijken. Had het in ieder geval nog niet verwacht, maar ook voor William zal er nog een ceremonie komen na de kroning. Ben benieuwd!

1 like

Waarom noemen we Charles eigenlijk geen Karel, zoals we wel met zijn twee voorgangers doen?

Ik vind het leuk dat ze in Spanje wel aan hun namen vasthouden (Isabel, Carlos): Isabel II del Reino Unido - Wikipedia, la enciclopedia libre

Catherine is ā€˜officieel’ niks, zij leidt haar titels af van William. Is hij Earl van Lutjebroek, dan is zij Countess van Lutjebroek. Nu dus ook met de titel Prince of Wales, dat maakt haar de Princess

2 likes

Officieel had ze de titel The Princess William. Uiteraard via haar huwelijk, maar die gebruikte ze nooit. Altijd de Duchess. Zelfde geldt voor Meghan. Die is officieel ook The Princess Henry.

Edit: ik bedoel dus dat ik benieuwd ben hoe en wanneer zij voor het eerst publiekelijk als Prince and Princess of Wales aan het werk gaan en wat zullen zeggen.

Klinkt wel leuk, Earl and Countess of Lutjebroek. Sexbierum zou het ook goed doen :joy:

3 likes

Kan iemand mij heel kort uitleggen hoe dat werkt in engeland?
Waarom zijn ze niet gewoon prins en princes van het hele land? Waarom alleen van een bepaald gebied? En dan heb je ook nog dukes and duchess. Krijgt het hele koningshuis een gebied toegewezen waarover ze regelen ofzo? (ik weet er echt niks van maar vind het wel interessant)

Ik zoek ook een mooie serie waarin je dat gevoel mee krijgt hoe dat daar allemaal werkt met de hiƫrarchie etc. maar niet te dramatisch, heeft iemand een mooie aanrader? mag ook een stukje geschiedenis in zitten.

2 likes

Als kinderen van de vorst trouwen krijgen ze vaak een hertogdom toegewezen. Dus bijv William werd hertog (duke) van Cambridge, Harry van Sussex etc. Je hebt een aantal titels die standaard aan bepaalde personen worden gegeven, bijv. Duke of York voor de tweede zoon van een vorst. Dan heb je ook nog weer titels die kunnen worden toegewezen (Princess Royal voor oudste dochter van de vorst, Prince of Wales voor oudste zoon van de vorst) en titels die automatisch bij bepaalde personen horen (Duke of Cornwall voor oudste zoon van de vorst). Kinderen van deze personen heten Prince/Princess of X. X is dan Cambridge of York etc.
Veel titels zijn puur symbolisch, het is niet alsof Harry iets bijzonders te zeggen heeft over Sussex haha (kan zijn dat ze er iets vaker heen gaan bijvoorbeeld of speciale band mee hebben)
Duke of Cornwall titel komt wel met een heel landgoed erbij incl onderhoud waar nu dus William over gaat.

20 likes

Kijken jullie naar het officiĆ«le uitroepen van Charles als koning? Heel bijzonder om te zien. Voor het eerst dat zoiets door heel de wereld te bekijken is natuurlijk. De procedures zijn echt super oud ook. De stappen werden net doorgenomen en ƩƩntje ervan is dat de bekendmaking gepubliceerd moet worden in de ā€œgazettesā€ van de vier landen in het VK, zodat iedereen weet wie de nieuwe koning is haha.

14 likes

Ik niet, waar moet ik zijn?

4 likes

Nos!
Via de app kun je ook live meekijken

2 likes

Ik kijk via de BBC

3 likes

@Higgs_boson bedankt maar ik bedoelde het bericht van @anon4775214 over controverse rondom Elizabeth :melting_face:

Ik vind het juist best wel apart om zelfs voornamen te gaan vertalen. Zo heten ze gewoon niet.

6 likes

Zoveel jaren de tijd gehad om de procedures wat te moderniseren :sweat_smile:

2 likes

Oeps, hahahašŸ™ˆ

2 likes