Het "Sjurrr, hoe moet ik dit veganizen?" topic

Fixed it!

1 like

@anon76889665 weet jij toevallig een recept om een vegan pate te maken? Ik zie allemaal recepten online, maar kan me niet voorstellen dat die dat specifieke smaakje geven net als dvs en kips vega.

Hmmm, lastig. Recepten met paddestoelen geven het beste resultaat qua smaak. Ik zal eens voor je kijken.

2 likes

Ik ben zelf niet zo’n bakker maar waar zit het eigeel normaal door?

Ah ok, dat betekent dat het eigeel waarschijnlijk wordt gebruikt om de emulsie te verstevigen. In dat geval zou ik zelf waarschijnlijk lijnzaad of chiazaad gebruiken als eivervanger of appelmoes.

Voor een lijnzaad-ei meng je een eetlepel fijngemalen lijnzaad met 3 eetlepels water tot een papje en dat laat je 20 minuten staan.

Als er melk in het recept zit zou je het kunnen vervangen door sojamelk. Soja is ook geschikt om emulsies te maken namelijk. Als je naar de ingredienten van deze cake kijkt zie je bijv. geen eivervanger tenzij de vegan creamcheese ook bindmiddelen bevat:

1 like

Valt een vier kazen pizza te veganizen? :thinking:

Ja

Ik kan je ( en iedereen pretty much) dit boek aanraden:
https://www.bol.com/nl/p/purezza-vegan-pizza/9200000115594783/?bltgh=rOaGLMHZUBkb5iX4F-5KMA.1_4.6.ProductPageUrl

Staan ook recepten voor makkelijke vegan kazen voor op pizza in inc. een recept voor 6 kazen pizza

5 likes

Wow level up, I love it

1 like

@anon76889665 heb jij ervaring met maiszetmeel of een andere zetmeel ipv taartina? Dat is het hoofdingredient dus hoopte dat ik gewoon een pak zetmeel kan kopen en dat ipv de taartina gebruiken!
Maar wil ook niet dat mn mozzarella dan mislukt

Taartina bevat tapiocazetmeel en kappa carageenan (een bindmiddel van zeewier afkomstig) en die laatste laat het smelten. Tapioca maakt het stretchy. Dus die kun je niet echt vervangen met maizena. Je kan het wel proberen hoor maar je krijgt dan waarschijnlijk een flubberig goedje.

Thanks! Tapioca heb ik ook nog staan volgens mij alleen dat carrageen niet maar daar kan ik wel aankomen

@anon76889665 bak jij weleens koekjes en zo ja, welke vetstof gebruik je dan?
Kan je met plantaardige vetstof zoals Crisco de structuur van bijvoorbeeld Subway-koekjes krijgen?

Ik gebruik zelf eigenlijk nooit zoiets als crisco maar bijv. Flora boter
Wat ik weet van koekjes bakken is dat je ze meer chewy ipv knapperig krijgt door meer vocht toe te voegen. Niet in de vorm van water maar vet en suiker. Basterdsuiker is natter dan witte suiker en boter bevat meer vocht dan straight up fat zoals Crisco of kokosolie. Daarnaast is het zo dat langer op een lagere temperatuur de koekjes ook knapperiger maakt.

Dus gebruik basterdsuiker, vegan boter en bak de koekjes korter om ze meer chewy te krijgen. Als een recept bijv 300 gram suiker vraagt zou ik zelf eens 250 gram proberen want minder suiker zorgt dat je koekjes meer ‘uitlopen’ ipv compact blijven.

2 likes

Superbedankt voor je uitgebreide antwoord! Met die info kan ik heel veel, thanks! Als het wat koeler is ga ik testen.

Wat ook heel goed is voor koekjes textuur is het deeg 24 uur laten rusten in de koelkast zodat dat vocht beter opgenomen wordt. Op die manier krijg ook dat de randjes dat lekkere knapperige krijgen en het midden zacht. Moet je wel net geduld voor hebben. Wat ik zelf zelden heb :sweat_smile:

1 like

Is weleens lastig inderdaad! Maar als het de smaak en textuur ten goede komt heb ik het er graag voor over.
Ik neem aan dat deeg invriezen geen probleem is?

Invriezen kan prima !

2 likes

Dank je wel! :smiley:

Ik ben niet @anon76889665 maar als easy fix vind ik de naturel cashewspread van de Albert Heijn goed werken door pasta!

2 likes

Ja mee eens! Ik gebruik deze ook als ricotta vervanger door pasta, erg succesvol.