Het "Sjurrr, hoe moet ik dit veganizen?" topic

Ik zou eerder Alpro go on gebruiken misschien

2 likes

Deze is wel zuur maar smaakt heel erg naar amandel. Zou m niet gebruiken als vervanger voor Griekse yoghurt.

2 likes

Voor de liefhebbers van ‘aqua faba’, iemand al eens een pavlova “geveganized”?

De slagroom vervang ik door kokosroom goed stevig op te kloppen, dat lukt aardig, maar zo’n grote brok meringue namaken met aquafaba (aka kikkererwtenvocht), dat lukt me niet…

Wat ik nu doe?

ik klop aquafaba stijf met suiker, tot het echt zo’n marshmellow textuur wordt, en dan bak ik het in de oven zoals een gewone meringue voor pavlova (120°C). In het begin rijst de meringue mooi naar boven, maar na een half uur stort die in, en wordt het onderste helemaal vloeibaar (eigenlijk gewoon terug kikkererwtenvocht)…

ook bij kleine meringues heb ik dit probleem trouwens, al hou ik dan nog wel een krokant meringue korstje over (die ik dan maar opknabbel om mijn zoveelste failure te boven te komen)

Ik heb ook al geprobeerd om maïzena toe te voegen, bloemsuiker ipv kristalsuiker, ander merk kikkererwten, maar voorlopig nog geen succes. Iemand hier die wel vegan meringues kan nailen?

1 like

Wellicht niet helemaal het juiste topic, maarrrrr ik probeer wat meer plantaardig te eten. Deze week heb ik een salade voor naar het werk gemaakt met couscous, linzen, zoete puntpaprika, komkommer en lente ui. Met daaroverheen olijfolie, peterselie en peper en zout.

Nu is de smaak een beetje saai en normaal zou ik er feta doordoen. Iemand een tip wat ik er nog extra door zou kunnen doen? Of tips voor een dressing?

2 likes

Ik mis ook m’n feta! Maar tegenwoordig flikker ik overal maar hummus in. Die van de Lidl is lekker zoutig en stevig. Vooral die pittige is goed te doen. En zongedroogde tomaatjes!

1 like

De makkelijkste manier om een Griekse stijl yoghurt te maken is door het te laten uitlekken, denk ik. Neem een ongezoete plantaardige yoghurt en laat het 1,5 uur in een kaasdoek of theedoek uitlekken.
Zelf maken is ook altijd een optie. Je kunt dan als basis bijv. een blik kokosmelk nemen waar je alleen het solide gedeelte afschept. Vervolgens verwarm je het tot zo’n 40 graden en doe je er wat scheppen yoghurt of probiotica door en dat laat je dan in een schone glazen pot een nacht in de oven met het licht aan.

Alpro go on heb ik nog niet getest maar klinkt ook niet als een slecht idee!

@MtMeru Ik heb zelf ook vaak wisselend succes maar de beste vegan meringues eet ik altijd van @Dombo dus laten we haar even om advies vragen!

@Falafel Ik heb ergens in die topic bovenin een recept voor vegan feta maar sommige Albert Heijns verkopen het van Violife en die is heel netjes voor salades en zo!

6 likes

Mijn tips voor merengues:

Ik gebruik deze verhoudingen: sap van 1 blik kikkererwten (400 gram) en 200 gram suiker.

Verwarm de oven voor op 100 graden

Zorg dat je kom goed vetvrij is, je kan het eventueel nog afnemen met een stukje keukenpapier met citroensap. Klop de aquafaba met de mixer op tot het echt goed stijf is, je moet de kom op zijn kop kunnen houden en dan mag het er niet uitvallen. Dit kan wel even duren, je kan zo 15 minuten aan het kloppen zijn. Voeg dan voorzichtig de suiker toe, beetje bij beetje. Wees niet te enthousiast want als je te snel te veel toevoegt zakt het in. Blijf rustig de suiker toevoegen terwijl je klopt en zorg dat het goed stijf blijft.

Als alles gemengd is kan je kleine hoopjes maken op een bakplaat met bakpapier.

Schuif de merengues voor 1.5 uur in de oven. Zet dan de oven uit, laat de deur dicht (!), en laat de merengues nog 2 uur uitharden in de oven. Afhankelijk van je oven kan dit ook wat langer duren (bij een slechtere oven heb je langer nodig).

Dan zijn ze klaar!

Eigenlijk is de gouden tip dus: veel geduld en overal de tijd voor nemen. Als je te snel wil gaan, mislukt het snel. Heel lang kloppen, langzaam de suiker toevoegen en heel lang in de oven laten zitten. :biggrin:

1 like

Bedankt! de meeste van je tips pas ik al toe. Misschien moet ik nog langer kloppen. Ik heb ook schrik om het te ver te kloppen, zoals je met eiwit kan hebben.
Jouw meringues storten nooit in terwijl ze in de oven staan? Ik laat de ovendeur ook dicht, maar ik blijf door het raampje kijken als een soort ramptoerist:blush:

2 likes

Voor grote plakken merengue zoals pavlova gebruik ik ook nog wijnsteenpoeder naast alle andere ingrediënten die je al gebruikt.

1 like

Ik vind granaatappelpitjes, stukjes geroosterde zoete aardappel en pompoenpitjes altijd heel lekker door couscous achtige salades. En ik heb pas een keer als dressing hummus met appelciderazijn en wat goede olijfolie met elkaar gemengd, klein beetje water om het te verdunnen. Het smaakte een beetje naar mayo zelfs :heart_eyes:

3 likes

Ik denk dat iets zuurs toevoegen al helpt! Dat werkt als smaakversterker. Bijvoorbeeld appelciderazijn, wat @Jellyshoes zei, of gewoon citroensap. Ik vind zelf citroensap met koriander echt een geweldige combi, mocht je dat lusten.

2 likes

Love koriander dus dat komt wel goed!

1 like

Mijn go-to salade (voor ik vegan werd) in de zomer is met botersla, aardbeien of mango, honing-mosterd dressing, lente ui, paprik, tomaat en gerookte kip. Die laatste, hoe vervang ik die??? Dat zoutige is vét lekker erdoorheen/

Sommige biowinkels verkopen gerookte tofu, dat kan best heel lekker zijn in een salade. Ik vind de spekjes van AH heel lekker door een salade maar die moet je dan wel eerst bakken.

https://www.ah.nl/producten/product/wi457475/ah-vegan-spekreepjes?

1 like

Gerookte tofu! Ekoplaza heeft chille van het merk taifun.

1 like

Ik maakte mijn nasi goreng altijd met ei erdoor (geroerd, niet een gebakken ei erop), nu dus zonder maar ik mis het best wel, vind 'm toch minder smeuiig en smaakvol zonder ei. Wat zou een goede manier zijn om dit te vervangen?

Stevige tofu verkruimelen met je handen boven een pan, kurkuma, kerrie en kala namak erdoor en je hebt een soort roerei.
Maak ik altijd zo voor bij mn nasi (of voor in breakfast burritos).

1 like

Thanks, dat ga ik proberen! Maakt dat het ook iets smeuïger zoals een ei doet of niet?

Het maakt het niet vochtiger, maar het geeft wel een smaakvol zacht iets te kauwen tussen de rijstkorrels.

1 like

Ik vind (scrambled) tofu altijd juist superdroog en het geheel zeker niet smeuïger maken :frown:

@Dazed ik gooi altijd wat extra woksaus / marinade door nasi of wok om het geheel wat vochtiger te maken :slight_smile:

1 like