Het stagetopic

Heb je het nog naar je zin? Wel gewoon kerstvakantie?

Rip

Nee! Ik ga nu onderzoek doen en daarna simuleren we een nieuwsredactie. En dan buitenlandreisje en dan is het jaar klaar!

Heftig! Ja ik heb er ook veel zin in allemaal

Hebben jullie tips voor het benaderen van een bedrijf voor stage? Ik heb een aantal bedrijven op het oog maar ik twijfel of ik voor het eerste contact beter kan bellen of mailen en wat ik het beste in de mail kan zetten. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Ik geef als stage les op een middelbare school en voel me echt een beetje uitgebuit. Volgens mijn stage contract moet ik 40 uur lesgeven. Ik zit al op 65 uur en moet nog 2 maanden. Ik moèt een week mee naar Polen met een klas die niet eens mijn klas is. Ik moet oudergesprekken alleen doen, ik moet alles compleet zelfstandig en alleen doen (na pas 3 maanden ervaring) zonder betaald te worden. Ze willen zelfs dat ik nà mijn stage nog een dag terug kom om onbetaald 2 dagen mee te gaan op een schoolreisje omdat ze niet genoeg begeleiders hebben. Mijn universiteit zegt dat ik er wat van moet zeggen en dat heb ik gedaan maar mn stagebegeleiders waren het er niet mee eens. En ik wil ook niet teveel tegen ze in gaan want zij bepalen of ik slaag, niet mijn uni.

Is er niet een stagecoordinator die zou kunnen bemiddelen of samen met jou een gesprek met je begeleiders hierover kan hebben? Of iemand anders binnen de school? Wellicht begeleiders van andere stagiaires die op dezelfde school dezelfde stage doen en zich wel aan het contract houden.

Wat betreft Polen, kun je niet zorgen dat je dan iets verplichts hebt van de universiteit? Als het schoolreisje na je beoordeling is, kun je dan niet zeggen dat je andere verplichtingen hebt?

Ik zou mailen, bellen is voor bedrijven lastiger vanwege drukte. Je mail lekker kort en bondig en erin zetten wat je voor een bedrijf kan betekenen (en dan echt) en wat je zelf graag wil leren. Er komen redelijk wat standaard verhalen binnen…
ik moet zeggen dat ik zelf altijd vervolgens altijd even opbel om te kijken met wat voor persoon je te maken hebt! Vind ik wel leuk. Als iemand echt gemotiveerd is merk je dat heel gauw vind ik

1 like

Haha het zou ook niet in mij opgekomen zijn om ooit zoiets te sturen, maar wel een goede tip! Ik ga eens kijken of ik iets in mijn mail kan verwerken.

@Yzile Bedankt voor je reactie, ik ga aan de slag met je tips :smiley:

Weer even een up voor dit topic zo na de feestdagen.

Ik ben op zoek naar een stage en wil een open sollicitatie gaan sturen naar een organisatie die me interessant lijkt. Er staat dat als je een open sollicitatie stuurt ze graag naast een motivatiebrief en CV ook een cijferlijst ontvangen. Nu vroeg ik me af wat jullie zouden doen - enkel mijn cijferlijst van mijn master sturen (daar staan maar 5 cijfers op, 42 EC geloof ik) of ook die van mijn bachelor erbij (daar staan rond de 75 vakken op)? De stage is in principe voor mijn master en de cijfers op beide lijsten zijn goed, maar ik vroeg me af wat in dit geval gebruikelijk is.

Misschien je gemiddelde van je bachelor en je huidige complete cijferlijst van je master? Denk niet dat ze alle 75 vakken gaan bekijken met je cijfers

Ik vind het zo lastig om een motivatiebrief te schrijven voor een stageplek. Heeft iemand nog gouden tips?

Wat zijn je ( persoonlijke) leerdoelen, wat voeg je toe aan een team, heb je ervaring in de sector of in andere vlakken van die sector? Is er iets wat je doet wat je stagebedrijf iets oplevert, bijv. Kwaliteitsverbetering of onderzoek?

1 like

Hebben meer mensen moeite met een stageplek vinden? Ik had best wat opties voor corona maar veel organisaties stellen nu of stage’s uit of kunnen niets met zekerheid zeggen. Daarnaast twijfel ik of ik überhaupt een stage zou willen dit najaar doen als dat betekent dat ik 40u vanuit huis zou moeten werken.

Ik ben in april begonnen met stage vanuit huis, echt allesbehalve ideaal maar ben allang blij dat het door kan gaan in verband met eventuele studievertraging. De meeste stageplekken van mijn studiegenoten hebben zich teruggetrokken dus ik kan me voorstellen dat het lastig is om een plek te vinden! Ik vind 40 uur per week inderdaad wel pittig en ik ben blij dat ik stage loop in een periode met veel feestdagen zodat er nog wat kortere weken tussen zitten haha

1 like

Als iemand een stage zoekt in de PR in onze hoofdstad, mag je me een pm sturen!

Ik ben een paar weken terug begonnen met een stage. Alleen valt het thuiswerken me toch wel tegen. Ik mis echt het sociale contact wat een stage normaalgesproken heeft. Ken nu nog maar een paar collega’s en spreek dus hooguit 1 x per week iemand. Vind het nu zo moeilijk om goed in het onderwerp te komen en de zelf motivatie te vinden om productief te zijn. Voel me anders zo schuldig en slecht doordat ik niet mijn uren goed maak. Zijn er mensen hier die ervaring mee hebben? Hoe pakken jullie het aan?

Edit: natuurlijk ben ik wel heel blij dat ik iets heb kunnen vinden en de vertraging beperkt blijft daardoor!

Ik heb van april tot eind juni vanuit huis stage gelopen en sprak mijn begeleider op een vast moment per week, verder ook geen sociale contacten vanuit stage. Vond het ook echt pittig en heb me er vrij snel bij neergelegd dat het helemaal niet haalbaar is om (in mijn geval) 40 uur per week productief te zijn. Ik werkte vooral in de ochtend lekker door en dan 's middags deed ik af en toe iets voor mezelf als pauze omdat ik anders toch na iedere productieve minuut weer 5 minuten naar buiten aan het staren was. Dus wees vooral niet te hard voor jezelf en meer dan je best kun je niet doen, de situatie is gewoon niet ideaal.

Ik zat in dezelfde situatie als @Riley en sluit me aan bij haar advies. Als er ruimte voor is (bij mij was dat wel, omdat ik alleen nog onderzoek hoefde te doen en het meewerk gedeelte grotendeels was komen te vervallen) werk vooral in de uren die jou goed uitkomen. Voor mij was dat idd ‘s ochtends en ‘s avonds na het eten. Je kunt in deze tijd nou eenmaal moeilijk volledige werkdagen maken, daar heeft iedereen last van en ook absoluut begrip voor. Mijn tip is ook om het gewoon eerlijk aan te geven bij je begeleider en bespreekbaar te maken als het allemaal wat minder goed lukt. Als je echt sociale contacten mist kun je ook vragen of je mee mag luisteren met een paar online meetings en/of mee mag doen met het wekelijkse koffierondje bijv (zoiets hebben de meeste organisaties tegenwoordig wel denk ik?). Die laatste twee dingen zorgden er voor mij in ieder geval wel voor dat ik me iets meer betrokken voelde!

1 like

Even leven blazen in dit topic

Ik moet vanaf februari stage gaan lopen voor mijn master. Super leuk, alleen kan ik niets vinden. Ik denk door Corona. Ik zou zo graag bij een overheidsinstelling willen stage lopen. Het liefst een ministerie maar dat is een beetje hooggegrepen. Een gemeente zou ook al leuk zijn. Maar er zijn gewoon geen vacatures. Bij werkenvoornederland.nl zijn er precies 16 vacatures. En die zijn of HBO niveau of totaal niet in mijn vakgebied.

Pfff… iemand anders die een stage zoekt en ook problemen heeft?

1 like