Zou best kunnen idd!
Ik heb de niacinamide gebruikt en kreeg in die periode juist meer onzuiverheden, gebruik nu een toner waar het inzit en mijn huid ziet er nu veel beter uit dan toen
De granactive retinoid in squalane stinkt echt. Het ruikt naar verlepte bloemen in combinatie met het stinkende water in de vaas. Zo zonde want de granactive emulsie stonk helemaal niet.
Mijn micellair water is bijna op en wil eigenlijk een keer wat anders proberen. Dit is nu mijn routine:
- Garnier micellair water
- TO amino acids
- TO niacinamide
- dagcrème
Dus geen echte reiniger. Ik heb een droge/vochtarme huid. Iemand tips?
Heb je wel eens een oliereiniger geprobeerd? Dat is beter dan een micelair water, omdat je het met water afspoelt en dus je huid echt reinigt. Bij een micelair water blijven de reinigende stoffen op je huid liggen en dat is uiteindelijk niet echt schoon.
Ik heb ook een droge en af en toe vochtarme huid, en houd niet van teveel reinigen. Ik gebruik in de ochtend vaak alleen wat water, in de avond een oliereiniger (DHC Oil cleanser) en milkreiniger (Sioris Cleanse me softly).
Nee nog nooit! Ik ga eens kijken naar de reinigers die je noemt, gebruik je ze beide? Of wissel je af?
Ik dubbel cleanse 's avonds. Maar als ik geen make up heb gedragen, of alleen mascara, dan gebruik ik alleen de oliecleanser. Die kun je voor veel geld bij de ICI krijgen, maar ik bestel ze beide altijd bij Yesstyle.
Edit: En van TO kun je als je een oliecleanser een keer wilt proberen natuurlijk de squalane cleanser proberen. Ik vind die andere prettiger, maar dit is ook zeker een optie!
Is er ook een apart skincare topic eigenlijk ff actief is?
Het beautytopic
Ik heb de oliereiniger van Balea (vochtarme huid, droog tot normaal, weinig tot geen make-up) en ik ben tot nu toe wel tevreden geloof ik! Als deze op is zou ik wel die DHC olie willen proberen, omdat deze een beetje stroef is, maar om te kijken of je het fijn vindt kan ik deze aanraden.
Hoe werkt de retinol 2% squalane voor jullie huid? Ik heb het idee dat ik er enorme (onderhuidse)puisten van krijg?
Even een korte vraag tussendoor (zonder het hele topic door te nemen)
Is de The Ordinary Niacinamide 10% + Zinc 1% High Strength Vitamin and Mineral Blemish Formula
samen met de The Ordinary Natural Moisturising Factors + HA
Een goede basis als dag verzorging? (mijn dagcrème is op en ik zoek iets wat goed hydrateert)
of adviseren jullie een andere combinatie / dagcrème?
Is prima, maar als je niacinamide in een moisturizer wil hebben kun je ook die van dr Leenarts kiezen. Wel meer geschikt voor een drogere huid. Met of zonder spf.
Ik heb ook een vraag!
Mijn huid heeft veel roodheid en nog wat acne littekens, dus zoals The Ordinary mij adviseert gebruik ik de Niacinamide & Hyaluronic Acid 2% + B5 Serum routine. Ik merk echter wel dat mijn huid erg droog is/daarvan wordt. Ik heb dus al de Moisturizing creme toegevoegd, maar die is ook niet héél voedend merk ik. Ik wil dan nog wel eens olie toevoegen - de Rose Hip Seed oil is fijn voor mijn huid, maar vraag me niet af of ik de oplossing niet ergens anders moet zoeken.
Tweede vraag naar aanleiding van deze routine: ik merk dat mijn poriën enorm zichtbaar zijn sinds ik deze producten gebruik, terwijl deze normaal eigenlijk niet zo duidelijk zijn bij mij. Niet zo’n fijne kwaal om erbij te hebben, vooral gezien mijn gezicht al wat te lijden heeft qua roodheid en littekens.
Ik gebruik The Ordinary nu al een hele tijd, veel producten ook geprobeerd, maar kom nu even hier met deze vraag. Wie me kan helpen, enorm bedankt
Oja ik heb ook nog de AHA 30% maar toen ik weer met Niacinamide begon heb ik die even links laten liggen. En die droogt voor mijn gevoel ook uit, dus even pauze nog.
Als ik je verhaal zo lees, dan zou je mogelijk gebaad zijn bij een zachte peeling. Die 30% AHA is wel aardig, maar erg heftig. Je zou in de avond een zachte acid kunnen gebruiken. Ik raad je eigenlijk Paula’s Choice 2% BHA liquid aan, omdat de BHA van TO al langere tijd niet beschikbaar is. En afwisselen (om de dag) met een AHA is ook erg goed, begin dan eerst met de 5% lactic acid. De acids gebruik je dan in de avond, de niacinamide in de ochtend.
Welke moisturizer gebruik je? NMF van TO? Heb je die van Dr Leenarts wel eens geprobeerd. Die is wat rijker. Olie is fijn voor 's nachts, maar niet voor overdag, lijkt me, dan is een goede creme lekkerder.
Tot slot, als je altijd een droge huid hebt, ondanks veel moisturizing producten, dan is het ook goed eens naar je cleansers te kijken. Als je te agressieve cleansers gebruikt, gaat je huid ook heftiger reageren. Welke gebruik je?
Dank voor je uitgebreide reactie!
Allereerst, ik gebruik deze cleanser: https://www.kruidvat.nl/n.a.e.-purezza-gentle-face-bar/p/4984834
Voor mijn gevoel is dit een zachte cleanser, omdat ik na het reinigen geen droge, trekkende huid heb. Na de producten Niacinamide en Hyaluronic Acid 2% + B5 dus wel.
De 30% AHA laat ik inderdaad al een hele tijd liggen omdat dit zo’n heftig product is. De moisturizer gebruik ik inderdaad NMF, maar dit doet voor mijn gevoel niet veel qua voeding, verder wel een lekkere creme. Zal eens kijken naar die van Dr Leenaarts!
Paula’s Choice heb ik eerder wel producten van gehad, geweldig merk, maar ik probeer wel echt verpakkingsvrij/arm te leven en die legio aan plastic producten van hun stond me toen erg tegen. Maar ik ga ernaar kijken!
Dus je zegt de BHA van Paula’s Choice en dan voor de andere avond 5% lactic acid van TO, dit zou dan meer voedend moeten zijn? En laat ik dan de Hyaluronic Acid als product liggen en dan 's ochtends alleen Niacinamide? Sorry, het is me nog niet helemaal duidelijk. Dankjewel, nogmaals
Ik hen deze cleanser ook gehad en vond hem heel heftig, kreeg er juist een trekkend gezicht van. Heb ‘m daarna als lichaamszeep gebruikt.
Gebruik zelf nu de reinigingsgel van hema, lekker cheap.
Als je de hyaluronic acid gebruikt, zorg dat je huid ervoor eventueel nog een beetje vochtig is en dat je erna ook snel goed hydrateert. Anders werkt het serum uitdrogend ipv hydraterend.
@haai ik krijg geen puisten van retinol in squalane, wel heel erg van niacinamide mocht je die toevallig ook in je routine hebben.
Ik ken deze cleanser niet, maar er zit heel erg veel parfum in, dat lijkt me voor een huid met acne niet een aanbeveling. Heb je wel eens een reinigingsolie of -balm geprobeerd? Kijk eens bij de Bodyshop, die heeft goede, met kamille. Daar zit een klein beetje parfum in, maar niet zo heftig, en het is een zachte reiniging.
Als je droge huid krijgt van Niacinaminde of de HA, dan zou ik even met beide stoppen en kijken wat je huid doet. Mijn eigen ervaring is dat beide je huid juist plakkerig maken. En teveel niacinamide kan een reactie geven. Begin na een week of 2 met 2 druppels niacinamide door je moisturizer te mengen en kijk of dat wat doet. Pas als je tevreden bent, kun je beginnen met HA, niet meer dan 2 druppels. Die eerst opbrengen, en dan de moisturizer gemengd met niacinamide.
Hyaluronzuur kan tot 1000 maal zijn gewicht in vocht aantrekken. In warme landen met hoge luchtvochtigheid wordt het daarom als “stand alone” serum gebruikt. In ons klimaat echter, moeten we zorgen dat we onze huid afsluiten na gebruik van dit serum, anders wordt het vocht van onze huid naar de hyaluron getrokken, terwijl het in de huid moet blijven. Ik ben zelf niet zo onder de indruk van de HA van TO. Ik gebruik wel een HA toner, maar als eerste vochtinbrengende basis, en daar overheen serums en een goede moisturizer.
Om een droge huid minder droog te maken is exfolieren goed, vooral met een zuur. Je lost daarmee de bovenste loszittende huidschilvers op, waardoor nieuwe huid aan de oppervlakte komt. Je huid wordt daarmee gestimuleerd zich te vernieuwen. Je huid wordt er minder dof van, en kan beter producten opnemen, waardoor het minder droog aanvoelt. Er zijn 2 soorten zuur: AHA en BHA. Omdat jij aangeeft acne te hebben, zou ik de BHA (salycilzuur) adviseren. Deze is zachter voor je huid, en werkt ook vetoplossend, waardoor het ook in je poriën kan reinigen. Let wel op: zuren moet je nooit direct op open acne gebruiken. Helaas is het niet makkelijk een goed product met BHA te vinden. Ik vind zelf die van PC erg goed, maar in K-beauty webshops is soms ook wel iets te vinden. Een ander alternatief is die van de Inkey List. Helaas is het wel in plastic verpakt.
AHA is een zuur dat niet vetoplossend werkt, maar wel wat beter huidoplossend. Daarom heel erg geschikt voor droge huid. Als je eenmaal goed tegen de BHA kunt, kun je daarom dit afwisselen met een AHA, bijvoorbeeld de lactic acid 5% van TO. Dit zou ik in de avond doen, want Niacinamide en zuren wil je niet mengen in 1 routine, en je huid wordt iets lichtgevoeliger van zuren, dus liever 's avonds gebruiken. En liefst ook een SPF overdag.
Resume: 2 weken even geen producten. Dan in de ochtend 2 druppels niacinamide door je moisturizer mengen. Als dat goed gaat (2 weken testen), dan HA 2 druppels ervoor op je huid doen. 's Avonds je huid eerst een acid, dan een zachte rijke creme en/of olie.
(sorry voor dit lange verhaal)
Ooooh hier moet ik even voor gaan zitten haha, maar dank dank!! wat fantastisch zo’n uitgebreide reactie.
Kleine toevoeging nog: ik heb geen acne huid, wel nog wat littekens (al zijn die eigenlijk door meerdere fruitzuurpeelingen ook aardig weg), probleem zit meer in roodheid. Vandaar mijn trek naar Niacinamide.
Maar alles is toch (bijna) op nu, dus kan ik mooi even wat nieuwe producten testen. Dank allemaal!
Waarom mag je niacinamide en zuren niet mengen? Ik gebruik een toner met niacinamide en een exfoliant met bha maar heb voorlopig nog niets ergs gemerkt eigenlijk
Als je niaciniamide gebruik na zuren, zal het de PH waarde op je huid veranderen, waardoor de zuren minder hun werk kunnen doen. Zuren zijn tussen de 2,5 en 3,5 PH en Niacinamide werkt het beste vanaf 5 PH. En dat is precies waarom andersom het ook niet goed werkt, de zuren na niacinamide zullen de werken stoppen.
Daarnaast kun je door beide snel na elkaar te gebruiken een Niacinamide flush krijgen. Dat is een reactie van je huid op de combinatie zuur en niacinamide.
Overigens is er ook wel wat op af te dingen. Als je een product gebruikt van minder dan 2 % niacinamide is de PH waarde weer niet zo belangrijk, het werkt dan ook wat anders. En bij niet zulke hoge percentages zuren kun je prima na 5 minuten een ander product op je huid doen en daarmee de werking stoppen. Maar het kan zijn dat je gevoelig bent voor de flush. Ik heb het zelf 1x gehad en het is niet fijn.