Het The Ordinary / Deciem topic

Ik gebruik die rode savonds op zondag, ma en di zijn dagen dat ik nauwelijks buiten kom, vandaar geen spf!

En Ja ik zat aan Pycnogenol 5% te denken zelf en misschien ook Amino Acids + B5 of Granactive Retinoid 5% in Squalane?

Heb je wel eens een acid gebruikt? Ik zou beginnen met de lactic acid 5% en evt. een kleine verpakking van de BHA liquid van Paula’s Choice, voor speciaal je kaaklijn.

1 like

Oke ga ik doen. Dankje! En als je tijd en zin hebt, hoe gebruik ik dat?

Gewoon als serum, na reiniging. Je doet wat druppels (ik doe ong. 6-8) op je hand en smeert het uit over je gezicht. Laat het even intrekken en als je huid niet meer plakkerig is, en droog is het ingetrokken. Dan kun je verder met de rest van je routine. In de avond is het beste. En overdag spf dragen! De BHA voor de regio met de puistjes, dat is vetoplossend en zachter, dus die is beter voor die regio.

1 like

Naast de ā€˜usual suspects’ die hier vaak genoemd worden en in veel routines zitten, wil ik een paar producten even in het licht zetten. Voor als je op zoek bent naar een nieuw product in je routine.

Multi-Peptide Serum for Hair Density
Dit haarserum is geweldig voor gevoelige hoofdhuidjes, of als je hoofdhuid droog wordt in de winter. Het is een serum vol met ingredienten die je ook in de beste moisturizers aantreft, maar nu in een waterig serum dat je haar niet vet maakt. Denk aan glycerine, cafeĆÆne, verschillende peptiden (zoals in de Buffet), groene thee extract en belangrijke aminozuren. Met het pipet kun je het precies op de hoofdhuid aanbrengen, bij voorkeur in de avond. Of het serum je haar voller maakt of meer haar geef, waag ik te betwijfelen.

Granactive Retinoid 2% Emulsion
Er is ongelooflijk veel onderzoek gedaan naar Retinol en hoewel dat goede resultaten geeft is het ook een product dat makkelijk en bij veel mensen een reactie geeft. Je moet het goed opbouwen en het zit altijd in een vettige stof opgelost. Zo ook die van TO. Maar dan de Granactive Retinoid Emulsion. Een cremig, waterig serum waarbij het percentage doet vermoeden dat het de mildste van alle retinoid producten is. Maar niets is minder waar. Naast het milde, maar effectieve retinol derivaat Hydroxypinacolone Retinoate zit er ook een ondersteunende hoeveel klassieke retinol in. Dat zit niet in de varianten in squalane, en daarmee is dit serum de mildste maar qua effectiviteit een van sterkste retinol-producten van TO.

Lactic Acid 5% of 10% + HA
Een heel makkelijk serum om een milde exfoliant in je routine op te nemen. Trekt razendsnel in je huid en als het helemaal is opgenomen kun je verder andere producten. Ruimt de overtollige huidschilvers op en haalt de dofheid weg, stimuleert je huid nieuwe huid aan te maken en je huid wordt daardoor minder droog. Rustig opbouwen maar je kunt het dagelijks gebruiken.

Tot slot nog een iets duurder product van NIOD:
Low Viscosity Cleansing Ester (LVCE)
Een milde reiniger, die je huid super schoon maakt zonder te strippen. Het lijkt een waterige facewash, maar er zit geen water in. Het voelt een beetje olieachtig als je over je huid wrijft, maar veel lichter dan een oliereiniger, meer als een micellair water. Pas na een paar weken merk je het verschil. Je huid wordt rustiger, serums worden beter opgenomen. Moeilijk uit te leggen. Gevalletje: je ziet het pas als je het door hebt.

Veel plezier met jullie aankopen!

11 likes

Oh, dat van de GRE wist ik niet! Ik was na 2 flesjes hiervan overgestapt op de laagste met squalane, maar nu twijfel ik of ik beter terug ga naar GRE. Anderzijds reageer ik goed op mijn huidige retinol en ik vind het vettige niet erg… moeilijk!

Wat zijn verder jouw holy grails/musthaves van TO? Ook al zijn ze hier al vaak genoemd, ik lees graag jouw informatieve reacties.

Yes! Vooral goed je huid in de gaten houden. Als je geen irritaties voelt, mag je wat vaker gebruiken. Je kunt de werking ook verminderen door sneller je moisturizer (of de volgende stap in je routine) op te doen. Zodra de PH waarde stijgt, verminderd de werking van de lactic acid. Ook daarmee kun je spelen.
(een overge-exfolieerde huid voelt als een lichte schaafwond)

1 like

Hier kan ik niet zo snel iets over vinden. Wel dat roken de effectiviteit van vitaminen verminderd en dat je er meer van nodig hebt, om dat effect te compenseren. Dat geldt dus ook voor het eten van vitaminen. Stuur me even jouw bron, dan kijk ik er even naar.

• Toppers zijn Niacinamide, The Buffet (met of zonder copper peptides), de Ascorbyl Glucoside en de AHA+BHA peeling.
  • De NMF is prima, maar voor mij te weinig voedend, zeker in de winter. Ik heb zelf fijnere moisturizers.
  • De Squalane Cleanser is ook een goed product, maar ik hou zelf meer van oliereinigers, of de NIOD variant. Maar die zijn ook wat duurder, dus het is ook wat je er aan uit wil geven.
  • De Resveratrol + Ferulic acid gebruik ik ook, maar ik vind dat een moeilijk product om aan te raden aan mensen. Het kan snel reacties geven, en ik weet nog niet goed wat het nu doet voor mijn huid. Daarnaast stinkt het lichtjes naar rotte vis… haha. Maar schijnt de werking van andere antioxidanten te versterken.
2 likes

Dit gaat over voedingssuplementen en niet over retinol in skincare. Er zijn inderdaad ingredienten in skincare die later worden teruggevonden in het lichaam, alhoewel niet duidelijk is of dat van de skincare is, of dat het binnenkomt via voedsel. Jetske Ultee is daarom niet altijd fan van ingredienten die zijn behandeld om beter de huid binnen te dringen. Denk dan aan bijvoorbeeld Titaniumdioxide waar (nano) achter staat.
Zie: https://www.dr-jetskeultee.nl/lijst-goede-en-slechte-zonnefilters/

Maar om terug te komen op de retinol, uiteindelijk eet je ook betacaroteen, dat zich in je lijf omzet naar retinol. Alleen bij voedingssupplementen kun je het in hele hoge doses binnen krijgen, en daar gaat het om in deze onderzoeken. Ik denk niet dat een skincare product met max 1% retinol daar aan gaat bijdragen. Maar, disclaimer, ik ben geen arts, geen wetenschapper en voor echt advies zou ik dat bij een arts navragen als je daar bang voor bent.

1 like

Oh ik lees jouw berichten echt graag, ik verdwaal zelf zo snel in huidroutines e.d. De niacinamide gaf bij mij veel reactie helaas (puitjes, onrustige huid) maar buffet wil ik wel graag proberen. Waar merk jij aan dat het helpend is? Welke moisturizer gebruik je zelf? Ik zoek voor de winter een meer voedende dan die van TO voor 's avonds.

De Buffet maakt je huid zachter en beter gevoed (dus goed voor droge huidjes). Ik merkte het na een paar weken gebruiken. Direct is het al een fijn hydraterend serum, maar het duurt even voor je resultaat ziet.

Qua moisturizer hou ik van Purito Deep Sea pure water cream, een bijna gelachtige creme die supersnel intrekt en toch goed hydraterend is. Perfect voor de vettere huid, die niet de rijkheid van een creme wil, maar wel de voeding. Zit ook niacinamide in. Voor drogere huidjes goed voor de lente tm herfst, kan wat te weinig zijn in de winter.
Dan gebruik ik Dr Leenarts dagcreme met spf 25. Vind ik te weinig voor het hele jaar, maar in de winter prima, en de creme is ook rijker. Als je nog voedender wil is de dag/nachtcreme zonder spf een aanrader. (maar dan wel spf overdag toevoegen.)

Ik heb de natural moisturizing factor besteld om uit te proberen, maar daar zit geen spf in en ik gebruik best veel direct acids/exfoliators etc dus spf is wel fijn. Ik heb nog een fles suncover spf 30 van jestke ultee staan, zou ik die kunnen mixen met de NMF?

Kan er gewoon overheen. Gebruik ik ook graag. Is heel licht.

1 like

Ah super, dankjewel :heart: Ik vraag me trouwens al een tijdje af, doe jij in het dagelijks leven iets met huid/verzorging/dermatologie dat je er zo veel vanaf weet, of weet je er gewoon heel veel vanaf?

1 like

Ik vind het gewoon leuk! En ik heb er veel over gelezen. En eerlijk gezegd, in het land der blinden is 1 oog koning. Ik merk gewoon dat heel veel mensen weinig van ingrediƫnten in cosmetica afweten. Als je regelmatig ingrediƫntenlijsten leest, dan leer je steeds iets meer. En dan merk je vanzelf wat werkt.

4 likes

Haha dat is waar. Ik ben in elk geval heel erg dankbaar dat je je kennis zo vrijwillig deelt hier, ik heb heel veel van je geleerd

1 like

Hier heb je misschien helemaal niks aan, maar ik heb een tijdje deze gebruikt:

Werkte veel beter dan de caffeine solution van to, zag ook direct resultaat. Ik heb 'm destijds in de uk gehaald maar misschien dat je 'm online ook kan vinden?

Gebruikte je die toen iedere dag? Want ik heb het ook gekocht, maar merk niet heel veel verschil.

@anon31495790 ik heb als vervanger van de cafeĆÆne sollution de subq eyes van hylamide gekocht met de korting bij deciem. Ik weet niet of daar soja in zit. Heb het gekocht, omdat die van the ordinary weinig effect had. Nog niet binnen, maar die heeft goede reviews. Misschien is dat ook een idee voor je!

Ja iedere dag ik de ochtend. Ik merkte vooral verschil als ik slecht geslapen had en m’n ogen heel gezwollen waren haha. Als ik goed geslapen had en m’n hoofd was wel okay, dan zag ik vrij weinig