Het The Ordinary / Deciem topic

Je hoeft niet zo bang te zijn voor hyaluron hoor! Maar het is wel belangrijk dat je weet, hoe dit succesvol te maken voor je huid. De reden dat hyaluron zo’n goed ingrediënt is, is omdat een molecuul tot wel 1000x zijn gewicht aan vocht kan aantrekken. In Azië, waar dit ingrediënt voor het eerst populair werd, is vaak warm weer met hoge luchtvochtigheid. Doe je dan hyaluron op je gezicht, dan trekt het het vocht uit de omgeving aan je huid in. Maar in koud Nederland, in de winter tegen vriestemperatuur aan, met een luchtvochtigheid van slechts 10-20%, doe je dan hyaluron op je huid, dan trekt dit het vocht naar de oppervlakte van je huid . Daar kan je huid juist van uitdrogen en kun je zelfs een averechts effect krijgen. De oplossing is om na hyaluron je huid met een product af te sluiten. Daarom houd ik van een hyaluron toner met glycerine erin (die beschermt je huid en de hyaluron al een beetje) in het begin van mijn routine, nog voor serums. En sluit altijd af met een moisturizer en een spf. Maar alleen een spf zou al ok moeten zijn. En soms, als het erg koud is, of op wintersport, werkt dit zelfs niet. Dan stop ik even of gebruik het alleen in mijn avondroutine, met een vette nachtcrème erover.

Het is voor mij ook de reden, om niet heel blij te worden van moisturizer met hyaluron, liever niet zelfs, terwijl ik het wel een fijn ingrediënt vind. Succes met zoeken en uitvinden wat voor je werkt! Ik ben benieuwd.

3 likes

Is trouwens eerst je gezicht vochtig maken met water en dan een hyaluron effectief? Dat doe ik nu namelijk steeds. Dan laat ik het goed drogen/intrekken en dan volgt mijn dagcreme en spf.

Volgens mij wel! Maar goed afsluiten met creme. Daar hoef je niet al te lang voor te wachten.

1 like

Top dan blijf ik dat doen!

3 likes

Ik ben ook net begonnen, ook met die twee die jij noemt en ook nog alpha arbutin erbij. Ik had ook zo’n moment van :exploding_head: waarom heb ik me hier nooit eerder in verdiept. Ik heb ook voor-foto’s gemaakt, ben heel benieuwd of er straks verschil te zien is. Vind wel dat m’n huid lekker zacht aanvoelt na het aanbrengen.

1 like

Wat voor mij heel goed heeft gewerkt is m’n rosacea huid behandelen als een heel gevoelige huid. Heb volgens mij in dit topic al eens gedeeld welke producten ik gebruik (vooral korean skincare) dus dat kun je misschien opzoeken. De opvlammingen blijven wel af en toe, vooral na alcohol bij mij, maar m’n huid is doorgaans wel een stuk rustiger en minder rood. Ik had ook kleine bultjes op m’n wangen ervan, maar dat is sinds m’n nieuwe routine (en ik denk vooral een aha-bha toner die ik nu gebruik) echt stukken beter geworden!

*ah dacht even dat dit het beautytopic was ipv ordinary, hier is m’n routine (waar dus geen the ordinary meer in zit haha):

3 likes

Ik gebruik het niet voor rosacea trouwens, ik gebruik het voor m’n pigmentvlekken!

1 like

Ik vind die hydrating cleanser van cerave chill, zelfs om een minuut in te masseren is het fijn spul.

Ik heb net alpha arbutin besteld, na een paar keer een sheetmask van de toko te hebben gebruikt die erg lekker was. Ben benieuwd

2 likes

Ik heb retinol 1% en ik krijg er een schilferige/extra droge huid door.
Komt dit doordat die 1% te sterk is en moet ik gewoon lager gaan zitten of komt dit doordat ik pas net begonnen ben en aan het opbouwen ben?

Dit is een normale reactie van je huid op retinol. Heb je ooit eerder retinol gebruikt? Zo nee, waarom dan je keuze voor 1%. Beste is om zo laag mogelijk te beginnen en op te bouwen. Als je meteen hoog begint, is een droge, schilferige huid een vrij algemeen verschijnsel.

Dit was de eerste keer dat ik het gebruikte en dit was de enige beschikbare online destijds :sweat_smile:
Dan ga ik gewoon een lagere concentratie bestellen! Thank you

3 likes

Ik heb echt bewondering voor jouw kennis hierover!

6 likes

Ik ben hier heel benieuwd naar. Zou dit dezelfde zijn als het haarserum, maar dan in een ander flesje?

6 likes

Ik gebruik nu een paar weken the ordinary producten voor mijn pigmentvlekken, ben er tot nu toe tevreden over. Ik volg dit schema (alleen de MAP heb ik niet), wat me via hier was aangeraden, nogmaals bedankt daarvoor!

Nu wil ik graag ook wat doen tegen een paar (nu nog fijne) lijntjes op m’n voorhoofd. Retinol zou goed moeten zijn, daar heb ik me wat in verdiept en als ik het goed heb zou het beste zijn eerst beginnen met 0,2% één keer per week in de avond. Maar nu zag ik op de website van the ordinary dat je azelaic acid en retinol niet mag combineren. Via Google krijg ik juist allemaal hits dat het wel kan. Ik loop natuurlijk het liefst zo min mogelijk risico. Kan ik dan gewoon die ene avond de azelaic acid overslaan en daarvoor in de plaats de 0,2% retinol gebruiken, weten jullie dat?

1 like

Je kan inderdaad om en om doen. 's Ochtens azelaic acid en 's avonds retinol kan ook wanneer je de retinol hebt opgebouwd.

1 like

Dankje!

2 likes

Ik gebruik sinds een half jaar de cleanser, niaciamide, soms de marine en de moisturizer, maar heb best wel last van mee-eters. Ik gebruik ook azelaic acid, maar alleen heel lokaal want m’n huid reageert hier heftig op. Nu twijfel ik over de peeling, want ben bang dat deze te heftig is voor mijn (blijkbaar) gevoelige huid. Wat denken jullie?

Ik wil graag een vitamine C van The Ordinary. Ik heb zelf ‘Vitamin C suspension 23+ HA Spheres 2%’ en ‘Ascorbyl Glucoside Solution 12%’ gebruikt maar ik heb geen idee wat precies het verschil is. Als ik het opzoek, is het beide vitamine C. Iemand enig idee wat het verschil is en welke ik het beste opnieuw kan bestellen?

1 like

De Vitamin C suspension 23%+ HA 2% is een variant met echte Vitamine C (L-ascorbic acid). Omdat dit een zeer instabiel ingrediënt is, wordt dat hier stabiel gehouden in een “suspension”, in dit geval een siliconencreme. In het product zit 23% Vitamine C poeder, de creme is daardoor een beetje “gritty”, kruimelig. Er zit ook nog een beetje hyaluronzuur in, wat het enigszins hydraterend maakt.

De andere bevat een derivaat van Vitamine C, Ascorbyl Glucoside. Er zijn meer werkzame derivaten, en dit is er 1 van. Dit ingredient is vele malen stabieler en minder irriterend voor de huid. Maar ook minder onderzocht en minder aangetoonde werking. Dit product zit in een vloeibare oplossing die niet vet is, en licht hydraterend.

Nu je keuze: Welke vond je zelf het prettigst, en welke past het beste in je routine. Met het “echte” spul heb je meer conflicterende andere producten, maar wellicht is dat bij jou geen probleem. Ik gebruik zelf al jaren met plezier de Ascorbyl, omdat ik niet goed tegen de echte kan.

6 likes

Wauw, dankjewel voor je uitleg! Ik ben dan wel aan het googlen maar snap er niks van, voor mij klinkt het dan hetzelfde haha. Door jouw uitleg is het wat duidelijker. Denk dat ik dan voor die ‘echte’ ga, want heb er verder geen last van gehad :slight_smile:

2 likes