Je hoeft niet zo bang te zijn voor hyaluron hoor! Maar het is wel belangrijk dat je weet, hoe dit succesvol te maken voor je huid. De reden dat hyaluron zo’n goed ingrediënt is, is omdat een molecuul tot wel 1000x zijn gewicht aan vocht kan aantrekken. In Azië, waar dit ingrediënt voor het eerst populair werd, is vaak warm weer met hoge luchtvochtigheid. Doe je dan hyaluron op je gezicht, dan trekt het het vocht uit de omgeving aan je huid in. Maar in koud Nederland, in de winter tegen vriestemperatuur aan, met een luchtvochtigheid van slechts 10-20%, doe je dan hyaluron op je huid, dan trekt dit het vocht naar de oppervlakte van je huid . Daar kan je huid juist van uitdrogen en kun je zelfs een averechts effect krijgen. De oplossing is om na hyaluron je huid met een product af te sluiten. Daarom houd ik van een hyaluron toner met glycerine erin (die beschermt je huid en de hyaluron al een beetje) in het begin van mijn routine, nog voor serums. En sluit altijd af met een moisturizer en een spf. Maar alleen een spf zou al ok moeten zijn. En soms, als het erg koud is, of op wintersport, werkt dit zelfs niet. Dan stop ik even of gebruik het alleen in mijn avondroutine, met een vette nachtcrème erover.
Het is voor mij ook de reden, om niet heel blij te worden van moisturizer met hyaluron, liever niet zelfs, terwijl ik het wel een fijn ingrediënt vind. Succes met zoeken en uitvinden wat voor je werkt! Ik ben benieuwd.