Het TMI topic #3

Ohh ik heb me laatst voor het eerst aangemeld bij Sanquin en deze verhalen stellen me niet gerust :sweat_smile: Heb al bloed laten prikken voor de aanmelding en ik vond ook dat ze echt eeuwen aan het zoeken was naar de juist ader en dacht… waarom zoveel getwijfel? (Ik ben dus zeker niet lastig te prikken, heb ook vaak gewoon bloed laten prikken). Wist ook niet dat die naald groter is OMG (deze dan niet neem ik aan want die was gewoon voor wat buisjes bloed, maar die andere voor de afname dus wel).

Help :rofl: Nou ja heb waarschijnlijk toch een te laag ijzergehalte dus eerst maar afwachten of het kan :sweat_smile:

Ohh ik dacht heb niks meer gehoord, ga even zoeken in mijn mail. Heb ik vorige week dus al een mail gehad dat ik wel geschikt ben hahaha okee daar gaan we dan :rofl:

1 like

Misschien stelt het je gerust maar ik heb zelf minder pijn van de grote naalden dan een kleine waarbij ze gewoon bloed trekken. De eerste keer is altijd wat bevreemdend omdat het allemaal nieuw is en je nerveus bent, het help om goed plat te gaan liggen. Na een paar keren ben je het wel gewoon en gaan ze ook makkelijker kunnen prikken omdat ze zien waar voorgaande keren geprikt is met littekenvorming.

3 likes

Ik vind de reactie op dat je het meteen had moeten aangeven eigenlijk een beetje vervelend. Ik denk dat we allemaal wel situaties in ons leven hebben gehad waarvan we op dat moment dachten ‘oh, okee… zal wel… denk ik… misschien ben ik nou lastig als ik hier iets van zeg?’ en dan thuis komen en denken shit, dat was echt niet okee. Je mag daar best op terugkomen en goed ook dat je er toch nog iets van hebt gezegd! Kunnen die mensen alleen maar iets van leren toch.

16 likes

Ben heel benieuwd! Heb ook tatoeages enzo dus ben totaal niet bang voor naalden, maar dit klonk ff eng. Maar zal vast meevallen :smiley:

ja ik vind het zelf wel genoeg meevallen om zelfs om de week plasma te gaan geven als het goed gaat haha

1 like

Ja dat dus, plus je gaat er vanuit dat de professional het wel weet/het wel goed komt, en wanneer ik me al niet echt lekker voel dan heb ik al helemaal geen puf om er meteen iets van te zeggen. Had ook niet door dat het niet de bedoeling was tot ik dus zo flauw werd. In ieder geval jammer om te lezen dat er nog meer mensen zo’n ervaring hadden, maar het gaat bij de meesten wel gewoon goed gelukkig.

4 likes

Ik het ziekenhuis gebruiken ze echt niet zulke dikke naalden als bij de bloedbank, zoals @Merel al zei! Het is echt een heel groot verschil hè… Ik heb er geen baat bij om Sanquin te verdedigen en lees hier hele vervelende dingen, maar dat “in het ziekenhuis lukt het wel” gaat niet op als je bij Sanquin een 2 tot 3 keer zo’n dikke naald in je arm krijgt, kans dat het niet lukt en kans op bloeduitstortingen is dan veel groter…

6 likes

Haha wow bizar ik krijg echt NET een mailtje dat ik een afspraak kan maken :rofl: :dizzy: manifesteren :dizzy:

2 likes

De troep die je eruit duwt, zijn waarschijnlijk allemaal etensresten die daar lekker tussen blijven zitten :grimacing:
Ik had ook een verstandskies die maar half naar boven was gekomen met nog een lapje tandvlees erover heen. Ik heb die kies toen toch eruit laten trekken. Zat zo ver achter in mijn mond dat ik het ook vervelend vond met poetsen. En omdat je niet altijd goed onder het tandvlees komt is er een groter risico op cariës etc… Nog altijd blij dat die kies is verwijderd :grin:

2 likes

Ik heb gisteren bloed laten prikken bij Saltro en dat ging echt heel makkelijk en ik zie vandaag nog amper een gaatje. Dat is echt wel eens anders geweest. Ik vraag me dan af wat het verschil is. Deze vrouw was ook wel heel geduldig en aardig trouwens, soms voelt het als lopende band werk en soms alsof iemand het oprecht leuk vindt.

3 likes

Ik ben vandaag 2x geprikt door twee verschillende verpleegkundigen. Het ene gaatje ziet er nu uit als een pas uitgebarsten vulkaan die nog steeds nalekt, het andere gaatje is nauwelijks te zien. Ben ook wel benieuwd waar dit aan ligt.

4 likes

Ik prik vaak als verpleegkundige. En soms “doorprik” je per ongeluk het bloedvat waardoor er eigenlijk bloed ontsnapt onder je huid. Dit veroorzaakt een vervelende blauwe plek.
En ja komt vaker voor bij iemand met koorts, dehydratie of kleine dunne kronkelende vaatjes (in mijn ervaring).
Je kan bv kiezen voor een kleinere naald, alleen heb je kans dat het lab t bloed niet goed kan gebruiken (stolling of het maakt de bloedcellen “kapot”. En een klein infuusnaaldje is ook niet zo handig omdat de infuusvloeistof dan niet goed doorloopt/pomp piept etc. Ik probeer altijd de wat “grotere” naald. Bij noodgevallen kan je dan een infuus gebruiken om snel grote hoeveelheden infuus vloeistof in de ader in te laten lopen.

12 likes

Het is ook vaak toeval of pech. Je ziet van de buitenkant niet heel veel aan dat vat maar hij kan op de plek waar je prikt dunner zijn dan je verwacht of je kan een klepje tegenkomen. Dat weet je niet en hangt ook niet altijd van de vaardigheid van de prikker af.

3 likes

Heb de nummers van Sanquin inmiddels geblokkeerd haha omg zij bellen en smsen zooo vaak. Ik kom heus wel doneren hoor maar deze aanpak is niet heel stimulerend.

5 likes

Ik heb een ongelukje gehad en heb echt de meest pijnlijke en grootste blauwe plek die ik ooit heb gehad :woozy_face:

52 likes

Jeetje dit ziet er naar uit :dizzy_face:

(Ben nu wel benieuwd of je je ‘ondertitel’ eer aan hebt gedaan en een kunstje deed…)

3 likes

Ben ook benieuwd of hij gaat zakken. Ik had eerst een mega blauw plek net onder mijn knie en uiteindelijk was heel mijn scheenbeen verkleurd :face_with_spiral_eyes:

Lijkt mij wel echt een pijnlijke plek

1 like

Ik heb er ook zo een op mijn heup gehad en er zit nog steeds een deuk :joy:

4 likes

Wowwww! Ik zou eigenlijk wel eens zo’n blauwe plek willen filmen met een timelaps camera. Maar goed beetje lastig om zo lang stil te liggen :joy:.

Het ging hier trouwens laatst over overleden mensen, snijzaal etc. Er was een poosje terug een aflevering van Ewout over de dood en uitvaarten. Was wel interessant!

3 likes

Haha ik ben as we speak dagelijks mijn elleboog aan het fotograferen met een blauwe plek doordat plasma donatie misgegaan was