Het TMI topic #3

Ik heb zaterdag linzensoep gemaakt in de middag, op het aanrecht laten staan en 's avonds opgewarmd om te eten en ik geloof dat een bacterie in is gekomen op de een of andere manier want sinds gister komt alles wat we eten er meteen weer uit. Gelukkig aan één kant, maar alsnog. Doet zo’n pijn ook.

Echt zonde van de soep ook, had extra veel gemaakt maar dat kan ik nu dus weggooien.

1 like

Ik heb dit ook eens gehad met rode linzensoep… was echt erg. Dagen ziek van geweest. Ik was de linzen vergeten te wassen bedacht ik me later. Had jij dit wel gedaan, want na een middagje op het aanrecht in de winter is ook wel apart idd!

Nee had ik ook niet gedaan, ik had groene linzen maar met rode linzen doe ik dat eigenlijk ook nooit. Ga ik sowieso wel doen vanaf nu.

Het zat wel in een gietijzeren pan, dus waarschijnlijk een tijdje op de perfecte temperatuur gezeten voor bacteriegroei :grimacing:

3 likes

Ik heb dit ook ooit gehad met rode linzen! Durf nu nooit meer een tweede keer te eten

2 likes

:memo: linzen :x:

27 likes

Ik die dit leest die net kilo’s aan verschillende linzen heeft gekocht hahah.
Nou ja gewoon goed wassen dus denk ik. Ik spoelde ze altijd al heel lang, tot het spoelwater niet meer troebel is en ben er nooit ziek door geworden. Dan zal dat het dus wel zijn geweest…

3 likes

Ja en vooral je eten snel terug koelen! Dat is eigenlijk nog belangrijker.

Als ik hier mijn 1 blok microbiologie op mag loslaten denk ik dat het komt door sporenvormende bacteriën(bacillus ceurus bijv) die de hitte overleven en daarna zich vrolijk verder kunnen delen omdat het nog lekker lang een aangename temperatuur is.

3 likes

Ja precies, dit geef ik ook de schuld! Kan niet zeggen dat het de linzen zijn. Maar volgende keer eet ik het direct op of doe ik het in een andere pan :grimacing:

1 like

Snel terugkoelen hmm hoe dan? Ofja je zet die pan toch niet in de koelkast?

3 likes

Dit geldt overigens ook voor rijst!

6 likes

Deze tijd van het jaar kan je heel goed de afgesloten pan even buiten zetten!

3 likes

Ik zet niet de hele pan in de koelkast maar giet soep als 'ie nog heet is in een grote Tupperware bak die ik meteen in de koelkast zet. (Zelfde met avondeten, wat niet op is gaat direct de koelkast in).

2 likes

Zet je dan hete soep in de koelkast? Is niet heeeeel goed voor het verbruik van je koelkast

2 likes

Klopt, ben ik me van bewust. Maar liever wat meer energieverbruik dan een voedselvergiftiging.

2 likes

Het is juist beter om je eten eerst goed af te laten koelen en daarna in de koelkast te zetten.

5 likes

Zo deed ik het voorheen inderdaad ook, maar na een keer flink ziek te zijn geweest van eten dat te lang buiten de koelkast heeft gestaan, neem ik liever geen risico meer.

Ik zorg er wel altijd voor dat het niet direct naast andere voedingsmiddelen staat.

2 likes

Ik zou dan juist bang zijn voor voedselvergiftiging van de andere dingen in de koelkast die last kregen van die hete soep :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Wow je bedoelt een en dezelfde lens al 40 jaar?

1 like

Dagen :grimacing:

1 like

Deed ie m elke dag opnieuw in of haalde die m nooit eruit?

1 like