Het TMI topic #3

Compartimentsyndroom? :open_mouth: Is idd zeldzaam.

3 likes

Ja! Ze zei dat het inderdaad een ….syndroom was maar wist de naam niet meer.

Ze is vandaag eindelijk thuis gekomen en krijgt nu iedere dag wondzorg

2 likes

@DelilahBard Als je dit googelt zie je al NSFW afbeeldingen.

Ziet er heftig uit zeg! @Dommel Veel sterkte voor je moeder

4 likes

Ellende zeg, sterkte ermee!

3 likes

Ben ik de enige die echt gefacineerd is door de foto’s na googlen? :joy: voel me echt even een psycho

4 likes

Nou geen dank hoor jongens, geniet ervan. :joy:

9 likes

Kun je uitleggen waarom het zeldzaam is? Of is dat een gekke vraag? Ik heb wat filmpjes zitten bekijken en het lijkt me in bepaalde gevallen super logisch dat je er last van hebt… zeg maar.

1 like

Haha ehhh nee eigenlijk niet, het is gewoon echt zo’n diagnose waar we in de opleiding en op de SEH etc. altijd aan moesten denken, maar wat het uiteindelijk eigenlijk nooit was. Heb zo’n acuut compartimentsyndroom waarvoor ze die akelige operatie doen nog nooit gezien in elk geval, maar ben geen chirurg en werk niet in een ziekenhuis.

Chronisch compartimentsyndroom komt wel vaker voor, soort sportblessure meestal, maar daar hoef je niet zo’n sicke operatie voor te krijgen.

4 likes

Aiii dat ziet er heel pijnlijk uit! Sterkte gewenst voor haar. Mijn moeder heeft 2 nieuwe knieen en toen ik die hechtingen zag leek het net alsof er een rits op haar knie was gemaakt, ook best naar om te zien. Mn zus is ooit aan hamertenen geopereerd en ik werd letterlijk misselijk toen ik complete grote naalden uit haar tenen zag steken. Omg.

Ik heb dus nooit puisten dus ik moet niet klagen maar nu heb ik er ineens 1 precies tussen mn tieten zegmaar op het middenrif en het is zo pijnlijk. Iig ik denk dat het een puist is? En ik hoop dat het een puist word die ik echt zo kan uitknijpen. Ik heb geen flauw idee wat het anders kan zijn.

2 likes

In greys anatomy en andere ziekenhuis series komt het juist heel veel voor hoor :joy::joy: /s
Ik doe altijd mijn ogen dicht bij de fasciotomy (of zoiets) want vind het zo eng, haha.

4 likes

Net bij de huisarts een stukje wild vlees weg laten halen. Wat een opluchting. Ik schaamde me er voor en nu is het weg. Het is weggebrand, maar wat een stank komt daar van af zeg. :face_with_spiral_eyes:

1 like

Oh, ik heb ook zoiets na de zwangerschap overgehouden… Ik schaam me er ook voor en vind het heel awkward, maar vond ook dat ik het maar moest accepteren ofzo. Misschien toch maar mee langs de huisarts. Thanks voor de inspiratie!

Gingen de onderzoeken okay en is er iets concreets gevonden?
Omdat mijn klachten aanhielden (diarree, misselijkheid) krijg ik ook een maag onderzoek, darm onderzoek en ijzer infuus

2 likes

Woww ik heb het ook even opgezocht. Maar loop je dan gewoon rond met een open wond??

1 like

Ik ben in elk geval heel opgelucht dat het weg is. Was er best onzeker over. Je kan altijd even laten checken wat ze eraan kunnen doen.

1 like

Het is bij mij inmiddels gestopt godzijdank.

Ik kan zelf de uitslagen wel lezen die van arts naar arts gaan dus nog met mij besproken moeten worden. Wat in eruit kan halen is dat ik een maagontsteking heb (geen bacteriele HP). Ook waren mijn darmen duidelijk aangetast.

Uit de echo kan ik halen dat mijn lymfeklieren opgezet zijn bij mijn maag. Dit was in 2020 ook al zo.

Ik krijg de 20e officiele uitslag in gewone mensen taal. :joy:

Ik zit inmiddels ook flink aan ijzer en foliumzuur. Vooral die laatste was enorm laag.

Hopelijk voel jij je ook snel beter!

2 likes

Wat fijn dat het is opgehouden!
Maagontsteking klinkt niet fijn

2 likes

Gisteren nieste mijn vriend over mij heen terwijl hij aan het eten was. Er zat gewoon een stuk uitgekauwd voedsel in mijn haar :nauseated_face: Ik riep ook echt in paniek naar hem:’ Haal het eruit haal het eruiiiiit!!! ’ , alsof er een insect in mijn haar zat ofzo hahah. Had het eerst in wjekw gezet maar is toch een beetje te ranzig daarvoor haha

12 likes

Ik heb zo vaak etensresten van kinderen over me heen gekregen. Vooral crackers + niezen of lachen. Bweeeh

4 likes

Doet me denken aan een moment laatst op het werk… een kindje naast me moest overgeven en de spetters zaten op mijn sokken.
Maarja voordat die sokken uitgaan eerst kindje schoonmaken, de rest beetje weghouden, spuug opruimen etc.