Het TMI topic #3

Nee er zat hele goede afzuiging in die je apart kon aanzetten want er zat ook nog eens geen raam in (om de situatie nog vreemder te maken)

4 likes

Heb voor de verandering weer eens een keelontsteking te pakken en het ziet er zo
goor en fascinerend uit. Vooral dat vieze witte beslag🤮 probeerde het weg te halen met een wattenstaafje maar het zit echt vastgeschroeid.

14 likes

Oh my… beterschap :pleading_face::heart:

2 likes

KNIPPEN KNIPPEN KNIPPEN :smiling_imp:

1 like

Daar doen ze tegenwoordig volgens mij best moeilijk over? Een vriendin moest echt lang zeuren en ze had het meerdere keren per jaar. Ze laseren ook wel eens dat is volgens mij minder pijnlijk.

Beterschap @Mar87 ziet er zo pijnlijk uit.

3 likes

Is niet per se iets van tegenwoordig. Al gaat het gelukkig niet meer zoals vroeger waarbij de dokter letterlijk met een schaar je amandelen knipte. De horror

Alsnog: love de filmpjes waarbij ze het weghalen

3 likes

Heb wel het gevoel dat ze vroeger sneller amandelen knipten! Ik houd van gore filmpjes maar die video’s kan ik niet aan, ik voel de pijn weer.

Is ook gewoon zo. Keel- en neusamandelen werden vroeger veel vaker verwijderd.

7 likes

Ja wat is eigenlijk de reden daarvan? Ik ben wel blij dat die van mij als kind zijn verwijderd maar het is wel echt een pijnlijk herstel.

5 likes

Bij kleine kinderen die vaak ziek/verkouden waren werden vroeger vaak de neusamandel/keelamandelen verwijderd, met het idee dat ze daarna minder vaak ziek zouden zijn. Maar dat bleek daarna steeds minder met elkaar in verband te staan. Dus de indicaties wanneer wel zijn versmald, dus dan wordt het minder vaak gedaan.

7 likes

Ik heb daarna gelukkig veeeeel minder last gehad van mn keel. De verkoudheid is door de jaren heen wel weer gewoon terug gekomen zo vaak als vroeger. Maar die amandelen van mij raakten elkaar aan dus het was wel noodzakelijk denk ik .

40 jaar geleden had ik al 4 keer angina gehad en antibiotica toen mijn moeder uiteindelijk eiste dat mijn amandelen geknipt werden. Ik was toen 4.
Vind dat niet snel

1 like

Miss. Omdat 4 wel erg jong is? Zal ook vast aan de arts liggen. Ik was 8. Ik opende mn mond en hij zei " zulke ballonnen heb ik nog nooit gezien." Een paar dagen later werden ze er al uit gehaald.

2 likes

Ja hier ook echt gewoon na 3 jaar ziek zijn eindelijk een doorverwijzing gekregen. De huisarts deed echt haar best in die 3 jaar om het te fixen, maar ik werd gewoon niet beter. Ja, amandelen hebben een functie, maar die van mij maakten me ziek.
Toen we bij de KNO arts kwamen, zei die meteen dat ze veel te groot waren. Was met mijn 5 jaar gewoon de oudste in de zaal :sweat_smile:

Daarna nooit meer antibiotica genomen en inhalers gehad. Thank god. Ik kan die dingen nog proeven/ruiken.

Enige wat ik heb overgehouden is een hekel aan perenijsjes, want die moesten we verplicht eten na de operatie :nauseated_face:

3 likes

Toentertijd moest je nog een nacht blijven slapen en de andere kinderen waren ook erg jong nog. Meisje op mijn kamer was iets ouder dan ik en ook de oudste.
Och dat gehuil de hele nacht……

@Vaiana ja die ijsjes. Het waren geen perenijsjes bij ons nog.
Ik heb een hekel aan chemisch bosbessensmaak want de antibioticasiroop had dat smaakje.
Er was ooit een blauw witte twister van ola die smaakte er precies naar :face_vomiting:

3 likes

Oh ja het keiharde gehuil toen ik wakker werd op die uitslaapzaal kan ik me nog goed herinneren. Kan me voorstellen dat dat 's nachts met allemaal peuters echt vreselijk is. Lag je alleen?

Ik weigerde te eten. Ook in die week erna, zelfs mn speeksel spuugde ik uit in een glas gaaatverdamme. Zag er na 1.5 week echt zwaar ongezond uit. :skull_and_crossbones: Het eerste warme wat ik kreeg was zo’n olvarit potje :face_vomiting: en ik had dan wel erge honger maar dat slikken was alsof er 30 messen door je keel gingen. Brr.

4 likes

Het was een grote zaal maar tussen twee bedden stond een dun wandje. En ik sliep met een meisje op een zo’n kamertje.
Ik heb die nacht geen ook dicht gedaan door die krijsende koters. Allemaal jongens 🫢
Dat meisje en ik waren redelijk stil. Ondanks de pijn. Hemeltje!
Verder weet ik niet veel meer. Ook niet uiteindelijk thuis.

Volgens mij werden toen eens per maand aan de lopende band amandelen geknipt want voor de operatie stonden er allemaal bedden op de gang te wachten op een rijtje. :sleeping_bed: :sleeping_bed: :sleeping_bed: :sleeping_bed:
Maar of mijn herinnering klopt? Zo lang geleden!

Wel weet ik dat het meisje naast mij toen ze opgehaald werd een cadeautje kreeg en ik niet! :laughing:

7 likes

Die ingrepen worden nog steeds wel gedaan, maar vroeger heel kort achter elkaar, dan kreeg je even narcose met damp uit een kapje, rausden ze die amandelen eruit, even op de kop houden dat het bloed eruit liep en dan was de narcose al uitgewerkt en dan begonnen ze te janken.
Maar dat is (zoals je kan begrijpen) best een beetje risicovol, want bij veel bloed krijg je dat kind nooit meer in slaap, die gaat echt niet meer rustig in zo’n kapje ademen en dan zit je met de gebakken peren.
Dus tegenwoordig gaat het met echte narcose en spierverslappers en een buisje in de keel en dat duurt allemaal een stuk langer, dus de patientjes komen elkaar niet meer zo tegen.

8 likes

Oh my, wat klinkt dat heftig :laughing: en ja dat kapje kan ik mij nog heel goed herinneren. Ik zat bij een broeder op schoot en iemand anders klikte op een lichtknopje en toen ging bij mij het lichtje uit
Maar blijbaar toen ook nog op zijn kop gehouden :joy:

2 likes

Ik zie nu voor me dat ze mij aan m’n enkels omhoog hielden en een keer heen en weer wapperden maar dat zal wel niet :joy:

14 likes