Het TMI topic #3

Dit kan echt een vieze infectie worden. Dus beter bel je wel

3 likes

Thanks dames, ik ga het vanavond nog even aan kijken en weer proberen te onderdrukken met paracetamol (zelfs daar komt het door heen maar wel iets minder klachten) en als het morgen nog zo is dan ga ik de HAP bellen.

Ik voel me al snel een aansteller om te gaan bellen. Maar dit is simpelweg niet leuk meer.

2 likes

Onthoudt dat mensen ook met mindere klachten bellen, de HAP is daarvoor. Liever een keer te vaak dan te weinig. Misschien kun je het in je hoofd relativeren met dat je even om advies wil vragen, dan kunnen zij zelf aangeven of ze het wel/niet nodig vinden als je komt. Je bent iig nooit een aansteller

11 likes

Weet niet precies waar ‘down there’ het zit, maar als het een perianaal abces zou kunnen zijn (ik zou even googlen) is dit absoluut een reden om de hap te bellen. Dan moet ie mogelijk gedraineerd worden namelijk.

2 likes

Ik heb zwart gekleurd voedsel op en dat is heeeeel raar :poop:

2 likes

Ik heb een plaatje gegoogled en het bewerkt :joy: legenda: geel is zwelling (en er zal vast nog meer zwelling zijn, rood is wat rood is en paars wat paars is. Bij het paarse lijkt ook een schuur plek te komen van de huis door het lopen. En wrss is het nog groter want ik kan amper mn reet afvegen :sweat_smile:

Ik heb voor nu weer even paracetamol genomen en niet meer bewogen en dan lijkt het wel weer even te gaan. Tot ik straks weer naar de wc moet.

1 like

Dus echt naast je schaamlippen? Zo niet zou het ook nog een Bartholin cyste kunnen zijn

Heel mooi kunstwerk hoor :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Ja gelukkig niet aan de binnenkant van de lippen. Maar pfff, zelfs met plassen ook niet normaal afvegen. Ik heb geen zin meer om te gaan.

Maar wat voor ding het ook is, het moet gewoon opbokken en wel nu🥲

Ahh het klinkt echt heel naar! Als het echt niet gaat echt hulp vragen hoor. Kunt ook alleen voor overleg bellen, je hoeft echt niet halfdood te gaan voor je naar de huisartsenpost mag.

7 likes

Ook met de HAP kun je bellen om te overleggen. Dan kunnen zij aangeven of het nodig is om te komen of dat je het nog aan kan kijken. Zou gewoon even bellen dus! Sterkte, lijkt me heel naar zeg.

Edit: haha @Bertha was me net voor

3 likes

Ja toch nu bellen @Clancy

2 likes

Ik zou wel nu nog de HAP bellen eigenlijk. Zoals hierboven wordt genoemd, ze hebben daar gewoon triage dus als ze het aan de telefoon niet spoed genoeg vinden ook prima, maar dan heb je in ieder geval even overlegd. Zou ook kunnen dat ze adviseren morgen opnieuw te bellen als het niet beter wordt en dat je dan kan langskomen, of misschien willen ze het vanavond nog even zien. Maar dit kunnen wel echt nasty dingen worden als het te lang doorgaat.

4 likes

Dit kan beide een cyste van bartholin zijn of een Peri anaal abces. In beide gevallen reden genoeg om dit weekend e HAP te bellen. Beide gevallen kunnen enorm pijnlijk zijn, hebben soms wel echt een ingreep nodig.

5 likes

Misschien krijg ik spijt van deze vraag maar ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat er kan gebeuren als je er te lang mee doorloopt?

2 likes

Abcesvorming, groter worden, bloedvergiftiging, multi-orgaanfalen, dood.

Zal bij de meeste gezonde mensen niet zo’n vaart lopen gelukkig, maar er gaan echt wel mensen dood aan zoiets lulligs.

18 likes

73 likes

Lol ik heb net nog de spoedpost gebeld omdat m’n zoontje wormpjes heeft en al uren aan het huilen is omdat hij gek wordt van de jeuk en pijn :skull:
Voel me nu nog veel erger de overbezorgde moeder dat jij niet eens belt @Clancy hahaha
(Zou hier normaal echt niet voor bellen maar hij huilt hartverscheurend dus wilde weten wat ik NU voor m kon doen ipv morgen kuurtje halen bij de drogist)

2 likes

VInd het ook niet helemaal prettig idee om over complicaties en weet ik veel wat te praten terwijl ik geen idee heb of dit (in dit geval dan een perianaal abces) is wat speelt bij soonsoonthings. Maar als het dieper zit zal het niet uit zichzelf weggaan en dus alleen maar groter/dieper worden, dan kun je een uitbreidende infectie krijgen met alles wat daar bij komt kijken. En er kan fistelvorming ontstaan.

En ook al klinkt het heftig, de behandeling is redelijk simpel, namelijk dat een chirurg (of evt huisarts? weet ik eigenlijk niet) het opensnijdt.

Maar, nogmaals, misschien heeft soonsoonthing wel iets heel anders, een grote pukkel ofzo, is die inmiddels gebarsten en zit ze gewoon weer te chillen thuis. Wil niet nu via het forum een diagnose stellen oid.

5 likes

Hahaha echt hoor, die posts op r/popping van mensen die een puist uitgeknepen hebben en 24u later op de spoedeisende hulp zitten zijn altijd fascinerend.
Gelukkig heelt het vaak wel snel

3 likes

Alles behalve chillen gisteren, paar keer gehuild maar toch zo eigenwijs om het toch nog even aan te kijken. Bem vooral bang dat ze er aan gaan zitten/drukken en indd gaan open snijden. :sweat_smile: Het is of dat of ik dacht ik krijg een anti biotica ofzo. Maar toch bang nu voor het snijden. Moet je blijven als ze gaan snijden?

Voor het slapen nog even ibuprofen genomen en dat heeft denk ik voor de pijn vannacht wel geholpen. Alleen het omdraaien weer was drama.

Denk dat ik dadelijk eens ga opstaan en kijken hoe het gaat en anders bellen.

2 likes