Het TMI topic

@Dommel @Neena @soarin @Pepernoot thanks voor de adviezen, allen!

Gebruik inderdaad tampons maar heb dat tijdens mijn laatste menstruatie niet gedaan. Toen gebruikte ik maandverband. Voelde minder verstopt en alsof alles er echt uitvloeide, maar paar dagen later gewoon weer bezoek van de witte stukjes… :weary:

Denk dat ik ook te weinig aandacht besteed heb aan bacteriƫle vaginose. Ik zeg wel steeds schimmelinfectie (wat ik volgens mij ook elke maand heb gezien die afwisselend grote en kleine brokken witte schimmel die ik eruit schraap ) :mask: Maar het wisselt zich dan wellicht af met die bacteriƫle vaginose? Soms ruik ik iets super sterk door mijn broek heen (?!), soms ruik je niks of heel vaag iets. Heb al enkele keren die vaginale eitjes voor schimmel gedaan, zonder succes.

@soarin zo naar hĆØ. Ik dacht eerst dat er iets mis was en dat ik mijn plas niet kon ophouden, bleek het allemaal afscheiding :upside_down_face:. Denk inderdaad dat zo’n wondje wel invloed kan hebben, verstoort wel steeds de balans. Handen kunnen in dat geval niet schoon genoeg zijn. Maar hoewel ik het ook zo ervaar denk ik ook: kan toch niet dat elke keer dat je seks hebt, je een infectie oploopt? Hoe kut is dat? :frowning:

@Pepernoot had je dat ook met die witte brokken? Of de troubele waterdunne afscheiding? Ik ga de huisarts vragen naar het spul voor bacteriƫle vaginose. Anti-biotica klinkt wel tricky, wekt dat niet juist schimmelinfectie op ook? :thinking:

1 like

Ik kan nog steeds heen gewone tampons gebruiken (Ob etc). Met gewoon maandverband had ik het ook vaak! Ben toen wasbaar maandverband, tampons van Yoni etc en het (katoenen?) maandverband van always, zonder rotzooi enzo er in en dat heeft bij mij al heel erg geholpen! Denk dat in het normale spul teveel rotzooi zit

Ik had hele waterige afscheiding en liep vrijwel de gehele dag met inlegkruisjes in, soms was het inderdaad ook juist brokkerig. Ik rook het door mijn broek heen en schaamde mij onwijs. Als ik het weekend seks had gehad, dan was het die week erger. Baal ook dat ik er zo lang mee heb rond gelopen terwijl het zo makkelijk te verhelpen was. Mijn laatste huisarts heeft verder geen testen gedaan op bacteriƫle vaginose, ik weet ook niet of dat te testen is?

Of de antibiotica een schimmelinfectie op kan roepen weet ik eigenlijk niet. Het was wel een sterke kuur, 4 pillen op 1 dag.

1 like

Als je antibiotica neemt, dan roeit dat het merendeel van de bacteriƫn in je lichaam uit waardoor er meer plaats is voor andere opportunistische organismen! Dus ja, je kan dan een schimmelinfectie krijgen. Maar als het nu al zo lang zo kut (pun not intended) is, zou ik het er wel op wagen denk ik! Maar leg dat vooral even voor aan je arts :slight_smile:

3 likes

Ik denk dat het toch de bacterie is.

De medicijnen daarvoor zijn heftig, je krijgt er flinke bijwerkingen van, maar het is echt een verademing.

Als de huisarts meedenkend is en jij mondig genoeg (de meeste HA’en schepen je af met haal maar een eitje) krijg je de juiste medicatie. En dat is zo’n verademing. Maar wat ik zei: de bijwerkingen zijn niet mals.

1 like

Ik weet niet of je aan de pil bent, maar je flow kun je volgen. Na de periode is het weinig tot niets, richting de eisprong wordt het waterig en glimmend en na de eisprong is het wit en stug.

1 like

Wat voor bijwerkingen zijn gewoon?

Ik zag niets meer, sliep slecht, alles smaakte naar metaal, was heel moe, duizelig, zweverig en down.

Maar vooral het slecht zien was verschrikkelijk. Hield lang aan.

Het hielp gelukkig wel.

2 likes

Oh wow, heftig wel! Hoelang had je er last van?

Huh wow maar voor een bacteriĆ«le infectie is het toch ā€˜gewoon’ anti-biotica? of zijn dit speciale anti-biotica waar je hele heftige bijwerkingen van hebt? Heb al best vaak AB gehad en kon prima functioneren daarmee (hooguit wat moe).

Niet elke AB is hetzelfde en doet hetzelfde. Dat is het verschil.

Nee dat wist ik inderdaad, maar wist niet dat je van sommigen zo’n erge reactie krijgt! Ik dacht altijd dat je begint met de ā€˜minst heftige’ en dan eventueel opschaalt. Maar ik lees net hier https://www.ziekenhuis.nl/dossiers/werking-en-bijwerkingen-van-antibiotica-bij-bacteriele-infecties/soorten-antibiotica/item29426 dat je inderdaad verschillende BA voorgeschreven krijgt voor verschillende plekken in het lichaam, dat wist ik helemaal niet. Bij bacteriĆ«le vaginose wordt soms ook AB crĆØme voorgeschreven blijkbaar: https://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/c/clindamycine/bijwerkingen/item29693

Bijwerkingen gelden natuurlijk ook niet voor iedereen (ook niet bij hetzelfde medicijn), dus deed vooral een poging tot nuance voordat @soarin helemaal niet meer aan de medicijnen durft haha :stuck_out_tongue:

Om @crazyplantlady bij te vallen. Ik heb volgens mij die heftige pillen tegen schimmelinfectie ook gehad en ik had juist helemaal geen last van die bijwerkingen. Ik kreeg ze dus ook maandelijks ter preventie van de gynaecoloog. Kortom het hoeft niet zo te zijn.

1 like

Misschien kun je deze kopen? https://www.canesten.nl/nl/intieme-gezondheid/products/canesten-gyno-test/

Die test of je een bacteriele vaginose hebt of juist een schimmelinfectie. Ik wilde een tijdje geleden die test kopen omdat ik dacht dat ik miss een bv had want een raaare geur, maar dat verdween na 2 dagen. Iig zo kun je er misschien al zelf achterkomen wat het is? Verder heeft een vriendin van mij een keer gezegd dat cranberry haar hielp tegen schimmelinfecties. Nou heb ik hier zelf geen ervaring mee en ook nooit een schimmelinfectie gehad maar misschien dat het helpt omdat cranberry zuur is? Geen idee eigenlijk

1 like

@crazyplantlady er is dus een verschil tussen een schimmelinfectie en bacteriƫle vaginose en beide betreft andere symptomen en bestrijding. (vind het haast leuk dat het TMI topic langzamerhand leerzaam begint te worden :laughing:)

Ik zou juist afraden om zelf te gaan testen. @Jumpsuit het is zonde om geld te gaan uitgeven aan producten die de HA zelf ook heeft (HA kosten worden immers vergoed). Het is alleen wel van belang om de symptomen in kaart te brengen. Ruik je jezelf door je broek heen, of heb je gewoon ontiegelijke jeuk.

Voel me echt een betweter :cry: absoluut niet de bedoeling! Maar voor veel mensen is het een schaamte om überhaupt naar de HA te gaan als de vajajay een slechte dag heeft.

3 likes

Positiever verhaal: naast de metaal smaak, wat duizelig en misselijk zijn had ik nergens last van. Dit was bij mij na 2 dagen ook verdwenen. Maar wat jij schrijft zijn inderdaad ook veel voorkomende bijwerkingen.

Zelftesten kopen zou ik niet doen. De dokter doet dit gewoon gratis. Daarnaast had ik zelf zalf gehaald voor bacteriele vaginose welke niks hielp omdat het niet sterk genoeg was. Hier door dacht ik dus dat ik het niet had en ben ik er onnodig lang mee blijven lopen.

Edit: @crazyplantlady deze antibiotica betreft 4 pillen van elk 500 mg die ik tegelijk moest innemen. Het is dus echt een flinke dosis die je in 1 keer binnen krijgt en dit maakt dat de bijwerkingen best heftig kunnen zijn. Voor een schimmelinfectie krijg je inderdaad andere pillen.

3 likes

Nou ik stelde dat dus voor omdat ik hier meerdere keren lees dat de huisarts je zo wegstuurt met een eitje, dat schiet dan toch niet op als je een bv hebt? Of dat de huisarts zelfs zegt koop maar een eitje. Valt me trouwens oo hoeveel meiden last hebben van een schimmelinfectie. Heel rot! Ik praat mezelf soms aan dat ik het nog nooit heb gehad omdat ik heel weinig zoete dingen eet en veel yoghurt. Maarja slaat waars. Nergens op.

Haha ja ik snap dat dit volledig verschillende dingen zijn, de 1 werkt AB wel bij en de ander natuurlijk niet (= want geen bacteriĆ«n). Ik bedoelde in m’n eerdere post dat er voor verschillende infecties in je lichaam (oor, keel, vagina) dus andere anti-biotica. Heb zelf oor, long en keelontstekingen gehad en had toen bijv nooit zo last van de AB bijwerkingen.

@Pepernoot maar dit klinkt idd erg veel, heftig wel!

Hebben meer mensen dit soms? Ik heb een vrij diepe navel en af en toe als ik hem niet bewust schoonmaak en droog maak tijdens/na het douchen dan gaat het echt stinken. Echt ranzig. Zitten dan ook een soort velletjes in ofzo.

Ik trok er bij m’n ex wel eens een half embryo uit met haren en alles :sob:

6 likes