Het Utrechttopic

Hmm kijk ik dan zo scheef eigenlijk dat ik nooit ergens top 10 heb haha.
Zag nu ook wel dingen bij spelregels over dat ze dan sorteren soms op minstens 2 mensen in een huishouden oid? Wat ik op zich ook wel snap bij grotere woonruimtes maar wel dat ik denk mehhhhh dan kan ik nog zoveel inschrijftijd hebben maar blijft het vrij kansloos

Nog een tip om extra kans te maken: zorg dat je vooral in schoolvakanties heel actief reageert. Veel mensen zijn dan weg dus er zijn minder reacties, en van de reacties die er zijn kunnen er dan ook weer meer mensen niet naar de kijkdag komen waardoor ze afvallen. Je hoeft niet in de top 10 te staan om kans te maken, wij stonden meestal veel lager (50 of lager) maar zijn er in de zomervakantie zo toch tussen gekomen toen we op 17 ofzo stonden in eerste instantie. Hopelijk vind je wat!

6 likes

Ja grote gezinnen krijgen iig wel voorrang op grotere woningen geloof ik. Er zijn allerlei voorrangsregelingen WoningNet Regio Utrecht

Een eengezinswoning is veel lastiger om te krijgen. Maargoed, met een studio/appartement met 1 slaapkamer zou ik al heel blij zijn. Zou het wel in de gaten houden hoor, klinkt alsof je wel perspectief zou moeten hebben! Wellicht meer dan ik gehe. Wellicht heeft het ook nog met inkomen te maken en het segment van woningen die je dan kunt huren, ik zit echt aan het onderste segment qua inkomen (als zzper met alle aftrekken komt het maar op 10.000 per jaar :sweat_smile:).

1 like

Oh ja dan krijg jij daarmee wel voorrang op een aantal van die woningen vanwege een “laag inkomen”. Dat maakt ook nog wel verschil! Hopelijk snel geluk dan :crossed_fingers:t2:

Ik zit een beetje in die irritante tussenpositie. Heb geen laag inkomen maar voor particuliere huur is het dan weer niet hoog genoeg om in aanmerking te komen.

Nou heb ik wel de “luxe” dat ik niet direct op de schop zit. Op zich zit ik ook nog wel redelijk prima waar ik nu zit, maar het is wel behoorlijk klein en er is geen ruimte voor een vaatwasser of iets, geen afzuigkap (waardoor de keuken/woonkamer soms wel echt helemaal naar eten blijft ruiken en als ik er een wasrek heb staan gaan mn kleren ook meteen stinken), er is maar 1 kraan/wasbak in huis (in de keuken, dus geen bij de wc), nul opslagruimte. Allemaal van dat soort dingen bij elkaar en het blijft een beetje een veredelde studentenwoning zo. Maar misschien moet ik toch vooral eens kijken hoe ik het qua inrichting of decoratie ofzo wat huiselijker kan maken. Alleen daar heb ik dan weer niet echt oog voor :stuck_out_tongue:

1 like

Haha ja door die 10k wordt je naar boven gezet, als je bijv. 40k verdient sta je gewoon ver achter mensen met een kortere wachttijd. Dat systeem is helemaal niet alleen op wachttijd…

Je kan overigens ook gewoon reageren als je wat verder staat op de lijst, heel vaak vallen bovenaan toch mensen nog af. Zie dat iemand dat hierboven ook zegt.

En wbt wachten op eensgezinswoningen: die ga je toch niet krijgen als alleenstaande/alleenwonende. Die krijg je pas met kinderen, er zit altijd overal wel een of andere voorrangsregel op tegenwoordig.

En als je eenmaal sociale huur hebt kan je zelf ook weer voordeel hebben door door te mogen in een complex of voorrang op middenhuur of koop.

2 likes

Ik weet niet of je nu in sociale huur zit en te veel verdient voor sociale huur: bij mitros was er voorrang op middenhuur als je uit sociaal kwam…weet niet of de woonin website dat al weer heeft (ze zijn gefuseerd). Mocht je financieel net onder sociale huur grens zitten, kan je beter je pijlen ergens anders op richten of lotingwoningen. Echt kut…

Ik woon in een vrij nieuw complex van voormalig Jebber, wat ook ooit gebouwd was als sociaal voor starters maar die woningen staan nu ook voor 1000/1100 kaal én alleen als je uit een SSH kamer komt, max 27jr bent en >44k verdient. Én je krijgt een 5-jarig contract.
Echt belachelijk voor die nieuwe mensen en kut voor de ouderen (oke oke max 37 is het nu geloof ik) die er al in zitten die nu jonkies met een snelle doorlooptijd krijgen.

1 like

O dat staat er al wel een tijdje hoor, maar de regel is boven de 60m2 is voor minstens 2 personen en volgens mij ook 3 kamerwoning onder de 60m2 is voor minstens personen. Alleen bij seniorenwoningen wordt die regel losgelaten en dan is het afhankelijk van de seniorenwoning zelf of er een echte minimumleeftijd op staat of dat het meer beoogde doelgroep is.

O en als je ergens tussen de 30 en 40 eindigt zit je vaak wel oké omdat veel mensen dan toch niet kunnen tijdens de bezichtiging.

3 likes

Ja ik zit dus net onder die sociale huurgrens en ben 30+ dus net allemaal niks. En zit niet in sociale huur nu dus ook geen voorrang qua doorschuiven oid. Hopen op een gelukje of misschien een lotingwoning of toch op zoek naar die rijke vent he :woman_shrugging:t2:

3 likes

@littlenumbers Ja dan zit je echt in limbo, evt op nieuwbouwprojecten reageren op woningnet, dan zoeken ze nog wel eens naar een diversere groep (ook al sta je niet bovenaan).

1 like

Oh ja dat is ook wel een goeie! Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het de afgelopen tijd niet zo goed in de gaten heb gehouden omdat ik in de zomer van 2021 net verhuisd was en op zich ook geen zin had om al snel weer te verhuizen en sowieso een beetje het idee had dat het kansloos was. En ergens moet ik misschien ook niet klagen hoor, maar als je erover nadenkt vind ik het wel een bizarre situatie.

Oké ik werk zeker niet fulltime omdat ik ervoor gekozen heb 3,5 dag te werken om ook een studie te volgen, maar zelfs mijn deeltijdsalaris is volgens mij niet slecht. Als ik kijk naar wat een modaal salaris zou zijn dan zit ik daar toch wel (net) boven, al geldt misschien vaak dat men dan ook een partner met inkomen erbij heeft. Om verschillende redenen heb ik niet echt een goede buffer aan spaargeld, dus oke dat helpt ook niet mee, maar ik heb het idee dat ik qua woonsituatie nu eigenlijk gewoon geen kant op kan?
Het zou kunnen dat ik voor het onderste deel van middenhuur trouwens ook wel in aanmerking kom, maar ik heb het idee dat die dan ook juist weer vaak niet beschikbaar zijn en die 1100+ mag ik dan weer niet (los van dat ik het ook absurde bedragen dan vind, haha).

Nou ja goed dat heeft wellicht weinig ook meer met Utrecht te maken, haha. Denk dat ik vooral ook maar weer actiever moet gaan reageren op allerlei dingen op woningnet en wie weet heb ik een keer geluk dat ik ergens doorheen kom. (En toch maar echt proberen goed te gaan sparen :confounded:)

1 like

Weet iemand waar je een lenzencontrole kunt krijgen door een deskundig persoon? Hoeft niet gratis te zijn ofzo, maar wil gewoon dat het echt goed wordt gedaan.

1 like

Ik kan eye wish wel aanraden! Aan de steenweg

2 likes

@littlenumbers Er worden op het moment best veel sociale huur buurprojecten gebouwd (bewoners die actief zijn met de buren), vooral in Leidsche Rijn. Als je dat ligt zou je dat ook in de gaten kunnen houden.
Ik kom zelf bijna niet hoog (met 9 jaar wachttijd), maar daarbij wel.

De HU Kliniek Optometrie (op de Uithof) biedt vanuit de opleiding optometrie gratis lenzen controles aan. Duurt soms iets langer, maar ik vond het fijn dat je zeker weet dat het goed wordt gedaan. Volgens mij vaak wel tijdens kantooruren.

1 like

Oh ja zoiets had ik een tijdje terug ook gezien! Vind t alleen heel lastig in te schatten of ik daar sociaal genoeg voor ben uiteindelijk :sweat_smile:

Goh ik kijk net voor de lol even op Woningnet, maar er is geen woningaanbod? For real? -_-

Kan het niet zijn dat ie even opnieuw moet laden omdat je een tijdje niet hebt ingelogd? Ik zie er best wat staan (ik heb het nu ook via zo’n app, DÅK ofzo)

1 like

Ik heb idd al jaren niet ingelogd, oke dan zal het daar aan liggen.

1 like

Ja ik weet het van mezelf ook niet. Ik heb wel gereageerd bij 2 projecten: bij 1 vond ik het huis te klein (ik woon nu groter) en nummer 2 loopt nog. :slightly_smiling_face: Ik wil graag in Utrecht wonen (woon nu wel in de buurt), maar ik wil dan een soortgelijk appartement terug als wat ik nu heb. Vaak zijn er trouwens ook wel informatieavonden voor dit soort projecten.

Ik woon nu 1,5 jaar in zo’n sociaal project en ken 1 buur (toevallig via een andere project leren kennen ook nog) en heb 2x meegedaan met activiteiten en ben er nog niet uitgezet, al heb ik wel een korte motivatie moeten schrijven en heb ik me daar dus totaal niet aan gehouden, oeps. Maar heb op LR een semi-solicitatie gesprek moeten voeren en daar werden wel echt duidelijke eisen gesteld. Wel een woning aangeboden gekregen daar toen, maar daar waar ik nu woon kwam toen ook net vrij en is groter (30 ipv 20m2). Maar verschilt dus erg tussen de projecten (en soms ook wat ze zeggen). Zou het iig niet bij voorbaat om die reden al afschrijven.

3 likes