Het wielrentopic

Klopt, er is een Strava club: FF fietst hardlopen, als je daarop zoekt voeg ik je toe :blush:

@Lovepink ik heb genoeg tips voor de ketting haha (is ongeveer mijn werk om iedereen tips te geven). Schoonmaken/ontvetten met een goede kettingreiniger, dat kan met een kettingreinigertool die je met de vloeistof vult en om je ketting klikt of gewoon met een borsteltje en die vloeistof. Vergeet ook zeker niet om de derailleurwieltjes en kettingbladen/cassette schoon te maken met een borsteltje) Voor nu met mooier weer raad ik aan om een wax te gebruiken, dan blijft je ketting schoon en is qua onderhoud het makkelijkste (oftewel: droge doek erlangs na e rit en 1x per week even opnieuw aanbrengen). Anders gewoon lekker een allround lube kiezen zodat als je een keer in de regen/modder fietst het geen probleem is. Vanaf ongeveer 200-250km is het slim om te checken of je ketting nog gesmeerd loopt, geen geluid maakt of vies is: dan even een korte schoonmaakbeurt en opnieuw smeren. Mocht iemand korting willen op producten om de fiets te onderhouden: DM me :wink:

@crazyvibes ik heb een Edge 1030 plus als fietscomputer, oftewel de veel te dure, meest complete optie. Werkt heerlijk. Hiervoor had ik een appje op mijn horloge waardoor ik Strava routes kon inladen. Horloge bond ik op mijn stuur op een soort blokje. Werkt ook gewoon prima :blush:

Qua routes haal ik inspiratie uit een aantal lokale fietsers volgen/in lokale groepen zitten. Ik bouw mijn routes in Strava en stuur ze dan naar mijn Edge. Rondom Rotterdam is mogelijk richting hoek van Holland ook leuk! Of juist door de Beneluxtunnel naar het zuiden, totaal andere omgeving en echt leuk (pontje bij Maassluis dan op de terugweg bijvoorbeeld) Ik fiets zelf in omgeving Naaldwijk en Delft, maar fiets vrij vaak dezelfde rondjes. Maar misschien kan ik je nog inspireren :blush:

4 likes

@Fitgurl voor die wax, moet je dan niet eerst de hele ketting schoon hebben en dan eerst wax erop? Of kan het ook als je al normale kettingolie erop hebt? Ik heb echt constant vieze plekken op mijn benen… Moet de fiets ook vanaf mijn slaapkamer naar straat tillen en daarbij raak ik blijkbaar steeds de ketting aan…

Ik ben gewoon om 7u opgestaan vandaag zodat ik eerder kan stoppen en nog een rondje kan fietsen. Wow, wie is deze vrouw?

1 like

Ik ben niet fitgurl haha, maar ja je moet je hele ketting dan eerst ontvetten en schoonmaken tot ie helemaal ‘kaal’ is en dan weer insmeren met wax. Staan veel filmpjes op Youtube hoe je dat moet doen :slight_smile: ik gebruik squirt dry lube, werkt heel fijn vind ik!

1 like

Ojaa, daar is het eerder over gegaan in dit topic! Zo’n hele foute naam. Ahh shit, dat was een mooi taakje tijdens de winterdagen geweest. Nouja, wellicht binnenkort als het weer wat minder lekker weer is

1 like

Wow lekker bezig! Leuk om zo gemotiveerd te zijn in het begin van de week :blush:

Als je overstapt op wax is het inderdaad de eerste keer zeer uitgebreid schoonmaken, liefst ook even je ketting eraf halen en laten weken in kettingreiniger. Vervolgens hoef je eigenlijk nooit meer je ketting uitgebreid schoon te maken, behalve even met een doekje er langs.

Wat je wel kunt doen als je met olie wilt blijven rijden is na de rit even met een doek er langs om het overtollige weg te halen. Ook zou het kunnen dat je een te plakkerige olie gebruikt, een wet lube is bijvoorbeeld plakkeriger dan een dry lube en blijft beter op de ketting zitten bij slecht weer maar trekt wel meer vuil aan. Als je enkel met mooi weer fietst is dat dus niet de beste keuze (allround of dry lube zijn dan beter geschikt). Ook kan het zijn dat je te veel olie gebruikt, een druppel per schakel is voldoende, paar keer “trappen” ik verschillende versnellingen om de olie te verspreiden en desnoods na het smeren even de overtollige olie van de buitenkant afvegen.

Met wax heb je overigens ook altijd wel iets van zwart op de ketting, dus is helaas ook geen wondermiddel.

Edit: ik heb nog zo’n duizend tips en technische feitjes over smeermiddelen maar denk dat dat te technisch is op de vroege ochtend. Hier boven lees ik dat Squirt wordt aangeraden en dat is een prima wax. Wel een tip: lekker veel aanbrengen de eerste keer, het overtollige opgedroogde wax duw je als je gaat fietsen toch van de ketting af en zo weet je zeker dat de ketting goed beschermd is.

1 like

Mag ik jou misschien een DM sturen voor routes? We rijden ongeveer in dezelfde omgeving :blush:

Natuurlijk!

1 like

Het lukt mij niet om de groep op Strava te vinden? Ook niet voor hardlopen! Ik wil lid worden zo dat ik nog meer motivatie krijg haha!

Ik heb me nu ook aangemeld, moet alleen nog geaccepteerd worden!

Ik heb sinds m’n ritje van zaterdag een stijve nek en hoofdpijn. Ik vrees dus dat ik behoorlijk gespannen of geforceerd heb gezeten :sweat_smile:

2 likes
3 likes

Gelukt! Thanks!

Leuk dat de Strava club weer actiever wordt :smiley:

1 like

Yes, ik ben ook geaccepteerd voor de Strava club. Ik zag mijn eigen fietsrit van zaterdag ook voorbij komen, nu voel ik me helemaal part of the gang. En dat terwijl ik jullie eigenlijk helemaal niet ken.

Met alle berichten hierboven heb ik bedacht om vanavond mijn fiets maar weer even te poetsen. Ik doe het eigenlijk veel te weinig.

3 likes

Ik heb ook zin om weer te fietsen, maar merk wel dat ik weer even een drempel over moet om het te gaan doen. Fietste de afgelopen zomer vooral op rustige plaatsen op het platteland, nu regio Amsterdam en die drukte vind ik best spannend, maar moet mezelf daar echt overheen zetten.

Fiets is straks in ieder geval weer helemaal schoon na zijn douchebeurt :joy::joy:

Bij gebrek aan ruimte en stromend water buiten

5 likes

Zoals een echte mooi-weer-fietser betaamd, ben ik gisteren ook m’n eerste ronde (40km) van dit jaar gaan fietsen. Was echt heerlijk, hoogtepunt van de week haha.

Nu m’n enthousiasme en voortvarendheid vasthouden. Al jaren ga ik in de lente en begin van de zomer echt goed maar vanaf augustus ga ik op de een of andere manier vaak nooit meer? Heel raar .

2 likes

Ik voel me na het fietsen vaak zo slecht! Moe, hongerig, koud. Helemaal geen chill voldaan gevoel (al komt dat vaak een paar uur daarna wel hoor). Zo jammer, want het liefst zit ik dan gewoon voldaan op de bank, ipv me zo ellendig voelen.

Dit topic is leuk om mee te lezen als sportliefhebber, en ik krijg zin om ook te gaan wielrennen. Maar dat onderhoud en het geld wat het allemaal kost houdt me zo erg tegen.

2 likes

(Sorry dubbelpost en ik ben geen wielrenner :sweat_smile: )

Het kan misschien meerdere oorzaken hebben: niet genoeg eten en drinken voor de duur. Als je langer dan 90 minuten onderweg bent moet je echt energie en vocht aanvullen. En qua kou denk ik aan koud zweet en natte kleding. Heb je goede base layers die je onder je fietspak draagt? Hiermee blijf je warm en droog.

1 like

Klinkt inderdaad als niet genoeg gegeten en gedronken. Als je tijdens de rit te weinig eet/drinkt helpt het misschien om voordat je weggaat nog even een mueslireep te eten en wat te drinken.

Ook vind ik het altijd fijn om na het fietsen zsm de bezwete kleding uit te doen en droge kleding aan te doen. Zo koel ik minder af.

Ik ga morgen weer fietsen :partying_face: De racefiets staat nu op kantoor(zo staat hij thuis niet in de weg), dus die neem ik mee naar huis om lekker op mijn vrije dag een mooie ronde te maken :blush:

Zijn er trouwens in deze groep meer die ook regelmatig op de mountainbike fietsen?

Fietsen jullie met dit weer al in korte broek en shirtje met korte mouwen?