Ik weet niet precies waarom je twijfelt, maar het leek me altijd heel ‘eng’ om op een racefiets te fietsen. Mijn vader bleef maar zeggen, joh, koop er nou gewoon één, je zult zien dat het echt veel makkelijker fietst. En hij had natuurlijk gelijk. In het begin is het onwennig en voel je je wat wankel en kwetsbaar, maar je went er echt snel aan!
Ahh ja, ik weet niet of dan een hybride vs een echte racefiets uitmaakt, de houding en het schakelen is vergelijkbaar geloof ik!
Ik vond het ook echt veel minder eng dan gedacht, eerste rondje was wel spannend, maar had een rustige route gekozen (en een fiets gehuurd) en daarna elk rondje meer zelfvertrouwen gekregen. Ben echt geen snelheidsduivel, maar dat hoeft ook zeker niet om het leuk te vinden.
Had zelfs nooit gedacht dat ik met klikpedalen zou fietsen en zelfs dat vind ik nu fijn en ben er helemaal aan gewend! Dus key is vooral om het rustig uit te bereiden en je niet op te laten jagen door anderen, dan komt het vast goed!
Of even huren via m h verhuur! Misschien kan het
Naast een hybride zou je ook een racefiets met 30mm banden of zelfs een gravelbike (=racefiets voor offroad paden, hebben bredere banden en zijn vaak comfortabeler dan een racefiets) kunnen nemen. Dan zijn de dunne banden minder eng en heb je meer grip. Of beginnen op platte pedalen en sportschoenen, kun je later altijd nog overstappen op klikschoenen. (Al is dit sowieso een tip voor de eerste ritjes)
Als je bang bent voor de hoeveelheid versnellingen: dat went echt! En verkeerd schakelen waardoor je ineens harder moet trappen helling op ipv lichter gebeurt iedereen wel eens.
En als de snelheid eng is: je hoeft natuurlijk niet hard te gaan Al zul je merken dat je snel genoeg op rechte stukken wilt versnellen.
Sowieso dus lekker proberen en kijken of je het een leuke sport vindt misschien kun je van iemand een fiets lenen om het te proberen? Ik heb bijvoorbeeld nog een leuke beginnersfiets staan die ik wil verkopen en dus bijvoorbeeld prima een weekje wil uitlenen aan iemand die in de buurt woont (maar is niet jouw maat: maat 54, dus eerder M).
Ik heb die van decathlon kort gehad, als je tenminste de damesfiets bedoeld, en ik vond hem voor die prijs heel fijn! Kon daarna vrij snel via werk een andere kopen, dus heb hem toen verkocht, maar was dus een goede koop voor een beginner.
Die heeft ook iets dikkere banden geloof ik, en dubbele remgrepen.
Weer een stuk gefietst, zo’n 45 km. Het was zonnig, maar de wind was wel koud, waardoor het nog best pittig was. Maar ik voel me weer helemaal voldaan Ik had nog een foto gemaakt:
Het lijkt windstil doordat je zo duidelijk de reflectie van de wolken in het water ziet maar zo voelde het niet lol
mijn ervaring met fietskleding is dat het altijd best klein valt (omdat het vaak echt strakke modellen zijn). ik ben bijv. 167 maar heb een normaal postuur dus zou in bovenstaande maattabel maat M pakken bijv.
Ligt echt aan de fiets die je gaat kopen. Het is makkelijker om een fiets af te stellen die net iets te klein voor je is (zadel hoger, stuur verder van je af) dan net iets te groot. Misschien even een professional laten kijken voor je hem koopt/je op laten meten in een winkel?
Bij de betere zaken stellen ze hem direct voor je af!
Ik wou vandaag lekker een rondje gaan fietsen: band leeg.
Vervolgens geprobeerd de band op te pompen: pomp gesloopt.
blijkbaar was het niet mijn lot vandaag, volgende keer beter hopelijk haha!
Weet iemand of Rapha groot/klein/normaal valt? Ik wil een nieuw fietsbroekje en volg de maattabel, maar blijf ik lastig vinden!
Denk dat dit echt verstandig is! Ik heb net voor de lockdown een nieuwe fiets gekocht en die is een maat kleiner dan de racefiets die ik nu heb. En ik heb nu écht heel veel last van mn schouders en van zadelpijn. De racefiets die ik nu heb, heb ik door een maattabel gekocht op marktplaats.
Ik heb gisteren 75 km gefietst. Ging van het zomer toch wat makkelijker toen ik iets beter getraind was. Wel echt genoten!
Ik draag mijn normale maat van Rapha! Vind het vergelijkbaar met Northwave en DHB, Castelli valt iig veel kleiner! Veel meer merken heb ik niet haha
Moeilijk moeilijk, ik twijfel tussen S&M qua shirtje. Als ik de recensies lees, ga ik maar uit van S, alleen is deze uiteraard precies niet op voorraad
Ik ben sinds kort ook weer aan het wielrennen, vind alleen rijden heerlijk maar zou ook graag een keer met een damesgroepje meerijden. Alleen mijn gemiddelden zijn nog niet dusdanig hoog dat ik het bij kan benen denk ik.
Daarvoor zijn er soms social rides, dan is het meer gewoon voor de leuk en niet zo beuken. Is er een wielercafe in de buurt?
Vandaag ritje gemaakt in de landelijke heuvels, tjonge als randstedeling altijd wel een uitdaging Maar nu heerlijk voldaan
Gister was zo’n heerlijke dag! Koelde tegen zonsondergang wel echt goed af, maar was zo heerlijk. Ik ga mijn (platte, haha) provincie ook steeds meer waarderen zo
Ik reed gister voor mijn gevoel echt bijna de sloot in, vond het best spannend! Was niet aan het opletten, dus raakte naast de weg, wat een steile berm was, met een slootje dus. Beter blijven opletten dus!
En ik heb zovaak dat bejaarden op de elektrische fiets mijn gebel en geroep niet gehoord blijken te hebben. Dan haal ik ze in en dan wijkt de man uit waardoor het net even spannend is. En vaak word ik dan na geroepen waardoor ik denk, ja sorry maar zet anders je gehoorapparaat aan
Omg schrikken haha. Gelukkig kon je nog ingrijpen.
Ik bel altijd best vroeg (en veel) van tevoren maar soms moet ik alsnog afremmen en roepen idd haha. Zo stom