Het wielrentopic

Ah ja dat klinkt logisch. Ik lijk hier in de buurt wel alleen maar hele oude fietsen tegen te komen voor dat geld, vandaar dat ik het me af vroeg.

Is dat jouw winkel? Of bij je in de buurt ofzo? Want dat klinkt wel als het overwegen waard!

@Aardbeitje was inderdaad al bang dat dit het slechtste moment ever is om een fiets te gaan kopen haha. Zo’n oudje voor bijv 200 euro lijkt me nog wel wat, maar zou daar inderdaad niet 400+ voor neerleggen. Ik vind het wel een beetje lastig om nu bijv 600-700 uit te geven aan een fiets, geen idee of ik het over een jaar nog leuk vind. En fietsen plan zou heel chill zijn! Alleen de reden dat ik juist wil gaan fietsen is omdat ik de komende 3 maanden thuis zit zonder werk en dan lekker in de ochtenden zo in het voorjaar en de zomer wil kunnen gaan fietsen haha. Dus helaas geen werkgever om bij aan te kloppen :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Oh en vraagje qua frame! Ik ben 169 lang en mijn binnen beenlengte is 78 cm. Zou dan maat 52/53 geschikt zijn?

Haha, nee beetje onduidelijk van me. Mijn vriend en ik gaan allebei naar deze nukkige maar zeer vaardige en (qua prijs) eerlijke man die een kleine winkel heeft. Hij denkt altijd mee en bij hem hoeft het niet altijd duurder/lichter/sneller. En een bel is verplicht bij hem :joy:

Dus als je in Groningen een fiets zoekt deel ik de naam van de winkel wel even!

Haha ah zo! Dat klinkt wel super fijn joh. Maar ik woon helaas compleet aan de andere kant van het land :frowning:

1 like

Hahah, volgens mij hebben we hetzelfde adresje!

@Musa Ah vorig jaar zat ik met precies dezelfde vraag, racefiets van maat 52, max 300e. Uiteindelijk ben ik (ver boven budget, dat wel) geslaagd bij een fietsenmaker die ook tweedehands fietsen had. Vond ik toch fijner dan via marktplaats gezien ik er echt 0 verstand van heb/had. Nog altijd zo blij met mijn aankoop :heart_eyes:

1 like

Hij vond dat degene die mij geadviseerd had met m’n vorige fiets slecht werk geleverd had en stak die mening niet onder stoelen of banken :joy:

1 like

Ohh oei! Ik wilde mijn fiets deze week er naar toe brengen, dus ben benieuwd wat hij van de mijne vindt… Een vriendin vertelde dat ze ineens een tweede bidonhouder erbij had gekregen, en dat hij haar ventieldopjes eraf gehaald had, want dat was dan weer extra gewicht.

1 like

Hahahah droog :joy::joy: Ventieldopjes eraf is wel de moeite inderdaad. Doet me een beetje denken aan dit artikel van de speld haha

5 likes

Hahahah deze is zo spot on. Afvallen is de beste manier om lichter/sneller te fietsen idd. Ben ik ook mee bezig en dit is 1 van m’n motivaties

Ja echt onmogelijk lijkt wel! Heb er nu eentje op het oog, maar ze gaf aan dat ze al contact heeft met iemand anders die interesse heeft. Heb jij uiteindelijk zo’n oude gekocht dat ie vintage is of wel nog redelijk modern? Fietsenwinkel hier in het dorp ben ik ook aan het overwegen idd!

Mocht iemand enigszins verstand hebben van een goede fiets en zin hebben om even mee te kijken. Ik kan hier vanmiddag gaan kijken/proef ritje doen. Kost 300 euro. Op de foto’s zien alle tandwielen etc er schoon uit en had begrepen dat Shimano wel goed is toch? Plus Batavus leek me wel degelijk?

Toekomstige fietsie?!

Frame: Batavus A’light
Framehoogte: 54 cm
Frame materiaal: Aluminium
Derailleur voor: Shimano RSC (3speed)
Derailleur achter: Shimano Tiagra(8speed)
Naven: Shimano Sora
Banden: Vittoria Rubino
Vork: time feather light, Carbon

Ziet er op het eerste oog netjes uit, voor zover ik er verstand van heb. Heb vorig jaar ook een flinke zoektocht gedaan en shimano Sora en Tiagra zijn beginnersgroepen, maar dat kan echt prima zijn (heb zelf Sora). Vond dit overzichtje altijd wel handig: https://www.mantel.com/blog/shimano-groepen-overzicht-racefiets

Maakt het stuur lijkt echt heel erg groot? Of komt dat door de hoek van de foto haha?

Heb deze Garmin edge 530 nu gekocht! Kan niet wachten een stuk te gaan fietsen. Meteen al een paar routes gemaakt voor binnenkort.

2 likes

Haha help?! Geen idee qua stuur? Wat is normaal dan haha? Ik denk misschien wel de hoek van de foto?
Oh dat overzicht is wel handig! Ga dat even checken :slight_smile:

1 like

Nee heb wel een redelijk nieuwe gekocht! Vintage zag ik ook al wel voorbij komen, maar ben toch blij dat ik dat niet gedaan heb. Lijkt meer voor de show ook. Als je er een via marktplaats hebt zou ik misschien dan een bikefitting boeken bij een fietsenzaak. Dan wordt hij voor je afgesteld!

1 like

Die fitting is wel een fijne tip! De fiets die ik nu op het oog heb is idd via marktplaats. Wel iemand met precies mijn lengte altijd op die fiets gereden, dus dat scheelt wellicht al een beetje haha.

Ik heb overigens geen idee wat normaal is hoor haha, dus denk inderdaad dat het zo lijkt, of misschien het afstellen. Maar zou er vooral even een stukje op fietsen als dat kan en inderdaad een bikefitting zoals @Max al zegt!

1 like

Hm ja mijn vader twijfelt opeens haha. Hij zei ja is wel een hele oude fiets, en er zitten 3 verschillende Shimano varianten op, dus is veel aan gesleuteld. Dus misschien beter even verder kijken nog.

Oef ja lastig is dat! Maar, in deze periode zijn heel veel mensen op zoek naar een fiets en er zijn wegens corona ook problemen met de aanlevering. Dus ik denk dat het moeilijk is om nu de perfecte fiets voor een lage prijs te vinden. En uiteindelijk gaat het erom dat je ook gewoon lekker kunt gaan fietsen!

Kun je anders niet wat fietsenwinkels in jouw buurt bellen of ze tweedehands fietsen hebben staan? Dan weet je zeker dat het goed zit.

1 like

@Musa hou ook rekening met alles wat erbij komt kijken
Helm, schoenen, kleding, klikpedalen, bril en je bent zo een paar honderd euro verder

1 like

Fijn dat je meedenkt! Ik wil eerst even een tijdje op gewone schoenen fietsen, meteen klik pedalen lijkt me een beetje eng. Helm heeft m’n vader al, hebben dezelfde maat dus dat is fijn haha. Zelfde voor handschoenen en bril! Broekje heb ik net eentje besteld en qua shirt kijk ik gewoon even met de sport shirts die ik al heb. Kan zo iig vast beginnen en dan schaf ik zelf wel dingen aan als ik daar aan toe ben.

Ga morgen een fiets bekijken, een andere dan dat ik hier eerst postte. Er zitten zowel gewone als klikpedalen bij dus dat scheelt weer in aanschaf later.

1 like