Het wielrentopic

Weer een lekker rondje gedaan, eindelijk een goede ronde gevonden met fijne fietspaden! Helemaal blij, is toch echt zoeken in een nieuwe omgeving maar nu heb ik in ieder geval een ronde om op terug te vallen. Ik mis de ronde hoep bij Amsterdam haha, was echt mn inspiratieloze fijne rondje daar.

@Chicago Ik vond een fiets huren wel prettig, kon ik even ontdekken of ik niet bang was en het wel echt leuk vond. Daarna 2e hands fiets gekocht en daarbij een helm en klikpedalen. Vervolgens geleidelijk aan de rest aangeschaft (steeds duurdere kleding, bril).

Nu nog steeds aan het twijfelen om goede fiets navigatie aan te schaffen. Had nu een hoesje gekocht voor op m’n stuur, waar je telefoon in kan. Werkt op zich prima met maps, maar met een zonnebril op al minder goed te lezen en als de zon op het hoesje schijnt al helemaal niet. Dus maar even sparen.

Ik was rond de 1400 euro kwijt aan een fiets en kledij. Ik heb het van mijn zorgbonus gekocht dus dat deed iets minder pijn maar alsnog duur. D.ecatlon is vaak iets goedkoper in spullen. Wel zou ik echt investeren in een goed fietsbroekje

Ohh ik ben zo blij met mijn fietsnavigatie! Merkte toch dat het rondje uitzoeken + contant afstappen om google maps erbij te pakken toch wel het fietsplezier eraf haalde voor mij. En altijd mijn vaste rondje van ~35km begon een beetje te vervelen, en daarnaast wil ik nu wel eens wat verder dan dat. En met garmin kun je online de meest gefietste paden zien en daarop een route plannen tot dusver waren dat altijd fijne fietspaden! (en geen autoweg, of schelpenpad, waar ik zelf dan wel eens op beland)

1 like

Ik heb de zadel-kieshulp van Mantel gebruikt, dan moet je je zitbotbreedte meten en nog allerlei voorkeuren invullen en dan raden ze je iets aan. Ik heb er echt geen verstand van, behalve dat mijn vorige zadel niet lekker zat, maar ik ben tevreden met wat me uiteindelijk werd aangeraden!

Ja ik denk dat ik er binnenkort inderdaad voor ga, vermoedelijk verhoogt dat het fietsplezier ook weer dus kan ik deze aankoop mooi verantwoorden voor mezelf.

Zie ook dat die Garmin edge explore best goed geprijsd is. Welke heb jij? Ga ook nog even dit topic terugscrollen! Heb al eerder deze vraag gesteld, dus nu even serieus verdiepen :blush:

Ja ik heb precies die! Maar heel erg goed research heb ik ook weer niet gedaan. Volgens mij zijn die andere merken ook wel prima (wahoo, mio cyclo) en een stuk goedkoper, maar gaat iedereen voor garmin omdat dat al een bekender merk is en je makkelijk je andere garmin apparatuur er op kan aansluiten.

Ik vind de user interface van de garmin wel echt verschrikkelijk trouwens, totaal niet logisch waar je sommige dingen kan vinden.

1 like

Bedankt voor de tip, jij ook @Max. Ik ga wat bestellen! Ik heb nu een super smal, keihard, leren zadel, dus ik kan me zo voorstellen dat vrijwel alles beter gaat zitten dan dit haha :sweat_smile:

Ja, met beiden en ik was met beiden heel blij! Wel goed kijken naar de ā€˜dikte’ van de zeem. Je hebt bij Decathlon ook verschillende diktes.

1 like

Heb hem ook besteld haha, dus nu even wachten op mooi weer dit weekend zodat ik hem kan testen!

1 like

Ohh ik ben een weekendje in Limburg en heb voor het eerst in de bergen gefietst hier. Pohh, zo zwaar. Echt totaal anders dan de platte stukjes die ik tot nu toe gefietst heb.

Wel echt prachtig fietsen hier. Fijn asfalt, brede wegen, automobilisten die rekening met je houden

3 likes

Haha ja heftig hĆØ als je het niet gewend bent. Goed je route uitkiezen en voorbereiden. Opletten dat je niet meer hoogtemeters pakt dan je aankan haha. Veel plezier!
Ik ga deze maand weer

1300 vandaag hahah. Ben wel 2x afgestapt, waaronder 1x op de eyserbosweg. Jammer dan, reden om weer eens terug te komen. Maar ik vind het hier wel allemaal heel vriendelijk, je bent redelijk snel bovenaan. Kan me voorstellen dat het in de Alpen compleet anders is

Ah supergoed al. Jaa precies haha er zijn zoveel mooie routes daar. En mooie uitzichten :heart_eyes: Tof hoor. Hopelijk morgen niet al te veel spierpijn

1 like

Oh daar fiets ik ook wel eens in de buurt! Heb daar familie wonen. Heeel mooi maar echt zo zwaar 🄲 ik ben meer van de lange vlakke stukken en mijn vriend is heel licht en explosief. Pfoe

1 like

Ja mijn vriendin sprintte er ook steeds vandoor terwijl ik dan later helemaal buiten adem aan kwam puffen. Maar ik vind het wel wat hebben dat klimmen, het is ook heel mentaal. Loeizwaar, even helemaal alleen en je moet blijven trappen. En ohh als je dan een fijne afdaling hebt, genieten. Vandaag een keer hardop woehoee geroepen tijdens het afdalen

2 likes

Wat super stoer van je @Max en ooit nog eens een doel van mij. Ik woon bij de Amerongse berg en dat vind ik al een uitdaging haha.
Limburg staat zeker op mijn lijstje, fijn dat het ook zo vriendelijk allemaal was. Wel daarna lekker op een terras geploft?

Nou ik ga na jaren twijfelen eindelijk beginnen met wielrennen! Ik merk alleen dat ik het best wel spannend vind, ik ben niet de meest motorisch sterke persoon haha, en fiets zelf altijd op de meest simpele stadsfiets zonder versnellingen of handremmen :nerd_face: Ik begin eerst maar eens zonder klikpedalen en heb al wat filmpjes gekeken met tips en over hoe je een band verwisselt en zo. Maar hebben jullie voor de rest nog tips om minder onzeker op de fiets te zitten? Ik snap bijvoorbeeld niet zo veel van dat schakelen en ben bang dat ik straks iets sloop of opeens over de kop vlieg ofzo :joy:

1 like

Ik heb toentertijd op YouTube filmpjes gekeken over schakelen haha. Had ook geen enkele ervaring zoals jij! Leuk dat je gaat beginnen. Je hebt dus wel al een racefiets met alles erop? En een goede helm en fietsbroek?

1 like

Beginnen zonder klik pedalen is een goed idee. Dan kun je rustig beginnen te leren schakelen en snel afstappen als het nodig is. Op YouTube staan genoeg filmpjes.
Zorg dat je een fietsbroekje en een helm hebt. Verder voor onderweg een zadetasje met een binnenband en bandenlichters, en een pompje voor als je lek rijdt.

2 likes

@kleinmaargroot Haha ja die heb ik ook gekeken maar het duizelt me een beetje met al dat links, rechts, voorderailleur, achterderailleur, enz :joy: Misschien moet ik het maar gewoon gaan ervaren. En ja die dingen heb ik allemaal! Ik heb een fiets overgenomen die al wat ouder is, dus die moet eerst nog even langs de fietsenmaker voor wat kleine reparaties en een check-up. Maar daarna ben ik er klaar voor (hoop ik :grin:).

@Neverfull Yes deze dingen heb ik, thanks voor de tips!

1 like