Het wielrentopic

Ja mijne voor 500 ekkies van marktplaats! ik had geen verstand dus had wat mensen gevraagd maar er zijn goede 5 min filmpjes op youtube waar je op moet letten bij t kopen van een fiets bijv deze https://www.youtube.com/watch?v=boslRs4BfwY&t=336s
ben er vandaag nog superblij mee!
verder heb je verschillende groepsets, op deze link staat wel wat info: https://www.wielermagazine.nl/racefiets-koopgids/

en wielrennen is gewoon zo fijn! je maakt makkelijk veel kilometers, wordt fit, ziet veel van de omgeving, het voelt echt heerlijk gewoon

2 likes

Ik ga vanavond bij een racefiets kijken! Maar nu zit ik een beetje in dubio.

T is een oudje van Giant, mijn framemaat en de fiets was in orde Heeft van de schakelaars op het frame. Is dat wat te doen?

Er staat ook een nieuwe fiets te koop, ook in mijn framemaat. Dit is echter een fiets van eem vaag merk, maar wel volledig nieuw en gebruikt. https://www.matrabike.nl/product/5438/veloci-race

Ze zijn rond dezelfde prijs. Waar doe ik verstandig aan? De oude of de nieuwe?

(@Taro ik tag je even omdat het topic niet super actief is)

Heb hier nog niet gereageerd, maar ben redelijk fanatiek fietser. @Falafel weet niet waar je de fiets voor gaat gebruiken. Als het wat woon-werk verkeer, korte afstanden in ieder geval, dan kan schakelen op het frame wel. Voor sportief fietsen en langere afstanden zou ik dat niet soen. Op het frame schakelen is echt een ouderwets en lastig systeem. Wordt ook niet meer geproduceerd. Ik denk dat je voor 300 euro misschien tweedehands nog wat moderners kunt vinden. Die van Matrabike ziet er wel okay uit. Het stuur ziet er wel gek uit? Raar naar voren geknikt ofzo?
Hoop dat je hier iets aan hebt!

2 likes

Een fiets van matra zou ik zeker niet doen, is echt slechte kwaliteit. Maar voor €300 kun je tweedehands best een goede en modernere
fiets kopen. En wat @Annajan al zei, als je hem wil laten repareren, zijn onderdelen ook lastig te krijgen. Voor een oude fiets met schakelaars op het frame vind ik dat aardig aan de prijs.

1 like

@annajan en @hetty, dank voor jullie reactie! Ik ga de fiets gebruiken voor recreatief gebruik. Ik heb nooit eerder gefietst, dus het is voor mij eerst kijken of ik het leuk vind! De prijs voor beide is 150 euro.

Ik denk dat ik beter iets meer kan investeren en dan een meer moderne fiets kan kopen

Aah okay @Falafel, ik had op de Matrabike site gekeken en zag 300 staan, vandaar dat ik daar vanuit ging. Is altijd een beetje zoeken naar de balans tussen goedkoop en comfortabel. Je kunt prima beginnen op een fiets van 150 euro om later meer uit te geven. Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat ze waarschijnlijk niet zo fijn en soepel gaan als een iets duurdere fiets. En bijvoorbeeld: de geometrie van zo’n oude Giant is heel anders dan van een nieuwe racer. Oud heeft vaak een meer langerekte houding, en daarmee ook minder comfortabel voor je rug, nek, armen en billen. Daar moet je dan doorheen zien te kijken om erachter te komen of fietsen iets voor je is!

1 like

Ik zou denk ik niet een fiets kopen met schakelaars op t frame, omdat je dan bijna zeker weet dat je binnen t jaar weer een nieuwe kan/wil kopen (als je t fietsen te pakken hebt). Dat andere merk ken ik niet zo goed.
Ik zou denk ik ff verder zoeken naar een iets bekender (goed) merk tweedehands. Maar ik heb er dus ook niet zoveel verstand van :sweat_smile:

1 like

Weet niet wat je maximale budget is, maar ik denk dat je voor €250 best een goede fiets kunt kopen. Zeker als beginner is een hele diepe houding niet heel fijn.

Ik wil gaan starten met wielrennen. Vind het wel heel moeilijk om te bepalen wat je als beginner allemaal nodig hebt en hoe alles werkt, maar hopelijk kan een vriendin me daarbij helpen. Eerst maar eens rondkijken voor een fiets.

@taro @anna en @hettie ik heb inmiddels een fiets gekocht! Een heel net tweedehands damesmodel van Trek.

@Aguamenti ik ga ook beginnen met wielrennen. Voor mezelf heb ik dus net een fiets gekocht en daarnaast lijken een helm en een fietsbroek mij essentieel. Ik heb zelf gewone sportkleding die ik er bij ga dragen en ga op sportschoenen, want ik heb geen klikpedalen. Daarnaast kan ik altijd nog investeren als ik het echt leuk vind! Als je iemand kent ik je omgeving die het ook doet, kan je wellicht ook de fiets een keer lenen.

2 likes

Leuk! Ik ben benieuwd wat je er van vindt. Die vriendin van mij moet zelf ook weer een nieuwe fiets kopen, ze heeft het vroeger lang gedaan. Ik twijfel om er eentje te huren.

Dit topic is al oud, maar niet gek. Het wordt nu pas weer lekker weer. Ik ben op zoek naar een clubje om bij aan te sluiten. Kennen jullie iets in omgeving Hilvarenbeek?

Heeft iemand nog tips voor een startende wielrenner? Mijn eerste fiets wordt komende week geleverd :blush:

1 like

Leuk! Rustig aan beginnen, sowieso een fietsbroekje en helm kopen. Ureumcreme werkt goed tegen wondjes op schaamlippen die ontstaan door het fietsen :wink:

Heb je al direct klikpedalen gekocht of ga je eerst met cages fietsen?
Ik vind een klein zadeltasje met binnenband en bandenlichters ook fijn, tevens een klein pompje zodat je een band kunt wisselen als je lek rijdt.

Als je deels in een stad moet/gaat fietsen (of andere plekken waar het druk kan zijn) is een bel ook wel erg handig

1 like

Thanks! Ik heb inderdaad een broek, m’n helm is onderweg! Heb vandaag m’n eerste rondje gereden op een geleende fiets/helm; even wennen aan de houding, maar het was heerlijk! Vandaag nog op m’n sportschoenen (de leenschoenen waren te groot), maar op m’n eigen fiets zitten klikpedalen.

Goede tips, dankjewel! Ook @Solsikke!

Ik zou graag een fiets aankopen voor woon-werk verkeer en fietstochten met mijn vriend.
Mijn vriend heeft zelf een racefiets van BMC, en ik kan hem eigenlijk nooit volgen met mijn gewone damesfiets dus de fietstochten op dit moment zijn niet zo gezellig :sweat_smile:
Ik was mij aan het oriënteren en ik heb 2 fietsen van Trek op het oog; Trek FX3 Disc en Trek dual sport 3
Het zijn hybride fietsen. Iemand ervaring met hybride fietsen? Zal dat voldoende zijn om woon-werk afstanden te rijden alsook langere tochten van 60-80km? Enkele rit naar mijn werk is 20km.

Oh wat fijn dat jij ervaring hebt met de dual sport! Klinkt als een fijne fiets :slight_smile:

Als mountainbike ga ik hem zelden gebruiken. Het zal een fiets zijn die op de gewone weg moet dienen. Een racefiets ben ik wat bang voor, ik heb wel al eens 2 keer een fietstocht gedaan (want zelfde framemaat als vriend, handig :sweat_smile:), maar dat is toch al even geleden (lees: 3 jaar geleden). Toen dacht ik: dit is niets voor mij. Daarom dat ik nu hybrides aan het opzoeken ben. Misschien moet ik toch nog eens een racefiets in overweging nemen en zowel een hybride als racefiets testen op eenzelfde parcours om het verschil aan te voelen.

Even een up!

Ik heb vorig jaar september een racefiets gekocht en denk ik alle keren max 20 km gefietst. Nu heb ik vorige week weer voor het eerst gefietst en ik merk dat ik nog steeds niet ver van huis durf te gaan. Ik vind het spannend en ik denk steeds wat als, wat als. Ik merk dat ik ook nog onzeker op de fiets zit (al is dat al beter dan vorig jaar). Ik leg mezelf de druk verder niet op dat ik super snel hoeft te fietsen. En als ik ga, heb ik alle tijd.

Iemand tips?

Ik heb gisteren voor het eerst op een koersfiets gezeten en vond het de eerste 20 minuten doodeng. Durfde bijna m’n handen niet van de remmen te halen haha. Gelukkig werd het daarna minder.

Wat mij hielp: op fijne, brede fietspaden rijden zonder al te veel tegenliggers. Ik was bang dat ik tegen iemand zou botsen doordat ik te laat zou remmen. Ook fietspaden zonder al te veel bochten en gaten in de weg hielpen me wel het vertrouwen krijgen.

Daarnaast is het misschien slim om eens met je fiets naar een fietsenwinkel te gaan of iemand die er verstand van heeft? Dan kan hij helemaal precies worden afgesteld op jou: zadel en stuur op de juiste hoogte etc. Evt kunnen ze ook nog naar je houding kijken, wie weet zit je daardoor wat zekerder op de fiets?


Ik heb dus gisteren voor het eerst gefietst, meteen 50km en het was ZO leuk! M’n vriend en ik willen dit samen gaan doen, hij heeft al een fiets, ik ga nu naar een op zoek. Ga nog even het topic doorscrollen voor tips voor goede broeken etc.

2 likes

Hebben jullie nog tips voor een fijne kort fietsbroekje die niet al te duur is (rond de 50/60 euro)? Ik had er een besteld van Agu maar die pijpen waren wel heel lang en de zeem zat heel raar. Ik hoef geen broekje met bretels trouwens, want daar had ik er ook een van besteld en vond dat eigenlijk maar onhandig en niet nodig.