Het wielrentopic

Ik werd gek van de hoeveelheid fietsers in de plaats waar ik woon en dat je op smalle paadjes eigenlijk gewoon beter een alarm bij je kunt hebben dan je fietsbel. Dus ik heb mijn fiets bij mijn ouders gezet voor de zomer. Nu ga ik om het weekend daarheen om te fietsen en het is zo chill! Super mooie omgeving ook, ben vandaag rondom een meer door het bos gefietst en gewoon maar 1x mijn bel hoeven gebruiken. Was echt een goed idee dit.

Zijn er trouwens meer mensen die enorm last krijgen van hun polsen na ongeveer een uur? Zo kut, want daardoor kan ik eigenlijk helemaal niet lang fietsen. Hoop dat het vanzelf weggaat met meer training, maar als iemand nog iets weet ben ik daar ook heel blij mee! Zelfs als ik mijn handen steeds anders houd, dan blijft het pijn doen.

Ik kreeg altijd last van mijn polsen omdat ik veel te veel op mn armen leunde. Nu heb ik me bij mn nieuwe fiets helemaal op laten meten en leun ik bewust minder op mn armen.

1 like

Denk inderdaad dat ik er ook wel te veel op leun, want ik doe dat bij normaal fietsen al. En dat ik ze te gespannen hou ofzo (ik ben ook dag en nacht aan het kaakklemmen). Kan misschien idd nog wel even proberen om het stuur iets hoger te doen, zodat ik niet zo naar voren en op mijn polsen leun.

1 like

Ik heb dezelfde maat, incl. de brede heupen, en ik vind van de Decathlon deze echt prima! Ik heb maat M genomen en die zit top.

1 like

Ohh! Ga ik die zeker even aanpassen, thanks!

Ik wil deze weken in alle provincies fietsen (rond de 25-35 km, zodat ik misschien 2 provincies in 1 dag kan doen). Maar veel gewone fietsroutes zitten misschien ook vol met paden van klinkertjes of andere ondergrond, niet ideaal…

Dus mijn vraag: als jij niet in Utrecht/Gelderland/Zuid-Holland woont, heb je een leuke aanrader voor een wielrenroute in jouw provincie? :biggrin:

3 likes

Net een weekje begonnen met wielrennen. Eerst een fiets geleend om het uit te proberen en heel toevallig kwam er al snel via marktplaats een leuke en betaalbare beginfiets voorbij.

Nu in totaal 3x gefietst en ga het steeds een beetje opbouwen want mijn conditie is echt laag op dit moment :sweat_smile:

Vandaag kwam ik tijdens het fietsen nog een mooie wolk tegen :heart:

14 likes

Wij zijn aan het nadenken over een korte fietsvakantie binnen Europa.
We zouden met onze auto gaan en onze fietsen meenemen. We kijken vooral naar Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Noord-Italië :slight_smile:
Iemand leuke omgevingen/tips/ervaringen om goed te kunnen wielrennen?

Wil je bergen of liever vlak of meer heuveltjes/glooiend? Afgelopen jaren veel bergen gefietst tijdens trainingsweken; hierbij mijn lijstje :smiley:

Voor bergen: Franse Alpen (Le Bourg d’oisons, Allemond, Auris-en-Oisans), Zwitserse Alpen (Thun), Entrechaux/Bedoin/Malaucene (Mt Ventoux, ook Frankrijk en daar ook goed glooiend te fietsen) en voor Italië in de buurt van de Stelvio. Ik heb in al die regio’s gefietst, de Franse alpen zijn favoriet!

Glooiend Frankrijk: Picardië, Normandië of de Franse ardennen. Laatste ben ik zelf niet geweest, eerste echt top! In de Jura kan je ook goed fietsen, dan zou je eventueel ook nog naar Zwitserland kunnen. In Italië schijn je bij het gardameer ook mooi te kunnen fietsen maar ik weet niet of dat voornamelijk gravel/mtb paden zijn. Zelf dus niet geweest; wel mensen van mijn vereniging :smiley:

In Zwitserland kan je ook goed wat vlakker fietsen, mijn opa en oma hebben dat veel gedaan, rondom de Bodensee en bij Basel.

3 likes

Jaaa ik heb mn eerste wielrenfiets gekocht. Helemaal blij mee, tweedehands maar het profiel zit nog helemaal op de banden en remblokjes als nieuw. Nog geen klikpedalen maar eerst maar een paar keer infietsen. Kan gelukkig de kleren en helm enzo van mn vriend op dus het was een relatief kleine investering. Jammer dat het nu zulk weer is want met die dunne bandjes durf ik niet op de natte weg haha

Zoveel zin om mooie rondjes te gaan fietsen. Bijvoorbeeld lauwersoog idd. De natuur is zo mooi nu. Kom ik ei delijk eens wat verder dan de rondjes hardlopen van 10-20 km :star_struck:

12 likes

Superleuk, veel plezier ermee!

1 like

Bedankt voor de leuke tips!! We gaan naar de Vogezen en daar op een camping zodat we onze fietsen ook veilig binnen kunnen zetten in de stacaravan :grin: Ik vind het wel spannend, nog nooit met de fiets op vakantie geweest… laat staan een berg beklommen :sweat_smile: Zwitserland staat ook nog hoog op mijn verlanglijstje! Dat zal iets voor volgende keer zijn :star_struck:

2 likes

Ohh heerlijk! Geniet ervan!!! En komt helemaal goed hoor, met dat fietsen :smiley:

Gister mn eerste rondje gefietst van 20 km met windkracht 5 :joy: maar ik vond het fantastisch! Avondzonnetje heerlijk. Mn vriend is een pro (in mijn ogen dan haha) en we gaan in september naar italie (meren) dus de fietsen gaan mee! Zo leuk om dit samen met hem te kunnen doen. Ben hélemaal enthousiast. Vond het trouwens wel een beetje eng, wat wiebelig alsof je zo over je fiets klapt. En ik kon ook niet heul goed bij de rem (kleine handjes) dus hoop dat we dat nog kunnen aanpassen.

afbeelding

Edit: ik lees dat het in dit topic gaat over een perfect zwart fietsbroekje (kort) maar die link doet het niet meer. Ben nu heel benieuwd want met al die wielrenkleding zie ik door de bomen het bos niet meer

2 likes

Pfoeee pittige klim gehad op de Hollandse brug maar i made it :muscle:t2: Lekker naar m’n moeder gefietst, zometeen daar eten en met de auto weer naar huis :heart:

3 likes

Heeft iemand hier ervaring met de fietsen van Decathlon (specifiek deze: Racefiets / wielrenfiets dames Triban Easy microshift | TRIBAN | Decathlon.nl). Ik weet dat ik niet de beste kwaliteit kan verwachten en dat de fiets waarschijnlijk na een jaar helemaal uit elkaar zal pleuren, maar ik twijfel al lange tijd of ik naast hardlopen ook wil gaan fietsen (maar ben bang dat ik niet zo hard durf en me schaam om zacht te fietsen met een helm) en dit is wel een relatief goedkope manier om het uit te proberen, voordat ik in een betere fiets investeer. Tweedehands is hier in de buurt eigenlijk niks beschikbaar door corona.

Ik heb ook in 2020 (begin corona) ook eentje van de Decathlon gekocht. Voor een recreatieve fietser die niet wekelijks op de fiets springt vind ik het meer dan prima. Als ik fiets fiets ik niet meer dan 30-50KM dus dat gaat goed.Als ik schakel blijft hij soms hangen maar ik moet volgens mij nog iets aandraaien haha :sweat_smile:

1 like

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe fiets! Ik had de mijne van een vriendin overgenomen, maar hij blijkt helaas te klein. Heeft iemand tips voor de aanschaf van een racefiets? Waar let je op bij de aanschaf van een tweedehands fiets? Of heeft iemand tips voor bepaalde websites of merken met prima, maar niet te dure fietsen?

Ik heb afgelopen maandag een eerste rondje met klikpedalen (en schoenen) gemaakt en het viel 100% mee :grin: Ik had 1,5j geleden (ja toen het lockdown was) een wielrenfiets gekocht met gewone pedalen maar na onze fietsvakantie in de Vogezen voelde ik wel dat klikpedalen misschien wel handiger zouden zijn… Het voelde heel prettig aan om niet meer van mijn pedalen te “glijden” en om gewoon vast te zitten. Fiets heel aangenaam!
Ik ben wel blij dat ik begonnen ben met gewone pedalen (en gewone schoenen), om alles wat gewoon te worden en om al veel situaties mee te maken op de baan.

3 likes

Gisteren de route van de Marmotte gefietst (175km met ongeveer 5000 hoogtemeters, zou eigenlijk meedoen aan het evenement maar kon toen geen vrij krijgen) en als iemand nog wilde weten waarom in de alpen fietsen geweldig is, bij deze:

15 likes