Het wielrentopic

Pearl izumi heeft Black friday sale! Ik heb van mijn favoriete fietsbroek (kort met bretels, van oorspronkelijk 150e) eentje bijbesteld, met in totaal 96 euro korting (en een gratis bidon haha). Echt een goede actie!

1 like

Oeh goede tip, dankjewel!

Fietsen jullie nog? Ik zie af en toe een fanatiekeling voorbijkomen op strava, maar vind het echt te koud, nat en donker nu… Maar mis het wel hoor! In de zomer, na het eten, nog even in je uppie een rondje maken. Klinkt echt kut, maar ik laad er altijd zo van op, een rondje fietsen.

Ik ook nog! Heeft een paar jaar geduurd voordat ik dat aandurfde in de winter (en ga ook vooral in het weekend want werk van donker-donker haha), maar met goede kleren en overschoenen(en een ass-saver als je niet meteen je hele set wil wassen) is het heerlijk! Als je eenmaal gaat dan ga je waarschijnlijk vanzelf weer vaker!

En verder fiets ik ook binnen op de tacx maar dat is wat anders natuurlijk.

2 likes

Ja ik fiets nog wel maar vaak op m’n gewone fiets, afhankelijk van het weer. Als het erg nat is ga ik niet op m’n racefiets. En ik fiets wel aanzienlijk korter, meestal maar een uurtje. Vaak word ik dan koud en dan warm ik ook niet meer op.

2 likes

Nou de momenten zijn wel heel zeldzaam want het weer was kut, maar deze week ben ik wel weer op de fiets te vinden! Ik bewaar vaak een leuke podcast voor ritjes waarbij ik even een stok achter de deur nodig heb. Of ik ga lang met iemand bellen (doet wel wat met je snelheid haha) maar je knap wel echt op van dit winterweer!

1 like

Heb al lang niet gefietst, meestal wanneer ik vrij ben is het weer er echt niet naar :sob:

Wow dat jij kunt multitasken op de racefiets! Ik durf dat echt niet. Op de gewone fiets heb ik soms al bijna-ongelukken als ik bijvoorbeeld podcast luister omdat mensen ineens rakelings voorbij komen of oversteken :grimacing:

Komt ook omdat ik een vast rondje heb waarbij ik op vrijwel altijd lege fietspaden rijd, voornamelijk rechtdoor en geen auto’s. De stad uit doe ik ook zonder oortjes hoor!

1 like

ik fiets eigenlijk ook altijd met een podcast in hoor! Wel altijd maar in een oor, en inderdaad, vaak fiets in in mijn eentje door van die verlate stukken!

Ahh ik ben echt een watje, en als het geregend heeft of regent vind ik het best wel spannend om te gaan fietsen, met van die dunne bandjes. Maar misschien toch maar investeren in een goede windstopper en tussen de middag weer een stukje gaan fietsen (zeker nu de sportscholen dicht zijn…)

Een tacx wil ik ook echt heel erg graag, maar daar heb ik nu helaas echt geen ruimte voor… :frowning:

1 like

Nou, ik heb maar een winter outfit besteld. Ben ook echt bang om te vallen maar heel goed opletten dan.

1 like

Als jullie nog kerstcadeautjes zoeken voor jezelf; aftershokz koptelefoons! Podcast en verkeer horen tegelijkertijd :smiley: en via bluetooth dus geen draadjes waar je mee in de knoop zit en geen oortjes die je kunt verliezen.

1 like

Ik niet! Kan niet wachten tot het weer 15+ graden is met een zonnetje. Ik durf ook niet met die natte wegen en die snijdende koude wind vind ik ook niks. Mn vriend heeft een tacx, misschien dat ik dat toch nog eens ga proberen

Deze heb ik ook, zijn wel fijn maar hoor soms door de wind de muziek niet meer.

Soms als het hard waait (in een rustige polder) en ik wil muziek luisteren dan doe ik in het oor dat niet aan de kant van de weg zit een oordopje. Ik hoor dan de muziek goed en de auto’s nog steeds :). Maar ik vind veiligheid wel boven het luisteren van mijn muziek gaan, dus dat neem ik dan maar voor lief haha.

Ik probeer ook nog 3x in de week te fietsen! Lukt niet altijd door het weer, maar elke kilometer die ik extra maak in de winter is mooi meegenomen :blush:

Heb op het moment alleen m’n mountainbike omdat mijn gravelbike stuk is. Hoop die snel weer terug te hebben om lekker rechte bospaden te scheuren :sunglasses:

Zijn hier mensen met verstand over de verschillende Tacx trainers?

Voorheen kon ik naar werk met de fiets maar sinds de verhuizing moet ik met de auto (bleeh).

Ik mis het dagelijks fietsen/bewegen maar tegelijkertijd zit ik even in een drukke fase van mijn leven waardoor 's avonds nog sporten (los van lockdowns) wat lastiger is. En het koude donkere weer helpt niet mee.

Nu dacht ik aan een Tacx trainer + evt zo’n programma om virtuele ritjes te maken of trainingen te doen. Maar er zijn zoveel modellen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik hoef dus geen topmodel met allerlei fancy functies te hebben, maar wil wel iets dat prettig werkt (anders ga je er toch niets mee doen).

En zijn die dingen tweedehands ook een beetje okee of moet je daarmee opletten?

Wij hebben thuis 2 direct drive smart trainers (tacx flux 2 en Elite Direto) en 1 “domme”, een oude tacx waar ik de naam even niet van weet.

Het ligt er een beetje aan wat je wil, bij een slimme trainer (kan zowel direct drive als wheel-on, dus met je eigen achterwiel er nog in) verandert de weerstand als je een programma instelt of als je in een virtuele wereld een heuvel op fietst. Op domme trainers gebeurt dat niet en kan je zelf de weerstand aanpassen dmv een schakeltje. Ik gebruik die eigenlijk alleen nog om kort warm te fietsen voor een wedstrijd, dan hoef ik mijn wiel niet te wisselen, maar heb daar vroeger wel mee getraind en moet zeggen dat ik dat vrij vaak snel zat was. Die kun je ook niet koppelen aan een app natuurlijk, maar je kunt wel een cadans/snelheidssensor kopen en dan maakt ie een inschatting hoe ver en hard je hebt gefietst.

Een slimme trainer is best leuk omdat je bijvoorbeeld in Zwift (of Rouvy, of Sufferfest) verschillende routes/trainingen kunt fietsen en trainingsprogrammas kan volgen om bijvoorbeeld je conditie/ftp te verbeteren. Een direct drive trainer (waarbij je je achterwiel er dus uit haalt en op de cassette van de trainer zet) vind ik het fijnst en stilst in gebruik, en daarnaast slijt je band daar dus niet mee (alhoewel je voor een wheel on trainer beter ook een speciale band gebruikt voor je allemaal rubber op je muur hebt zitten).

2e hands trainers zijn vaak, mits goed onderhouden natuurlijk, prima! De meeste mensen die m snel weg doen vinden het toch niet leuk genoeg haha. Het enige waar je op moet letten bij een direct drive trainer is dat je de juiste cassette hebt, die moet namelijk matchen met de cassette op jouw fiets. Verder koppelen de meeste trainers met bluetooth, maar het fijnste is een ant+ dongle, die kun je bij veel webshops kopen :smiley:

Wauw thanks voor je uitgebreide reactie, heel fijn.

Je hebt het over dat bij een ‘slimme’ trainer de cassette compatibel moet zijn met je fiets, hoe weet je dit? En is dat anders wanneer je 'm nieuw koopt? :slight_smile:

De meeste direct drive trainers worden geleverd zonder cassette, omdat er veel verschillende zijn en je dus de juiste zelf kunt kopen. Kun je natuurlijk ook voor een tweedehands trainer kopen zelf bedenk ik me nu, maar je hebt een speciale sleutel nodig om hem eraf te halen en als er al lang eentje op zit, zit ie waarschijnlijk ook behoorlijk vast. Maar als je er eentje van iemand koopt en je koopt er een nieuwe cassette voor wil die persoon hem misschien wel voor je wisselen :smiley:

Cassettes hebben een nummer en een merknaam en horen bij een schakelgroep (bijvoorbeeld Shimano (merknaam), CSR7000 (nummer) en 105 (schakelgroep) ), dit staat op de buitenkant van je cassette op je fiets. Dan hebben ze een aantal bladen (de meest gangbare bij nieuwe fietsen is 11, maar kan ook 9 of 10 zijn, en een aantal tandjes op het grootste wiel (28,30,32 of 34). Al deze dingen samen vormen de cassette die je nodig hebt! Als je een nieuwere fiets hebt kan je het opzoeken bij de specs van de fiets, als je hem tweedehands hebt gekocht kun je tellen! Als je er niet uit komt kan je ook een fotootje sturen dan kijk ik wel even voor je. En als je m bij een winkel bestelt kunnen zij altijd adviseren en de cassette meteen monteren.

Als het niet matcht krijg je problemen tijdens het fietsen omdat je fiets nu is ingesteld op dat aantal bladen en tandwielen en de grootte daarvan. Als dat niet matcht loopt je ketting aan of schakel je 'm eraf en dat is natuurlijk stom.

2 likes