Het wielrentopic

Blegh ik ben zo aan het balen. Ik heb niet zo lang geleden een racefiets gekocht om samen met mijn vriend te fietsen, maar samen fietsen bevalt niet echt.

Mijn vriend fietst al wat langer en wil dat ik alles precies zo doe als hij dat doet. Bv. Meteen een echte racebril kopen ipv een normale zonnebril, in precies dezelfde versnelling rijden als hij, precies dezelfde snelheid etc…

Echt zo vermoeiend. Ik wil gewoon zelf lekker m’n fiets uitproberen en uitvogelen wat ik fijn vind. :smiling_face_with_tear:
Iemand nog tips hoe je samen fietsen een beetje leuk kan maken als je allebei een ander niveau hebt?

4 likes

Hmmm ik denk dat jij er ook nog even in moet groeien, en je vriend het vast goed bedoeld qua aanpak/tips maar dat het voor jou nu nog niet werkt. Ik zou lekker in je eentje op pad gaan en zelf het een beetje ontdekken.

Ik vond trouwens het boek Vrouw & Fiets heel handig om wat achtergrondinfo te hebben en ik fietste een tijd mee met een (vrouwen) wielrenclubje. Die heb je van recreatief tot supersportief, ik heb er veel van geleerd. Of evt opzoek naar iemand (vrouwelijk) op jou niveau om mee te fietsen. Op de Faceboekpagina van VrouwenWielrennen zag ik die regelmatig.

En als je er op een gegeven moment lekker in zit, dan wordt het fietsen met je vriend vast ook leuker. Maar vaak zal er toch een niveauverschil blijven en moet 1 van de 2 zich aanpassen.

Mijn vraag: Ik wil mijn instapfiets inruilen voor een mooier/beter model. Bestaat er bij racefietsen ook een soort van SALE, ik kan me voorstellen nu het seizoen ten einde loopt men misschien van ‘oude’ modellen af wil?

1 like

Hmm ik weet niet zeker of er echt veel sale is in de fietsenwereld. Ook omdat er een heel groot tekort is geweest aan fietsen en de wachttijden heel lang waren/zijn. Je kunt denk ik beter een tweedehands fiets kopen! Een fiets verliest heel snel z’n waarde dus op die manier kun je voor hetzelfde geld een betere fiets kopen. Er staan wel tips in dit topic waar je dan op moet letten :slight_smile:

Mijn eerste fiets was denk ik zo’n 600 euro met een Shimano Sora groep erop. Dus het is al snel een upgrade :smiley:

Tweedehands zou best een optie kunnen zijn, als je weet wat je zoekt. Dus misschien eerst een paar keer even bij zo’n grote winkel kijken wat ik mooi/fijn vind en dan evt tweedehands speuren.

Ik vind de Liv fietsen mooi, maar ik ben 1.84m dus die frames zijn vast te klein :smiling_face_with_tear:

Welke framemaat zoek je dan? Ik denk dat je qua lengte zeker wel een tweedehands zou moeten kunnen krijgen, ik denk dat je een vrij gangbare maat hebt!
Mocht je in Groningen wonen dan zou ik bij Krol langsgaan, kijken of die nog wat heeft.

Ik bedoelde dat het met de Liv modellen (submerk Giant) lastig zou worden. Dat zijn fietsen ontworpen (is natuurijk ook marketing) voor vrouwen.

En aangezien ik zelfs voor NL’s begrippen bovengemiddeld ben, verwacht ik dat die te klein zijn.

In het algemeen levert mijn lengte geen oroblemen op :wink:

Oh ja, zo bedoelde ik het ook! Ik had een wat te grote fiets (maat 53) en zocht daarna 48, die zijn echt niet te krijgen tweedehands hier in Nederland. Dames frames zijn indd vooral marketing haha, maar die Liv frames kunnen indd wel heel mooi zijn! Ik ben voor een Cannondale gegaan, ook een mooie (en goeie) :sweat_smile:

Ik ben het niet helemaal eens met dat damesframes marketing zijn.
Als je de cube in wmns naast een reguliere cube zet zie je echt dat de verhoudingen iets anders zijn
misschien dat je hier bij bepaalde lengtes niet heel erg last van hebt maar met mijn 1.60 fietst mijn nieuwe sensa wmns echt zoveel fijner in houding dan mijn oude reguliere giant

@tessel ja eens! Een vrouwenfiets is voor mij perfect omdat daarbij het stuur net wat dichterbij staat. Op de mannenfiets (leenfiets gelukkig) die ik hiervoor had was het stuur zo ver mogelijk richting het zadel aangepast maar dat was nog niet genoeg, bleef last houden van mijn ellebogen en schouders. Mannenfietsen kunnen voor de meeste vrouwen prima afgrsteld worden, maar dat neemt niet weg dat vrouwenfietsen niet overbodig of allemaal marketing zijn.

De frames zijn inderdaad anders. Ze zijn gemaakt voor personen met een korte torso of die liever meer rechtop fietsen. Maar het is niet zo dat bij vrouwen de torso per de korter is. Noem het endurance frames, whatever. De meeste vrouwen kunnen prima een unisex fiets op maat vinden en die zijn ook meer beschikbaar tweedehands dan vrouwenmodellen. Een leenfiets niet per se, nee. Hij moet wel echt op maat zijn. Maar om een endurance frame een leuk kleurtje te spuiten en het een ‘vrouwen’frame te noemen is mi puur marketing. Genoeg mannen die ook een korte torso hebben btw.

volgende keer reepjes mee! Of ergens stoppen voor appeltaart!

Maar die drempel om te gaan fietsen heb ik idd ook, terwijl als je eenmaal op de fiets zit denkt, ok waarom was dit nodig?

Ik heb ook weer een paar mooie rondjes gemaakt, gaat echt lekker weer! En zit nu al te kijken naar een tacx voor de winter

2 likes

Misschien alvast overschoenen voor het najaar/winter? Handschoenen, goede (winter)sokken, reserveband, gereedschap, navigatie, wax of ander spul om je ketting te onderhouden? Allemaal in de categorie saai maar nuttig :grimacing:

Fijn dat het fietsen lekker ging!

1 like

Of mouwtjes! Die gebruik ik echt supervaak en zijn heel betaalbaar

Ik heb even een (misschien een domme/gekke) vraag.
Stel dat je eerst 2u met de auto onderweg bent om op een andere plek te gaan fietsen. Bij aankomst wil je misschien nog naar toilet etc… Voor mannen is dat gemakkelijker dan voor ons. Gaan jullie dan een eetgelegenheid/hotel/… binnen? Of toch maar de bosjes in met alle ongemakken van dien (bretellen, dus eigenlijk helemaal uitkleden)? :sweat_smile:

Er bestaat een techniek waarbij je plast met je broek nog aan. Idee is dat je 'm in zijn geheel (incl pijp aan 1 kant) opzij trekt en dan plast.

Met een badpak werkt die tacktiek prima, ik heb dit ooit 1x met een wielrenbroekje geprobeerd en dat werd 1 groot fiasco (natte schoenen…).

Ik zou kijken of je ergens op een terras een drankje kan doen en naar het toilet kan. Of bij zo’n snelweg tankstation waar ze betaalde toiletten hebben (als je die op het einde van je route hebt).

1 like

Ligt er aan. Als er een cafeetje in de buurt is vraag ik of het mag. Als ik lang niks tegen kom en ik moet echt dan duik ik de bosjes in :yum: Meestal heeft mijn lijf om een of andere reden door dat het geen tijd is om te plassen, maar zodra ik thuis de deur open doe moet ik haha

Er zijn trouwens wel steeds meer broeken, zoals die van i-ris.cc, die een speciale sluiting hebben waardoor je niet ook nog je shirt uit hoeft te doen. Das iets minder bloot in de bosjes.

1 like

Gewoon even vragen toch! En anders een caffeineshot (koffie) drinken en plassen. Maar als het in the middle of nowhere is ga ik gewoon in de bosjes.

1 like

Wohoo, ik heb eindelijk een fietstrainer gekocht! Komt vrijdag binnen, zo’n zin om ook eens te kunnen zwiften. En nu hopen dat ik het leuk vind, want het is best een bak geld :sweat_smile:

3 likes

Yaass! Welke heb je gekocht? En waar heb je op gelet bij het kiezen? Ik ben ook aan het sparen zodat ik er hopelijk deze winter een kan aanschaffen, maar moet me eerst nog een beetje inlezen over alle opties :upside_down_face:

Wahoo kickr core :money_mouth_face: :money_mouth_face: Niet de goedkoopste, maar vriendinnen waren er blij mee en had hem refurbished via de site van wahoo, dus dat scheelt weer iets. Ik twijfelde ook nog over modellen van Elite, wat goedkoper, maar ik kon gewoon niet kiezen dus ben voor persoonlijke ervaringen gegaan. Voordat het alweer maart is en ik nog steeds aan het twijfelen ben.

Daarnaast heb je nog een casette, een matje en een ventilator nodig trouwens, dus met alleen de trainer ben je er niet!

2 likes