Het wielrentopic

Hoe kort bedoel je kort? Ik heb er één van shimano die ik wel heel fijn vind, maar die vind ik niet heul kort (gewoon standaard lengte, halverwege bovenbeen). Ik wil dus eigenlijk een korter broekje zodat ik m’n benen meer kan tannen tijdens het fietsen hahah (mooi-weer-fietser) dus als iemand daar tips voor heeft hoor ik het graag!

1 like

@tuula @Solsikke @MeLama

Dank voor jullie reactie! Waarom ik niet goed ‘durf’ is ook op andere vlakken in mijn leven een probleem. Grenzen overgaan? Ik blijf liever in de comfort zone. Ik hou van controle en je hebt niet altijd overal controle op en je bent toch vrij kwetsbaar op een of andere manier. Ik ben ook bang dat ik in de middle of nowhere Ben En ik heb een lekke band of ben gevallen en ik heb hulp nodig ; wat doe ik dan? Mijn vriend zei al dat ik altijd kon bellen en dat hij me dan kwam ophalen. Ook hebben we besproken wie ik nog meer zou kunnen bellen. Ik heb niet zo zeer angst voor het feit dat ik gewond raak, maar meer met wat ik dan doe of hoe ik naar huis kan.

Ik heb wel wat dingetjes aangepast, dankzij jullie en na een gesprek met een vriend.

  • ik had altijd alleen mijn pinpas mee, voor het geval dat. Ik neem nu ook mijn legitimatie mee en heb een briefje bij me met mijn gegevens en nummer van mijn vriend
  • naast zakdoekjes heb ik ook maar een paracetamol, pleister en tampon mee (control freak I know; maar het weegt niets haha)
  • vorig jaar mocht ik mijn fiets en de verkoper zei dat ik wel op termijn de remblokjes moest laten vervangen. Ik heb een afspraak gemaakt voor volgende week voor een onderhoudsbeurt ; ze kijken ook de versnelling etc na. Ik merk dat ik onzeker ben omdat ik nou eenmaal ook weinig technisch verstand heb van fietsen. Hopelijk heeft dit me ook vertrouwen
  • ik heb een helm en prima kleding, dus wat dat betreft zit ik goed en dat moet ik me realiseren.
  • het helpt denk ik ook als ik van te voren goed eet

Heb zojuist ook weer gefietst. Weer een stuk verder, maar ben op een gegeven moment naar huis gegaan want het waait toch wel heel erg hard. Ik ben wel bewust ergens heen gefietst met een treinstation en dat was ook een fijn gevoel

5 likes

Goed zo! Klinkt alsof je goede afspraken hebt gemaakt. Hopelijk voel je je er fijn bij en kan je geruster gaan fietsen zo, succes!

1 like

Ik heb de knoop doorgehakt, het is een “Canyon Roadlite AL 7.0 WMN“ geworden :heart_eyes: Een hybride fiets (zonder vering, dus niet om te mountainbiken) met goede specs. Mijn vriend was zo lief om alles mee te onderzoeken :ok_hand:t2::grin:

https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/images/full/full_2020_/2020/full_2020_roadlite-wmn_7-0_2346_gy-bu_P5.png?sw=767

4 likes

Ja halverwege bovenbeen lijkt me prima, die ik nu had besteld kwamen echt tot op m’n knieen (heb ook korte benen haha dus misschien is dat het probleem). Ik zal is kijken naar Shimano, thanks!

Ohja ik heb wel lange bovenbenen, dat maakt natuurlijk ook uit. Ik weet na wat research dat Craft ook zogenaamde hotpants heeft, daar zou je ook eens naar kunnen kijken

1 like

Ik heb een kort MTB broekje van de Decathlon. Kan je ook prima mee op de racefiets, gebruik 'm zelf voor allebei. Wel al 1 jaar geleden gekocht, maar misschien hebben ze nog wel zoiets!

Ik heb inmiddels alweer ruim zeven jaar een racefiets. Weet nog dat ik heel lang niet de overstap van een gewone fiets naar een racefiets wou maken, leek me echt eng. Maar m’n vader bleef maar aandringen dat ik echt een racefiets moest kopen, dat het zo veel fijner zou zijn omdat ik regelmatig 40, 50 kilometer fietste. Heb toen eerst een tweedehands gekocht, en toen na drie jaar ofzo een nieuwe, de goedkoopste die ik toen kon vinden, en die heb ik nu nog steeds. Een Trek, geen idee hoe het model verder heet. Ik gebruik de klikpedalen nog steeds niet trouwens, fiets nog altijd met gewone sportschoenen (heb multi-purposepedalen dus dat kan nog gewoon). Het gaat me er ook absoluut niet om steeds sneller te worden, ik hou gewoon heel erg van lekker in m’n eentje fietsen. Heb ook altijd muziek op.

Ik fietste een tijdlang bijna dagelijks twee uur, toen ging ik een tijd afwisselend fietsen of naar de sportschool, en nu fiets ik dus alleen nog maar, maar niet meer dagelijks. Ben niet meer zo geobsedeerd met sporten bezig als ik destijds was, gelukkig. Ik heb met warm weer wel meer last van een gevoelige/geschaafde huid, vooral bij de overgang van m’n bovenbenen naar m’n billen zegmaar, en ik heb ook het idee dat ik in de zomer meer druk op m’n hele zitvlak voel. Dat is dan wel weer het kutte aan fietsen in de zomer.

Ik ben ook van plan om een racefiets aan te schaffen, laatst stukje op die van een bekende gefietst en ga er dit weekend eentje huren, zodat ik echt zeker weet dat ik het leuk vind.

Heb besloten dat als dat bevalt ik ook serieus op zoek mag naar een fiets, zoek een beetje instapmodel, rond de 500 euro. Maar dat is nog best lastig zie ik. Marktplaats ook al in de gaten gehouden, maar hier in de buurt weinig waar ik wat mee kan (of echt oud of veel te duur nog). Dus als iemand nog tips heeft voor een goede winkel in/om Amsterdam…

Ik wil ook meedoen met de hype, twijfel al jaren om een keer te gaan wielrennen, maar doe er steeds niets mee. Ik heb helaas geen bekende in de buurt van mijn lengte die een niet al te dure fiets heeft die ik kan lenen. Waar ga jij een fiets huren?

@Max @crazyvibes al eerder gepost, maar ik heb deze van Liv (Giant). Mooi instapmodel, aangeraden door een vriend van mij die bij een fietswinkel
Werkt en zelf veel wielrent (En triathlons doet)

https://www.liv-cycling.com/nl/avail-1

1 like

Ik zou zeker tweedehands kopen! Een fiets verliest de helft van z’n waarde na 1 jaar dus nieuw kopen is eigenlijk nooit een goed idee haha. Ik moest nieuw kopen omdat ik een bonnetje moest hebben voor declaratie, maar anders had ik ook online gekeken! M’n vriend heeft onlangs een fiets die nieuw 1300 euro was voor 500 euro gekocht op marktplaats, was een paar jaar oud maar heel goed onderhouden :slight_smile:

Heb je je al verdiept in de afmontage en welke groepen er zijn? Zo niet, dat is een goeie eerste tip want dan weet je een beetje waar je naar kan zoeken omdat dat eigenlijk het belangrijkste is voor een fiets. Verder is framemaat belangrijk + of hij goed onderhouden is. Zijn ook veel websites te vinden met tips over waar je op moet letten bij een tweedehands fiets

2 likes

hier: https://www.racefietstehuur.nl/

Aan de ene kant zonde, omdat ik dat geld misschien ook in de fiets had kunnen stoppen. Maar aan de andere kant zit ik straks misschien niet met een dure fiets die ik niet gebruik haha.

@Lovepink Thanks, ga ik eens naar kijken! Was tot nu toe wel enthousiast over Sensa. De fiets die ik even kort geprobeerd had was daar ook van.

1 like

Ja, framemaat en schakelgroepen ben ik al in gedoken haha. Interessant wel, gaat een hele nieuwe wereld voor me open.
Maar thanks, ga ik toch weer even marktplaats op!

Oeff, 50 euro voor een dag! Net een winkel in de buurt gebeld hier, en die verhuurt ze voor 20 euro gelukkig. Binnenkort maar een dagje/avond doen. Een vriend van mij wilde ook wel eens een rondje met me maken, helemaal zin in al!

Haha, dat is wel een betere deal ja! Ben benieuwd hoe het jou gaat bevallen.

1 like

Vandaag was echt een fijne fietsdag! Niet te warm, niet te koud en weinig wind. Ik heb dus 70km met mijn vriend gefietst en er goed van kunnen profiteren door in zijn wiel te hangen :slight_smile:

3 likes

Mijn huurfiets was echt een succes! Dus nu op zoek naar een eigen fietstie en dan lekker op pad

@Max hoe was jouw fiets avontuur?

2 likes

Ahh wat leuk! Ik ga woensdag met een vriend! Heb er echt heel veel zin in :grin:

Ik ben ook begonnen met wielrennen! Ik heb drie keer een rondje gedaan op een geleende fiets en vandaag op mijn eigen!

Via marktplaats gevonden voor zo’n 500 euro. Nu nog even eigen fietskleding kopen en I’m good to go!

Zo fijn om al die mooie plekjes rondom mijn stad te zien! Echt veel waar ik nog nooit was geweest.

2 likes