Ik vind die van agu fijn! En heb je nu met een goed zadel idd vooral last van beurse zitbotjes? Want in mijn ervaring went dat wel echt (pijn aan je vulva door een verkeerd zadel went niet
)
Ja ik heb 2 van agu en idd beurse zitbotjes! Heb er vorig jaar wel hele jaar last van gehad maar idd wel in mindere mate. Morgen wordt mn IRIS broek bezorgd, ben benieuwd!
Hoi! Ik meld mij hier even
Ik heb zin om een nieuwe buitensport te proberen, en mijn oog is op wielrennen gevallen. Mijn plan is om een dagje een racefiets te huren, zodat ik het kan uitproberen. Ik ga er helemaal bleu in, dus nu vraag ik mij af: Hebben jullie tips/ideeën over hoe veel km ik waarschijnlijk op zo’n eerste dag kan pakken, hoeveel pauzemomenten, wat is essentieel om mee te nemen (naast water en koolhydraten), etc etc. Ik fiets met enige regelmaat 10/15 km met een gewone fiets, dus ik heb wel gewoon een basisconditie. Ik wil niet teveel kopen van tevoren aangezien ik nog geen idee heb of ik het daadwerkelijk leuk ga vinden, maar een fietsbroekje lijkt mij wel enigszins noodzakelijk, klopt dat? Nou ja, alle tips en tricks zijn welkom, haha!
Wat een goed idee om het op die manier uit te proberen. Een fietsbroekje is inderdaad wel essentieel, net als een helm en fietsschoenen als je het ook echt met klikpedalen wil proberen. Helm en schoenen kun je er misschien bij huren en anders van iemand lenen. Als je de fiets ook met gewone pedalen kunt huren dan zou ik dat doen om te beginnen, want het is best wel een ding dat in- en uitklikken (nouja, vooral als je het vergeet ![]()
)
Ik denk dat je een eerste rit dan wel voor 30-40km zou kunnen gaan. Het is ook wel echt de houding waarin je zit waar je moet wennen dus zoiets voor een eerste rit is dan waarschijnlijk ver genoeg.
Ik zelf stop altijd om de 45 min om iets te eten (reepje, gel, banaan, boterham). Drinken gewoon steeds beetjes tijdens het fietsen zelf, ongeveer 1 bidon per uur. Als je te lang doorgaat zonder eten krijg je hongerklop en dat wil je écht niet, beter te veel dan te weinig eten mee haha
Gisteren nog omgekletterd ![]()
Maar ik heb eindelijk ontdekt dat ik het kliksysteem ook losser kan stellen
en nu gaat uitklikken eindelijk makkelijk! Heb sbd pedalen.
Top tips, hier kan ik wat mee, dank je! Helm ga ik er inderdaad bij huren. Waarschijnlijk is het ook mogelijk om zonder klikpedalen te huren, dat lijkt me indd wel verstandig voor een eerste keer
helemaal als ik jou zie @vitaminwater !
Heb er helemaal zin in en ben benieuwd wat ik ervan vind, het lijkt me zo chill om consistent een buitensport (behalve wandelen) te doen.
Benieuwd hoe je het vindt! Ik vond mijn eerste rit 6 jaar geleden best eng, haha. Moest enorm wennen aan de houding, en durfde ook niet met 1 hand te fietsen om een bidon te pakken
Inmiddels is het mijn grote passie en ben ik dolgelukkig dat ik dit ooit ben gaan doen. Het geeft zo’n gevoel van vrijheid
Wat ik in elk geval wil zeggen: trek misschien niet meteen een conclusie na 1x fietsen, maar probeer het iets langer. Veel plezier!
Ik voeg me ook in dit topic! Wilde al jaren een racefiets, maarja, waar begin je? Heb er nu eindelijk eentje gekocht. Hele goede hulp in de winkel gehad. Kon allemaal proefrondjes fietsen op een binnenbaan.
Afgelopen week mijn tweede rondje gefietst (dit keer alleen), maar had het iets warmer geschat. Oepsie. Heb nog geen klikpedalen want wil eerst aan de rest van de fiets wennen. Vooral het schakelen moet ik komende paar keren beter uittesten.
Maar, mijn eerste gedachte tijdens mijn eerste ronde was: wauw. Dat gevoel van vrijheid. Dus zin in de rest van het voorjaar en zomer!
Toen ik ging wielrennen had ik niemand in mijn omgeving die dit ook deed en me op weg kon helpen. Ik vond dit boek toen fijn:
Thanks! En wellicht iets vaker proberen is ook een goede tip, had er inderdaad nog helemaal niet over nagedacht dat balans op zo’n racefiets wel ff iets anders werkt. Maar leuk dat het zo je passie is geworden, dat gevoel van vrijheid is ook waar ik naar op zoek ben!
En goede boekentip @Keroppi, dank je wel!
In dit boek wordt wel heeel erg lollig gedaan over domme en afhankelijke vrouwtjes in mijn opinie. Je zou beter wat op instagram kunnen rondkijken naar bijv brookmyerrr
Het is ondertussen heel lang geleden dat ik 'm gelezen heb, maar nu je het zegt. Vond ik ook irritant.