Het wielrentopic

Gisteren voor de 2e keer een tochtje gedaan, 70km! Was op het einde wel pittig maar zo leuk.

De oude racefiets van mijn vriend (van toen hij 16 was) blijkt echt exact het juiste framemaat voor mij te zijn! Dus die wordt nu opgeknapt en dan krijg ik die voor mijn verjaardag, zo leuk!

Ik wil er sowieso een ander zadel op, een speciaal voor vrouwen haha. Heeft iemand daar nog een tip voor?

Eventueel andere dingen waar ik op moet letten, stuur bv?

6 likes

Ik heb vandaag ook 100km gefietst voor het eerst, maar wooo respect dat je dat solo deed! Dat had ik denk ik niet getrokken haha

2 likes

Zadels zijn heel persoonlijk. Mantel heeft een goed artikel over het kiezen van een zadel: https://www.mantel.com/blog/zadel-meetsysteem-keuzehulp
Hoop dat je hier iets aan hebt!
Ik rijdt zelf met een Pro Falcon Lady zadel van 155 mm breed (heb zitbotjes die redelijk ver uit elkaar staan). Die zit voor mij perfect. Is een relatief plat zadel. Ik beweeg weinig met mijn billen op de fiets dus dat gaat goed samen. Maar, dit is dus echt heel persoonlijk. Vaak hebben ze in goede fietsen zaken leenzadels die je kunt testen, of ze hebben een soepele retourregeling. Succes met zoeken!

Is trouwens echt prachtig fietsweer. Jammer dat het in bos echt belachelijk droog is, dus ik ga even niet mountainbiken. Beetje trailrespect! :yum:

Aah ja dat lijkt me dan ook inderdaad wel fijn! Wij hebben na 60km 10 min pauze gehouden maar verder eigenlijk alleen maar doorgefietst (af en toe kort stoppen om even op google maps te kijken). Was vooral echt moe op 70-80km maar de laatste 10 waren eigenlijk weer makkelijk haha

1 like

Mijn nieuwe fiets heeft een vrouwenzadel, maar in tegenstelling tot alle ritjes op de geleende fietsen heb ik nu een beurse foef. Als ik rechterop ging zitten, merkte ik dat ik meer op mijn zitbotjes zat, dat scheelde. Maar weet iemand of het nog helpt om het zadel dan nog een stukje vooruit of achteruit te zetten met deze klachten?

Anders koop ik gewoon een nieuw zadel, waarop ik eerder geen last kreeg.

Ik heb net mijn allereerste rondje gedaan op de huurfiets! We hebben ongeveer 45km gefietst en vond het echt leuk. Ook wel echt kut op sommige stukken, als alles pijn deed en we tegenwind hadden en het ook nog een beetje begon te regenen. Maar ohh in dat zonnetje :heart_eyes: En je ziet zo ontzettend veel, zo leuk, al die pittoreske dorpjes ook.

Ik durf de gok wel aan en wil nu op zoek naar een tweedehands fiets. Wel jammer dat ik amper fietsende mensen in de stad waar ik nu woon. Of ik moet gewoon mijn conditie wat opkrikken en dan kan ik vaker met die vriend waar ik vandaag mee was fietsen.

3 likes

Leuk dat je een fijne ervaring had. Ik hoop dat je snel ook een geschikte fiets kan vinden!

Wat betreft met mensen om meeste fietsen; mijn stad heeft een fietsclub. Georganiseerd vanuit een fietsenmaker. Wellicht is zoiets iets voor jou?

Oja, goeie! Wordt sowieso na corona, dus volgend jaar. Zat ook al helemaal te fantaseren over toertochten die ik met vriendinnen zou kunnen maken, en dan na afloop lekker bier op het terras!

Die vriend heeft ook een paar fotoā€™s van mij gemaakt, oef oncharmante houding hoor, zo voorovergebogen. Achja

1 like

Ik heb mā€™n eerste eigen racefiets gekocht, echt spannend. Maar heb via een facebookgroep, volgens mij heet die groep racefiets markplaats, een goed onderhouden tweedehands kunnen kopen. Precies mijn maat en oorspronkelijk een dure fiets, voor een goede prijs kunnen vinden. Echt heel erg bij mee.

Dus nu hopelijk komende tijd lekker weer om hier de omgeving te verkennen

2 likes

ja bij mij maakt het veel uit of ik mā€™n bekken kantel. Als ik mā€™n buikspieren meer aanspan en dus minder in mā€™n rug hang, zit ik veel meer op mā€™n billen. Als ik wat meer in mā€™n rug ga hangen zit ik meer op het tere gedeelte haha :stuck_out_tongue: Probeer daar nu meer op te letten, misschien voor jou ook een tip? Heb ook een vrouwenzadel trouwens.

Ahh goeie tip, ga ik daar eens kijken! Ook al van het racefiets huren! Ik kreeg al twee adresjes getipt met goede tweedehandsfietsen, maar die hebben beiden helemaal geen voorraad meer voorlopig :frowning:

1 like

Thanks! Ik merk inderdaad dat dat wel helpt. Mijn wielervrienden zeggen dat het even duurt voordat je core sterk genoeg is dat je beter zit.

Maar het was nu vooral de hoogte van het zadel! Ik heb hem wat lager en iets meer naar voren gezet en ik heb echt zoveel minder last :raised_hands:!

1 like

Ik heb een fiets gekocht! Ver boven mijn budget eigenlijk, maar fuck it, ik wil gewoon fietsen nu. En nog maar een klein stukje gemaakt, maar ik vind het al zo leuk he. Al die geuren en kleuren van de natuur, de ondergaande zon, de witte wieven, alle vogels. Helemaal mooi! Morgen maar een ā€˜echtā€™ rondje maken, eens even kijken waar ik allemaal langs kan.

Ook nog niet nagedacht waar ik mijn racefiets kan stallen eigenlijkā€¦ Dacht eerst in de fietsenschuur, maar die deel ik met allerlei buren, dus dat vertrouw ik toch niet helemaal. En boven mijn bed kan, maar ik vrees dat mijn bed dan echt super zanderig word.

4 likes

Zo leuk dat je het gewoon gedaan hebt! Ik wil het ook graag maar ben bang dat het een bevlieging is. En heb er niet per se geld voor over hahaā€¦ mijn zus heeft een fiets die in de schuur staat bij haar, misschien mag ik die lenen onder de voorwaarde dat ik dan af en toe een bandje vervang ofz

1 like

Ja daar was ik ook een beetje bang voor, maar tot nu toe vind ik het echt heel leuk. En stel het is een bevlieging, dan verkoop ik hem toch gewoon weer? Ik twijfelde ook heel erg hoor, maar ik heb niet zovaak een sport die ik leuk vind. En zit zo te verpieteren thuis, dus vind het zo lekker om buiten te zijn. Nu is het in ieder geval perfect weer ervoor. Maar opzich, als je zus er niets mee doet nu? Kun je hem misschien best even lenen, en als je het echt leuk vindt koop je er zelf een.

1 like

Ja weet eigenlijk niet waarom haha, grote kans dat als ik haar eraan herinner ze zelf weer gaat. Samen is sowieso leuker, maar achterop is geen optie :sweat_smile::upside_down_face:. Ik ga het vragen!

Ohh ik vind het zo leuk he! Donderdag de fiets gekocht en een ministukje gefietst, vrijdag direct 35km alleen en gister 40km met een vriend. Nu even niets want ik ben gesloopt!

Misschien tmi ditā€¦ Ik had gister helaas wel wat pijn in mijn schaamlip, best vervelend want met het tochtje op de huurfiets heb ik er 0 last van gehad. Alsof hij bijna verkeerd zatā€¦ Misschien moet ik 'm volgende keer wat opvouwen ofzo. En die loopneus mijn god wat irritant?

1 like

Auw ja ik hoor dit bij veel vrouwen! Heb zelf meer bij mā€™n billen pijn altijd, maar heb een vriendin die altijd bloed heeft daar na meer dan 50km :open_mouth:

Misschien naar een ander zadel kijken of je houding? Wat ik ergens hierboven ook al zei is dat het bij mij helpt om mā€™n buikspieren meer aan te spannen zodat ik niet in mā€™n rug ga hangen en op dat tere gedeelte zit haha

@Stars @Solsikke @crazyplantlady Ja het is een unisexzadel, dus wellicht moet ik gewoon investeren in een speciaal dameszadel (een vriendin van mij heeft haar zadel op maat laten maken!). Maar ik heb ook 50km op een gehuurde racefiets gefietst, met unisexzadel, en daar had ik echt 0 last van. Misschien eerst nog wat tochtjes maken, misschien was het toeval en zat er gewoon iets niet helemaal goed. Probeer wel op mijn houding te letten, is ook chiller voor je handen.

Ohh ik vond het echt zo lekker, helemaal kapot gaan, maar toch door gaan. Aangemoedigd worden en dan lekker wegsprinten, heerlijk.

1 like

Ja ik heb de fiets bij een goede racefietsenwinkel gekocht! En daar heeft hij ook naar mijn houding gekeken en dat zag er goed uit. Maar mocht dit probleem voortduren dan ga ik wel even terug.

1 like