Hoe ga je om met activisme/idealisme in je dagelijks leven?

Ah wat rot @Kusjessoldaat, ik heb ook zo weinig vertrouwen in de politie tegenwoordig? Ik heb zelf gelukkig persoonlijk weinig narigheid meegemaakt, al herken ik inderdaad dat aan je zitten als je met iemand mee loopt wel heel erg. Maar ben nooit gearresteerd, maar wel veel shit gezien bij anderen en verhalen gehoord, echt niet niks.

1 like

Er was laatst wel ophef over een traditie op een van onze waddeneilanden met een kip in een kooitje op grote hoogte

Edit: haan

1 like

Ze willen er niks mee, tis traditie.
Dus die haan in het mandje met wat brood, mandje naar boven de vlaggenmast, en naar 3 dagen weer naar beneden en dat hoort dan bij het feest.

Klopt, de haan wordt ‘gestolen’, gecheckt door de dierenarts, gaat in de mand naar boven en na drie dagen weer naar beneden. Hier kun je er iets meer over lezen https://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal-cultureel/194326-kallemooi-op-schiermonnikoog-pinkstertraditie-met-haan.html#kallemooihaan

Er gingen dit jaar geruchten dat de haan in de mand is overleden, maar daar kan ik helaas niks meer over vinden. Het waaide flink dit jaar. Er schijnt cameratoezicht te zijn, maar niemand kan beelden krijgen.

(ik ben verder niet bekend met de traditie als in dat ik het heb meegemaakt ofzo hoor, maar ik heb de ophef een beetje gevolgd en me een beetje ingelezen)

Huh dat dit soort dingen nog mogen? Doet me denken aan het vroegere katknuppelen, dit soort dingen zijn toch allang niet meer oke? Hoe dan?

Klopt van dat cameratoezicht. Dat is zodat een dierenarts kan oordelen of de haan in orde is.
Maar dat is natuurlijk hartstikke subjectief want die haan is in de eerste instantie al niet in orde. Dus het is hoogstens om te oordelen of de haan niet dood is of in het beste geval slechts stervende. Maar eigenlijk is het niets dan een formaliteit waar ze niks mee doen.

Dat idd!

Mijn vriend is zó’n ontzettend goed en mooi mens, met zo’n groot en gouden hart voor de mensen om hem heen, maar die vrienden van hem
 Oi oi oi
 Niet te doen. Gisteren ook weer eentje die dan keihard roept dat hij SGP stemt en dat vrouwen niets zijn. Ik quote, en dit zei hij op nog geen meter afstand bij mij vandaan tegen mij persoonlijk: “Noem Ă©Ă©n vrouw in de geschiedenis die ook maar IETS goed gedaan heeft!! Dat is er letterlijk niet!” en “De vrouwen die nu in de top staan, zijn daar niet gekomen op basis van hun cv, maar puur omdat het vrouwen zijn, ik zweer het!” en over Merkel: “Ja, die domme kut heeft nu allemaal moslims binnengelaten uit liefdadigheid, en nu heeft ze spijt!” en ik bleef maar stil, en stil, want mijn god hier had ik zĂł geen zin in.

Toen ik tegen hem zei: “Joh, gast, ik heb hier echt geen zin in, het is 12 uur 's nachts”, want ik voelde natuurlijk allang aan mijn water dat ik hier geen drol tegen die engnek kon inbrengen. Zijn gezicht vertrok en binnen 10 seconden liep hij de deur uit en ging hij weg. En ik blijf achter met een rotgevoel over mezelf en twijfelend over mijn eigen handelen. Of ik hem niet gewoon had moeten laten razen. Dat is toch erg?? Hij is degene die zich de ogen uit de kop moet schamen, niet ik. En dat noemt zichzelf dan een goed christen.

En het erge is, nadat dit was gebeurd, zat ik nog overaardig te doen uit angst niet aardig gevonden te worden. Zat ik hem een “ont-zet-tend fijne vakantie te wensen. :grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin:”

:nauseated_face::face_vomiting:

Edit: Trouwens, wat is het hele doel van wat je zegt?? Moet ik dan zeggen: “Ja, nee je hebt gelijk, ik stop maar met leven want ik heb een vagina dus ik ben een slecht mens. Sorry dat ik leef.”

Zijn vader is nota bene 1 of andere hippe coole inspirerende jongerenpastoor. :joy:

Gadverdamme wat een engnek inderdaad. Je hebt echt alle recht om te zeggen dat je niet naar iemands verhaal wil luisteren, je bent daar totaal niet toe verplicht en hij heeft geen recht op jouw aandacht/luisterend oor. Dat hij wegloopt zodra je zegt dat je geen zin hebt in zijn verhaal zegt meer over hem dan over jou, voel je ook absoluut niet verplicht om nu extra aardig te gaan doen.

Hoe is je vriend hieronder, spreekt die hem ook aan op dit soort uitspraken?

1 like

Nee, die vriend van hem is zo “krachtig”, hij heeft iedereen in z’n omgeving onder de duim
 Dat is 'n beetje 't probleem. Heb wel tegen vriend gezegd dat ik het fijn vind als hij me back upped bij dit soort rare dingen. Nu bleef hij stil een beetje gezapig voor zich uitkijken. Hij heeft ook regelmatig discussies met hem waar ze niet uitkomen, maar ja, al zo lang vrienden en verweven levens
 Die gast gaat nooit meer uit vriend z’n leven.

True! Alleen is deze man zĂł gehaaid, dat hij iedereen uit zijn leven bant als ze het niet met hem eens zijn. Het gevolg is dat hij alleen nog maar mensen om zich heen heeft die hem geen tegengas durven geven.

Hmm maar als hij jou zou bannen hoef je er niet meer mee om te gaan. En wellicht dat je lief dan ook zoiets heeft van fuck you!

Ik zou het trouwens ook wel grappig vinden als hij jouw poeslieve afscheid opvat als een soort sneaky bitch sarcasme

Dit zijn gewoon gekke mensen, die heb je helaas overal. Heb die aflevering ook gezien maar ik kan dat geen doorsnee kerk noemen, eerder extremisten/gekkies. Zo gaat het er in een normale kerk niet aan toe, ik had hier nog nooit van gehoord voor ik deze aflevering zag en ga al jaren naar ‘de’ kerk, de mensen in die aflevering zijn gewoon echt gestoord.

Ik ben in mijn leven en met mijn vrienden redelijk activistisch, en probeer naar zo veel mogelijk demonstraties te gaan, en me zoveel mogelijk uit te spreken, als ik daar de mogelijkheid voor heb.

Nu is het alleen zo dat ik dit met mijn familie eigenlijk niet echt doe, en dat maakt het lastig want ik woon nog thuis.

Momenteel hebben we een verjaardag en in de afgelopen twintig minuten, heb ik alles gehoord over greta thunberg, linkse propaganda, halsema, klimaatverandering is een hoax, en natuurlijk zwarte Piet.

Ik schaam me omdat ik niets zeg, omdat ik de ruimte heb om niets te zeggen, maar ik geef toe dat ik ook niets zeg omdat ik daadwerkelijk bang ben om compleet kapot te worden gemaakt, en weer uitgelachen te worden. Ik heb het in het verleden geprobeert, maar lukte nooit eigenlijk.

Hoe gaan jullie, als je daarmee te maken hebt mee om?

(ik wil graag uit huis, maar dat is door andere problemen erg lastig)

2 likes

Ik ervaar dat thuis ook heel erg en negeer het gewoon, want als ik in discussie ga moet ik altijd janken uit frustratie. Mijn ouders willen het gewoon niet begrijpen, prima dan.

1 like

Bedankt voor de reacties, iedereen! Normaal is het alleen mijn vader, dus dan wel redelijk makkelijk te negeren, maar als er ineens 6 memsen om je heen ziiten, is het gewoon wat lastiger om het te negeren en het te laten.

@Bill Voorheen heb ik het vooral geprobeerd met rationele en ingelezen argumenten, maar dat heeft gewoon weinig zin, omdat er op alles wat ik zeg een weerwoord is (vaak van Facebook geplukt) of van dat honend gelach. In principe maken deze reacties me buitenshuis niet veel uit, maar omdat ik er nu nog woon, en het wel mijn huis is, voel ik me er toch minder veilig.

Vaak kan ik er met mijn moeder redelijk over praten, en is het redelijk met me eens, dus ik weet dat het voor haar grotendeels meepraten is om het gesprek gezellig te houden.

Het is gewoon een redelijk nare realisatie dat als ik daadwerkelijk heel open zou zijn op facebook en insta wat ik allemaal wel doe, en ik niet hun familie zou zijn, er dezelfde opmerkingen over mij worden gemaakt, als nu over Greta.

Ik weet al een tijdje, dat als ik uit huis ga, ik dit soort dingen gewoon ga vermijden, en de relatie met mijn ouders zeker gaat verslechteren, maar elke verjaardag maakt de realisatie meer echt en meer pijnlijk, en dat vind ik vooral lastig.

1 like

Ik wil zaterdag naar de grotere actie van extintion rebellion in Amsterdam.
Voel me wel een beetje hypocriet want ik heb ook een tijd overwogen om naar de mars tegen stalbranden te gaan maar toen besloten dat ik daar toch niet heen wou, en dan ga ik wel hierheen terwijl de omstandigheden gelijk zijn.
Baal ook een beetje dat ik doordeweeks niks heb kunnen doen, maargoed moest me even op werk focussen en dat is gelukt.

Is er al iemand naar een extintion rebellion actie geweest deze week of nog iemand die zaterdag wil gaan?

Ik ben dus pas sinds gisteren weer in Nederland, dus tot nu toe nergens bij geweest, maar zit wel te overwegen zaterdag ook te gaan!
Heb soms wel een beetje moeite met extinction rebellion, voornamelijk hun houding tegenover de politie. Maar als dit echt een grote/goede actie wordt kunnen we wel impact maken dus dan kan ik me daar misschien wel overheen zetten.

Wat vind je moeilijk aan de houding tov de politie?
Ik las een artikel erover en was het daar idd wel mee eens, dat ze dus teveel zijn van yeah politie is onze vriend

Benieuwd of jij hetzelfde bedoelt of juist iets anders ervaart.