Hoe ga je om met activisme/idealisme in je dagelijks leven?

Ja bedoel dit inderdaad. Ik wil gewoon echt niet in een menigte staan die “Police we love you” scandeert. En ze gaan te vaak voorbij aan het feit dat dat hele “gezellig met veel mensen gearresteerd worden” voor een grote groep mensen erg onveilig is.

1 like

Ik neig toch naar niet gaan.
Ik heb net instastories gekeken van blackveganactivist over wat er mis is met het gebrek aan inclusiviteit van XR en merk dat ik dat wel erken.
Ook met het deel dat niet witte mensen veel slechter behandeld worden meestal als ze gearresteerd worden. Ik zag net de stories voor morgen en het is weer gericht op arrestatie.
Wat ik ergens ook goed vind want ik geloof wel dat 800 arrestanten meer zegt dan 800 demonstranten.
Maar inclusief hun rol naar de politie vind ik hem lastig…

1 like

Ja ik snap helemaal wat je bedoelt… Al zijn er ook rollen zonder arrestatiegevaar morgen geloof ik, in principe maken de arrestaties wel echt meer impact. Er zit alleen echt een gigantische blinde vlek in de gehele organisatie zoals je zegt, ik snap niet waarom dat in de milieubewegingen altijd zo erg is??? Ik ben bij XR in Engeland in mijn stad ook op gegeven moment weggegaan bij een evenement omdat gewoon 100% van de aanwezigen wit was, maar ook 70% dreadlocks had.

Aan de andere kant, als er gewoon support nodig is terwijl ze bijv. ontruimd of gearresteerd worden wil ik dat met alle liefde doen, maar dan ben je toch ook niet echt deel van de actie.

Ik ga nog even nadenken en overleggen met mensen vandaag, hoef er niet ver voor te reizen waarschijnlijk dus zou makkelijk even kunnen gaan, maar ben zelf op het moment echt niet op een plek dat ik gearresteerd kan/wil worden nu.

Ja dat witte, ik kon ook trouwens pas na deze stories de vinger leggen op wat ik mis vond bij pvdd bij de klimaatstaking, het was de drum circle vol witte mensen.

Ik heb dus het tegenovergestelde. Ik vind gearresteerd worden niet erg maar ik moet wel 2 uur reizen naar Amsterdam toe. En ik ken daar niemand en mensen zeggen altijd dat je iedereen zo leert kennen maar ik ben ook eens naar een pig save geweest alleen en voelde me ook daar vooral alleen.
Dus ik ben nu wat mensen die ik ken aan het vragen of ze gaan… Normaal zou m’n vriend meegaan maar dit is te druk voor hem, echt zuur voor mij.

Ja ik heb dus in Engeland wel aan een paar XR acties mee gedaan (vooral swarming/die in dingen), maar vond het zelf ook heel alleen om daar in mn eentje naartoe te gaan en daardoor eigenlijk helemaal niet chill, dat is waarom ik toen gestopt ben met gaan. Maar morgen gaan vrienden wss ook.

Een vriendin van me met een functiebeperking is nu aan het vragen of het voor haar mogelijk is om mee te doen morgen, als ze daar nee op zeggen dan ben ik er wel echt klaar mee (de actie maandag was ook echt kut voor mensen met een beperking).

1 like

Pfff… zit echt in ‘n lastig parket. Niet quote ajb (moet je nagaan hoe erge taboe het is).

Maar ik heb sinds een paar weken een nieuwe baan in de arbeidsbemiddeling en ik moet selecteren op afkomst. Dus geen buitenlandse namen omdat onze klanten ze niet gaan aannemen en dat het bedrijf heel veel geld kost. We zijn een klein bedrijf. Ik vind het zó erg. De seksistische opmerkingen en het uitlachen van vrouwen de hele dag daargelaten (haantjescultuur). Ik ben echt te woke voor deze shit en weet gewoon ff niet wat ik ermee aan moet.

1 like

Klinkt inderdaad als een behoorlijk lastige situatie waar je nu in zit. Ben je in de positie om dit bespreekbaar te maken op je werk? Al is het maar dat ze zich bewust worden van dat dit echt niet kan.

Voor mij zou dit eerlijk gezegd wel iets zijn waardoor ik direct op zoek zou gaan naar een nieuwe baan. Dit is iets wat zo tegen mijn principes in zou gaan, dat het me helemaal zou opbreken. En ik zou me er daarnaast ook zo voor schamen dat ik niet meer prettig/positief over mijn werk zou kunnen vertellen.

Ja, ik schaam me kapot. Maar ik merk dat in ik letterlijk élk bedrijf voor dit voldongen feit kom te staan. Ik vind het zo erg… ik hoop ergens een bedrijf/baan te vinden waar ik nog verder kan groeien in deze maatschappelijk idealen, maar is zo lastig…

EDIT: ben helaas echt niet in die positie, ze zitten zo vast daarin…

Als het bij ieder bedrijf zo is, dan heeft het inderdaad minder zin om direct verder te kijken. Er zal vast 1 bedrijf ergens zijn die het hier niet mee eens is en dit niet doet, maar de kans om die te vinden zal dan heel klein zijn.

Je geeft aan dat je er nog maar net werkt, dus waarschijnlijk ben je op dit moment nog aan het aftasten en heb je nog geen credits opgebouwd. Maar wellicht kun je in de toekomst met kleine stapjes proberen om hier zelf niet in mee te gaan.

Zijn er bijvoorbeeld bedrijven waar je vaker de bemiddeling voor moet doen, zodat je een vast contactpersoon hebt? Dan zit er vast minimaal 1 contactpersoon tussen die het met jou eens is. Je kunt dat nu misschien nog niet inschatten, omdat je er zo kort werkt en de contactperosnen nog niet goed kent, maar wellicht in de toekomst?

Als het bij elk bedrijf hetzelfde is, zou ik proberen om stap voor stap hier verandering in te brengen.

3 likes

Pfoe wat heftig… Ik hoop dat je snel wat anders kan vinden. Kun je misschien onderzoeken of het mogelijk is een (anonieme) melding te doen bij bijv. Meldpunt Discriminatie?

2 likes

Hoe was de respons? Ik ga niet.

Ja wel ok! Ik ga er in elk geval even heen in supporting rol en als het niks is (of men bloemen aan de popo gaan geven zoals in Engeland) ga ik weer weg.

1 like

Hoe was het? Ik heb een hoop stories en lives gevolgd en schrok wel van de leus “Police we love you we do this for your children”.
Ik ben meer van dit kaliber

Ook zag ik in Engeland dat ze paarden gebruikten om spullen te vervoeren en dat ze in Frankrijk zich uitspraken tegen afa.
Vind het heel jammer en bizar om te zeggen voor een groep die zich vrijwillig laat arresteren maar ik vind hun idealen te mild.

Edit nog even positief want ik vond de actie wel sterk, schrok ook dat de politie de persvrijheid is tegengegaan. En dat de politie na maandag niet is aangesproken op dat je mensen niet zonder arrestatie weg mag halen van een plek en ze dat dus gewoon weer deden.

1 like

Nou ik ben weggegaan toen dat police we love you gescandeerd werd.

Ik ging uiteindelijk alleen omdat de vriendin met wie ik zou gaan ziek was. Ik kwam wel wat bekenden tegen maar die waren heel erg in een “eyyyy we gaan rellen”-bui en ik was dat totaal niet, en ik snapte totaal niet wat er gebeurde toen we die brug op gingen dus ik stond uiteindelijk niet eens in de blokkade (want we liepen een naartoe en iemand die soort van de leiding van die groep had was eerst van “rustig langzaam lopen” en opeens ging iedereen rennen. Misschien was dat afgesproken op een eerdere bijeenkomst maar ik had dat in elk geval gemist.

Toen heb ik daar nog wel een tijd bij gestaan om support aan te bieden, alleen kreeg ik al een duw van een agent toen ik niet snel genoeg uit z’n zogenaamde persvak ging, en toen daarna op gegeven moment de groep mensen om me heen weer police we love you ging roepen ben ik weggegaan. Ik ga niet doen alsof ik nou zo heel heftig behandeld bent door de politie hoor, want dat is niet zo, maar ik voelde me daardoor gewoon echt niet veilig, in combinatie met het feit dat ik niemand kende in de groep waar ik stond.

Merkte wel dat ze voor zover ik kon horen in de blokkade zelf wel wat minder police we love you aan het zingen waren. Maar als dit al de wins zijn waar we blij mee moeten zijn weet ik het ook niet hoor…

Verser was het inderdaad wel een sterke actie en ik zag in hun Facebook groepen dat er best wel kritiek is op hun houding tegenover de politie en de “blijdschap” in hun acties, dus misschien veranderd dat ook wel. Weet alleen niet zo goed wat hoe hun beweging georganiseerd is en wat hun besluitvorming is

1 like

Wat rot :frowning: ik zag filmpje dat ze gingen rennen met die boot en daar duwt een agent ook z’n hand volle kracht in iemands gezicht, zag er niet comfortabel uit.
Ik had ook bij 1 vd activisten in zo’n vragenuurtje gevraagd waarom ze zoveel liefde naar de politie toonden maar geen antwoord gekregen.

En volgens mij zijn ze net als afa een organisatie waarbij alles uit iedereen kan komen. Dus ze wijzen per event woordvoerders aan maar in principe hoort iedereen samen te besluiten en evenveel zeggenschap daarin te hebben (dat hoorde ik iig in een live).

Vind het maf om te lezen dat die heu we gaan rellen mood er dus wel was (ook logisch though) omdat het dus allemaal zo jeej politie is zo lief en leuk oogt ook. Ik zou Police we love you echt niet over m’n lippen heen kunnen krijgen (net zoals leuzen waar regeringsleiders nare dingen worden toegeroepen, dan zwijg ik altijd maar)

Ik ben sinds een paar maanden aan het werk bij een bedrijf in de duurzame energie. Ik had echt niet verwacht dat iedereen daar veganist zou zijn en de verwarming nooit aan zou hebben maar soms valt het me echt tegen hoe weinig mijn collega’s met duurzaamheid bezig zijn. Ik snap gewoon echt niet hoe je de hele dag aan het werk kunt zijn om de wereld een stukje duurzamer te maken en vervolgens wel regelmatig verre vliegreizen te maken en vaak vlees te eten? Alle kleine beetjes helpen uiteraard en ik ben ook zeker niet perfect maar verbaas me er soms echt over dat collega’s het gewoon niets kan schelen. Ik ben gelukkig niet de enige die er zo over denkt en er wordt zeker ook wel over gediscussieerd maar ik heb soms echt moeite om hier niet boos over te worden.

3 likes

Ik heb zojuist mijn Facebook verwijderd omdat ik herkenbaar op een foto stond van een pro zwarte Pieter en diegene bezig was met een naming en shaming actie. Ik vrees op dit moment echt voor m’n veiligheid en ik vind het bizar want dit zijn de meest legale acties die ik ooit heb gedaan :frowning: (er was een meeting over kozp en er was een infiltrant van de pro pieters aanwezig en die heeft foto’s gemaakt). De foto’s zijn ook gedeeld met bedreigingen erbij. Ik vind het zo eng. (ik ben nog niet openlijk herkend maar dat zal een kwestie van tijd zijn)

1 like

Ah nee wat eng :frowning: Kan je Facebook niet vragen om de foto te verwijderen?

Ja gedaan en wat vriendinnen ook gevraagd te rapporteren met als melding geweld maar ik vertrouw fb daar niet in

Ah shit wat rot :frowning: Echt bizar dat dit gebeurt.
Heb je al je andere social media goed afgeschermd? (wellicht overbodig maar ik was ooit m’n linkedin vergeten, toen kreeg ik daar rotzooi…) Mocht je willen dat ik het ook rapporteer of iets dergelijks mag je me altijd pb’en!