Hondentopic

Pff ik weet even niet zo goed meer waar ik het moet zoeken met Harry.
Zodra we deur uit lopen is alles maar dan ook alles interessanter dan ik en ik heb echt letterlijk blaren op m’n handen van de riem. Hij trekt zo ontzettend! Ik heb 2 soorten spannend ruikende koekjes en zelfs blokjes kaas bij me maar het blijft supermoeilijk om de aandacht bij mij te houden.

Ik doe 2 keer per dag een extra wandeling met alleen hem, en dan steeds ineens naar links of naar rechts of stilstaan of omkeren. Deze aanpak werkte voor mij altijd supergoed met trekkende honden maar bij Har werkt het precies 1 minuut en dan ziet of ruikt hij weer iets waar we nu meteen per direct absoluut naar toe moeten. Ik hou hem kort en geef het geen ruimte maar hij hangt gewoon in z’n tuig. Ik weet het echt even niet meer.

Tot een week of anderhalf geleden kon hij prima even snuffelen en spelen met andere honden die we tegenkwamen, en liep dan ook makkelijk weer mee. Dat kan ook niet meer, hij blijft maar doorgaan en speelt niet, hij wil echt rijden of achterna zitten. Is dit nou typisch reuengedrag?
Voor nu heb ik maar even besloten dat hij niet met andere honden hoeft te spelen, als er iemand aankomt roep ik hem bij me, laat hem zitten, riem eraan, koekjes voeren en zit, down en high five oefenen tot de hond gepasseerd is.
Dit gaat gelukkig wel goed maar als ik andere honden niet op tijd aan zie komen gaat hij er alsnog vol in. Echt lastig, omdat ik met 2 honden loop. Ik vind het wandelen op deze manier niet perse leuk meer en heb er ontzettend moeite mee om dat niet aan de honden te laten merken.

Morgen eerste keer cursus, ik kan echt niet wachten.

1 like

Haha wat een ritueel, knorren en alles!
Soms likt Harry aan plasjes, dat zal dan wel van spannende dames zijn. Als hij die ruikt moet hij er ook absoluut naar toe. Ik gooi het maar op hormonaal pubergedrag.
Verder is elke hond die ergens loopt of staat of wat dan ook een ding, hij gaat eerst stilstaan en moet er dan naar toe. Dat is nog te doorbreken met aandacht vragen, koekjes etc maar dit kan gewoon niet altijd, als ik net aan het oversteken ben met 2 honden en hij ontwaart achter ons een hond ben ik natuurlijk al te laat om hem eruit te halen op het moment dat we weer op de stoep staan. Ik heb echt moeite met de timing.

Ik kan hem goed houden, denkt dat ie nu rond de 15 kilo is. Hij schiet ook niet los of zo, omdat hij soms zo in dat tuig gaat hangen heb ik hem nu dubbel gezekerd voor de stukken dat hij aan de riem loopt. Los is hij beduidend beter te sturen.
Hij heeft gelukkig (nog) nergens schade aangericht ook, contact met andere honden is dus niet leuk meer voor de tegenpartij, maar het is niet dat hij gaat lopen vechten. Of en hoe en waarom dat om zou kunnen slaan weet ik even niet zo goed, dus ik wil het risico niet nemen.

Heb ik naar gekeken inderdaad. Monique Bladders blog inmiddels al uitgelezen, als ik met deze cursus niet verder kom ga ik achter BAT aan. Deze basiscursus is specifiek voor honden tussen de 6 maanden en een jaar, dus hopelijk komen een hoop van mijn vraagstukken qua pubergedrag, focus en wel of niet castreren hier goed aan bod.

Ik voel me ontzettend verantwoordelijk voor al dit gedoe, ik heb Harry met de beste bedoelingen in huis genomen en in een maand tijd is hij zo ontzettend veranderd, ik kan niet anders dan mezelf hier op aankijken.
Twee maanden geleden plakte hij bij wijze van spreken nog aan m’n been, los of vast, en liep met een grote boog om alles en iedereen heen. Met die onzekerheid kon ik omgaan en daar hebben we hard aan gewerkt met goed resultaat, hij schrikt niet meer van elk geluid en begroet bezoek/vrienden op een rustige manier, maar deze gigantische omslag zag ik niet aankomen en ik weet echt niet of ik hem kan geven wat hij nodigt heeft. Helemaal omdat ik gewoon niet goed snap wat hij nodig heeft.

Dankjewel voor je ontzettend begripvolle antwoorden, had ik echt even nodig!

1 like

Snap dat het moeilijk nu is met Harry.
Wat ik vaker in berichten van je zie terugkomen is het contact met andere honden.
Sinds kort heb ik zelf weer een puppy, die naar alles en iedereen blaft om ze op afstand te houden. Op de hondenschool even over gehad. En wij mensen willen graag dat onze hond met elk andere hond over weg kan. Dat ze samen lekker los kunnen spelen. Maar zo werkt het niet, moet je ook niet willen. Met een aantal honden lukt het wel met anderen niet.
Zelf hou ik helemaal niet van andere honden los ergens tegenkomen die dan gelijk op je hond afrennen. Ik probeer zo veel mogelijk op plekken te komen waar geen andere honden zijn of hem tijdig aan te lijnen. Maar zoals je al aangeeft soms ben je net laat.

Harry is nu een paar weken bij jullie. Wat mag je van hem verwachten? Hij is jullie nog aan het leren kennen etc en jullie andere hond. Het blijft wel een jonge hond. Duidelijkheid en veel oefenen is belangrijk. En de ene hond is de andere niet ligt ook mede aan het ras, sommige leren bepaalde dingen nooit.
Kijk ook vooral naar de dingen die hij in een korte tijd wel al heeft verbeterd. Zoals ik lees heeft hij wel veel potentie, hij doet en kan dingen waarvan ik vraagtekens heb of de mijne dat ooit gaat kunnen.
Even volhouden!!

Wat lastig! Hopelijk kunnen ze je op de cursus goede tips geven.

Bij mij op de hondencursus hebben standaard een aantal verschillende tuigjes liggen om te proberen. Bij de honden die trekken helpt een tuigje met zo’n stukje over de snuit heen heel erg goed. Weet niet hoe het heet :see_no_evil: maar even googlen zal vast resultaat geven! Misschien is dat nog een idee?

@vuilnisglitter, deze bedoel ik:

Hoop wel dat ze bij deze lijn dan heel veel begeleiding geven? Kan (mijns inziens) namelijk heel belastend zijn voor de nek!

2 likes

Als het aan mij lag had hij voorlopig geen contact met andere honden maar ik woon in de stad.
Ik kan er letterlijk niet omheen dat we continue andere honden tegenkomen, in mijn straat wonen er al 4. Ik heb geen auto dus kan ook niet zomaar naar een natuurgebied oid. Extreem vroeg gaan wandelen zodat hij even ongestoord kan rennen lukt ook niet zo goed, ik was laatst om 6 uur 's ochtends al onderweg met ze en zelfs toen kwam ik al meerdere honden tegen. Los van alles zijn er helaas ook veel mensen die hier hun hond op straat gewoon los laten lopen of ze in de losloopgebieden op iedereen af laten denderen terwijl ze zelf op hun telefoon zitten te loeren.
Vandaar dat ik hier zo mee in m’n maag zit.

Hij heeft zeker al veel geleerd in korte tijd en is natuurlijk nog aan het wennen, dat zie ik wel. De combinatie van puberig grenzen opzoeken, m’n eerste reu ooit en de heftigheid van z’n reacties soms maakt het een intense situatie voor me.

@Airy-fairy Ja een gentle leader. Kan werken bij een enthousiaste labrador van 40 kilo, maar ik ben er niet zo’n voorstander van en Harry is een bulldog dus ik denk niet eens dat het zou passen!
En wat @Bertha ook zegt, ik wil liever dat hij door training leert om netjes mee te lopen ipv met beperkende kracht afdwingen,

2 likes

@Bertha @Mimi, aah ik wist niet dat die riem met name bij ‘zwaardere’ honden gebruikt wordt. Ik zie het inderdaad alleen bij de hele grote honden bij ons op de cursus. Ik heb zelf een hondje van 4 kg dus gelukkig geen ervaring mee :stuck_out_tongue_closed_eyes:
En even ter verduidelijking: het wordt zeer zeker goed opgepakt onder begeleiding op onze hondenschool! We zijn juist veel gefocust op de lichaamstaal op de hond en wat onze lichaamstaal afstraalt op de hond.

@vuilnisglitter Gun jezelf en Harry de tijd! Neem je ook/is het ook mogelijk om af en toe even rust te nemen van hem? Je vriend het even laten overnemen voor een dagje? Dan kun je misschien even ‘ademhalen’ en weer genieten. Het is namelijk logisch dat je het soms niet meer leuk vindt.

Helaas net contact gehad met Lindenberg, zitten al vol voor volgend jaar voor grote honden.

@Velvetbetty De mensen klinken heel leuk, maar ze werken alleen in roedels. Mijn hond kan niet met andere honden dus kunnen ze niet aannemen. :cry:

Zie dit topic nu pas :scream:. Super leuk, heb een beetje teruggelezen.
Wij hebben zelf een labrador van 4.
Zijn er hier ook mensen die canicrossen? Ik heb het voor Mn zwangerschap weleens gedaan. Nu ga ik zaterdag voor het eerst mee met een canicrossgroep, heb er zin in!

Suuuuper leuk @Runnerlongs, en veel succes haha.

1 like

Aaah wat een schatje! Veel plezier :smiley:

1 like

Leuk! Ik wil dit heel graag gaan doen als onze hond ouder is en langer kan lopen/met hem al heb hardgelopen etc. Dus dat duurt helaas nog even. Lijkt mij heerlijk om te doen!

Snap ik! Leuk, wat voor hond heb je?

Ik moest het even googelen, maar het ziet er wel leuk uit.
De afgelopen tijd heb ik al een paar keer hardgelopen met mijn hond en dat vond ik al heel erg leuk om te doen. Ze rent ook beter met me mee dan als ze naast me loopt haha.
Ik ben niet zo super sportief van mezelf, maar zo samen met je hond sporten is wel tof.

aah dat is jammer. Ze zijn daar juist zo goed met alle rassen en evalueren en redden ‘probleem’ honden. Hopelijk vind je dan snel iets anders!

Nooit eerder van gehoord, maar wat leuk! Mijn vriend gaat elke week een paar keer met onze lab mountainbiken door het bos. Helaas mocht ik en kan ik voorlopig niet fietsen (net bevallen) en heb ik nul conditie…

Ben trouwens zelf op zoek naar een fijne uitlaatservice omgeving Soest/Soesterberg. Is er toevallig iemand hier die iets weet?

1 like

Duitse Herder (langstokhaar)