Huidaandoeningen

Treclinac, werkt wel goed voor mij maar je huid gaat er wel van vervellen op de plek waar je het smeert en het kan gaan jeuken.

1 like

@Polska Ik ben net klaar met mijn (tweede) roaccutanekuur, is echt de beste beslissing ooit geweest om hiermee te beginnen. Natuurlijk zijn er (ernstige) bijwerkingen, maar bij mij was dit alleen een droge huid, droge ogen en vermoeidheid. Maar het feit dat ik 10 maanden (zo lang duurde mijn kuur, vooral omdat ik tijdens de zomer een hele lage dosis heb geslikt) me geen zorgen hoefde te maken om mijn huid was zo ontzettend fijn. Ik werd er een totaal ander persoon van, in de zin van meer sociale dingen ondernemen en me op andere dingen kunnen richten dan alleen mijn huid. Maar ik had psychisch dan ook ontzettend veel last van mijn acne.
@Karl_Lagerfeld Welke dosis slik je? Hoop dat de bijwerkingen mee gaan vallen! Ik zou proberen aan de 120-150 mg/kg cumulatieve dosis te komen, en dus niet na een maand klachtenvrij al te stoppen, je hebt dan meer kans dat het wegblijft.

1 like

Oo dat wist ik niet!
Momenteel weinig soms in vlagen maar is wel makkelijk onder controle te krijgen met de hormoonzalf gelukkig

1 like

Ik ben nu bijna 3 weken bezig met roaccutane. En heb tot nu toe eigenlijk nergens echt last van. Ik smeer vanaf dag 1 mn lippen heel goed in en heb nog geen last van droge lippen. Heel af en toe pijn aan mijn onderrug maar niet heel erg. En gelukkig geen psychische klachten.

Tot nu toe

1 like

Nou ik had dat niet moeten typen. Nu last van droge ogen en een enorm droge hoofdhuid die heel erg jeukt. Ben er vannacht meerdere keren wakker van geworden :disappointed_relieved: en heb allemaal korsten van het krabben.

Als iemand tips heeft voor mijn hoofdhuid zou ik die graag horen!

Ik kreeg op mijn 26e acné. Voor die tijd was er niets aan de hand en plots kreeg enorme onderhuidse ontstekingen in mijn gezicht, op mijn rug en borst die soms weken bleven zitten. Enorme uitbraken, ontstekingen die de huid eromheen besmetten waardoor er hele eilandjes ontstonden. Man, wat was ik ongelukkig. Door de heftige middelen van de huisarts verdroeg ik op een gegeven moment bijna niets meer op mijn huid. Alles prikte en brandde en veroorzaakte roodheid. Van de huisarts heb ik op een gegeven moment een doorverwijzing voor een roaccutanekuur gekregen. Ik heb dat uiteindelijk niet gedurfd en ben door blijven experimenteren omdat ik er zelf van overtuigd was dat het op te lossen moest zijn: ik had immers tot mijn 26e nooit ergens last van gehad en was ontstaan in een heftige emotionele periode in mijn leven…

De anticonceptiepil hielp een beetje. Van bietensap werd het ook tijdelijk wat rustiger. De zogenaamde heilige graal voor de huid Paula’s Choice deed geen reet en verdroeg ik vrij slecht.

Het beste resultaat heb ik nu door een combinatie van binnen en buiten aan te pakken:
Ik ontdekte het merk Ahava. Dat is een natuurlijk merk met dode zeemineralen. Toen ik het de eerste keer gebruikte, voelde het gelijk heel prettig (dat heb ik bijna nooit) en zag ik mijn gezicht letterlijk minder rood worden. Dit merk heeft niet alles wat ik wilde en is wat prijziger, dus ben ik het gaan aanvullen met producten van Zarqa, dit is ook op volledig natuurlijke basis en o.a. verkrijgbaar bij De Tuinen. Ik heb nu een ijzeren verzorgingsdiscipline zowel 's ochtends als 's avonds en merk dat dat mijn huid echt goed doet.

Verder slik ik 2x per dag DIM-complex. Het duurde even (week of 2/3) voor ik resultaat zag, maar voor mij werkt dit echt. Als ik even wat lakser ben met slikken, dan krijg ik gelijk pukkels op mijn kin. Daarnaast probeer ik echt te letten op gezonde voeding. Niet teveel suiker of frituur schransen. Mijn huid is de afgelopen jaren nog niet zo rustig geweest als nu. Als ik alles trouw smeer en slik dan heb ik 1 pukkel per maand. Daar doe ik het voor!

Ergens voelt het nog als een wankel evenwicht (zou het echt zo blijven?), maar ik ben intens dankbaar want ik weet immers hoe ongelukkig je je kunt voelen als je onder de acné zit. Het is natuurlijk niet het gouden recept voor iedereen, maar dit is wat bij mij aansloeg en wie weet heeft iemand er wat aan.

Oh ja, ik denk dat het in mijn geval wel echt een en-en geval is. Ik zit zelf ook beter in mijn vel (letterlijk haha) en weet niet of deze aanpak bijvoorbeeld 2 jaar geleden net zoveel voor me zou hebben gedaan.

1 like

De goedkoopste producten van Ahava heb ik gevonden op Parfumdreams (let maar niet op de naam :slight_smile:). En DIM-complex werkt inderdaad hormonaal, dat las ik ook. Ik vroeg me daardoor af of het zin zou hebben, omdat ik de pil al slikte, maar dat had het dus wel voor mij.

Wist je maar waar je acné door getriggerd werd hè, dat zou het zoeken naar een oplossing zoveel makkelijker maken. Ik hoop echt voor je dat je ook gauw jouw heilige graal vindt!

1 like

In het verlengde van bovenstaand: ik ben aan het overwegen om mijn huid te laten laseren om de acné-littekens te verminderen. Ik vond het verhaal van Toeps wel hoopgevend, maar is wel spon… https://www.toeps.nl/blog/persoonlijk/mijn-anti-acne-huidbehandeling-met-ipl

Heeft iemand hier toevallig goede of slechte ervaringen mee? Ik ben heel benieuwd.

Dankjewel! Dat van eucerin, is dat iets wat je kunt gebruiken op het moment dat je last hebt van de jeuk? Want vlak nadat ik mijn haar gewassen heb, heb ik totaal geen last maar nu begint het weer op te komen. Ben alweer bang voor vannacht

Ja precies deze heb ik gekocht gisteren! inderdaad heerlijk om te gebruiken.

1 like

Ik zou ook oppassen met je haar te vaak wassen, het wordt nu natuurlijk veel minder vet.
Qua droge ogen kreeg ik via de huisarts duratears druppels (voor overdag) en duratears oogzalf (voor 's nachts, want je gaat er een beetje wazig door zien en je ziet die vettige zalf ook zitten), hielp erg goed en wordt vergoed.

1 like

Ik heb psoriasis op mijn hoofd en in de winter ook op mijn elleboog. Heb ik al vanaf dat ik een jaar of 4 was en heb er niet veel last van en kan de jeuk meestal wel negeren… Vind het wel heerlijk om voordat ik mijn haar ga wassen uitgebreid op mijn hoofd te pulken :sweat_smile:

Een paar keer per jaar heb ik last van dyshidrotisch eczeem op mijn vingers. Het lijkt dan alsof er mini gaatjes onder mijn huid zitten en maakt mijn vingers super gevoelig, op een gegeven moment gaat het open en wordt het heel droog en krijg ik kloven. Mijn vingerafdruk doet het daardoor ook nooit. Iemand anders hier last van?

:raising_hand_woman:

zit nu zo’n fijne plek aan de zijkant van mijn duim. maar nooit op mijn vingerafdruk. dus daar heb ik dan weer geen last van.
ik moet ook altijd pulken…

maar een paar dagen elocon erop als het te erg wordt en het gaan snel weer beter.

2 likes

Dat ga ik eens proberen!

het is een corticosteroide zalf, heb je dat nog niet voor je eczeem?

Nee eigenlijk niet.

Toen ik met mijn dochter naar de huisarts ging heb ik ook even mijn vingers laten zien. De huisarts zei dat ik er vrij weinig aan kan doen. Ik smeer er zodra de kloven komen Eucerin op. Maar eigenlijk is het heel irritant om je vingers in te smeren, dus laat ik het ook vaak…

Ik smeer het savonds in. Als we voor de tv zitten en even niets hoeven. Dan kan het mooi intrekken.
Ook je handen invetten met arganolie helpt wel. Of alsje echt lekkere dikke laag crème wilt gebruiken kun je bij de apotheek ook verbandhanschoenen halen. En die dan snachts aantrekken met crème als een maskertje! Haha

Maar goed kleine plekjes doenik ook weinig aan. Maar nu het herstelt is het zo’n dun gevoelig papierig huidje dan denk ik grrrrr

1 like

Ik heb al een half jaar tientallen bultjes die ontzettend jeuken. Ik merk dat ik er vooral psychisch veel last van heb (jeuk voelen, veel krabben, bultjes en rode striemen van het krabben zien, stress / zorgen maken om de jeuk…) Herkennen jullie vast.

De ellende is ongeveer deze mei begonnen, met schurft. Mijn huisgenoten hadden het (woonde nog in een studentenhuis), en ik heb het toen gekregen. Helaas heb ik het ook aan mijn vriend gegeven. Het was echt awfull… We hebben het allemaal behandeld, maar mijn vriend en ik hebben de jeuk tot op de dag van vandaag behouden. Het is geen schurft meer, dat is getest (we dachten natuurlijk in de eerste instantie dat de schurft bleef terugkomen, ook omdat de bultjes en de jeuk van nu heel erg op die klachten lijken). Sommige huisartsen zeiden dat het de vicieuze cirkel is van krabben waardoor de huid kapot blijft en de jeuk blijft. Het is in ieder geval erg vervelend… De jeuk en bultjes zijn vooral op mijn armen en handen.

Inmiddels slik ik reactine (niet op recept) en smeer ik elke dag castorolie op mijn hele lichaam. Maar nog niet veel verbetering helaas. Gebruiken jullie ook wel eens castorolie tegen huidproblemen? Of hebben jullie een betere creme / olie als tip voor jeukproblemen?

1 like

castor olie is een soort droge olie, het droogt de diepere lagen juist uit. als je een olie wilt gebruiken zou ik een andere olie kiezen. en ik zou als ik jou was helemaal geen olie gebruiken maar een paraffine creme. bijvoorbeeld Epaderm.

Bedankt voor je tips! ik heb even naar andere olieen gezocht, misschien heb ik meer baat bij amandel-olie. Zeker de moeite waard van het proberen.