Huidaandoeningen

Mijn oma zweert bij levertraanzalf. Dat houd het ook goed vet en plekjes op haar voorhoofd zag ik bijna niet. Ik heb zelf alleen psoriasis op mijn hoofdhuid dus ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd.

1 like

Ik ben bezig met fotodynamische therapie. Om het simpel te zeggen: er wordt een spray op je gezicht gesprayd die je laat intrekken anderhalf uur lang. Daarna gaan ze met een rode lamp erop schijnen.
Ik weet niet of het nou werkt of dat het helemaal kut is. Ik heb echt een aantal dikke ontstekingen op mn gezicht maar misschien is dit de laatste break? De rest van mijn huid ziet er dan weer wel heel mooi uit
 dus lekker dubbel. Ik hoop zo erg dat, als dit geneest, mooie huid komt. Waar ik ben zeiden ze dat er na 5 keer er toch wel vaker resultaat geboekt wordt/verbetering is. Ik heb nu 6 behandelingen gehad

Ik heb eerder al roaccutane gehad enzo. Dus mijn huid is best wel koppig wat betreft puistjes en genezen.

Aaah ja ik hoop dat het je gaat helpen! Voeding kan zo veel doen (wat betreft huidziektes). Helaas niet altijd, maar proberen kan geen kwaad!

1 like

Iemand hier met rosacea aanwezig die wel eens Soolantra (crĂšme) heeft geprobeerd?

Bedankt! Hij zou ook milder zijn dan metronadizol en je hoeft maar 1 x per dag te smeren las ik.

Probleem is dat mijn huisarts altijd heel rigide reageert en ik nu weer langs moet komen om het te laten zien. Terwijl ze het vorig jaar zelf al had geconstateerd (beaamt eigenlijk, want ik gaf het zelf aan)

Maar de ene week is het erger dan de andere week. Afhankelijk van wat ik eet, koude - droge lucht, menstruatie bijv. Dus het wisselt sterk en ik kan het redelijk onder controle houden maar had zoiets van: zou je de crĂšme ook alleen kunnen smeren als het ergere dagen / weken zijn zeg maar.

Ja dat is het inderdaad! Ik heb ‘gelukkig’ wel ernstige acne, waardoor de behandeling vergoed wordt (alleen eigen risico betalen). Ik heb voornamelijk positieve reacties gelezen bij dit soort behandelingen en acne. Maar ook een keer gelezen dat het ernstige acne zou kunnen verergeren
 ik hoop niet dat dit bij mij het geval is.

Ik gebruik op dit moment verder geen medicatie. Ze willen me weer op roaccutane zetten als mijn huid niet verbeterd is bij de volgende afspraak, maar ik weet niet of ik daar wel zo veel zin in heb
 Ze hadden gezegd dat ik op een lagere dosering kan gaan en dan voor langere tijd, maar ik weet oprecht niet of ik het nog eens wil. Dus ik hoop dat het nog verbeterd.

Oh oké, goed om te weten! :+1: bedankt wederom.

Ik lees veel op internet en ik vermoedde al langere tijd dat m’n huid rosacea-gevoelig was. Altijd snel roodheid qua blozen / warm - kou en ontstekingsgevoelig. Nu dus, met name buitenkant van m’n wangen zeg maar, talloze bultjes. Soms zijn ze rood, soms zijn ze huidskleurig maar er zitten altijd bultjes.
Exfolieren helpt iets merk ik.

Weet jij of dit: Soolantra bevat:

  • Cetyl alcohol en stearyl alcohol , dat lokale huidreacties kan veroorzaken (bijvoorbeeld contact dermatitis),

*** hetzelfde is als perioale dermatitis / clownseczeem?
Volgens mij zitten deze 2 stoffen in heel veel neutrale cremes ook (?)

Oké, hartstikke bedankt :grinning:
Die 2 stoffen staan in Paula’s ingredient dictionary ook als ‘good’ dus ik vond het apart om te lezen dat ze toch eczeem kunnen veroorzaken.
Ik heb vorig jaar nog 5 maanden voor joker gelopen met clownseczeem dankzij het vitamine A serum van Uncover :sweat: vitamine A is ook een trigger voor clownseczeem helaas. Paar keer een speldenknopje smeren en het was alweer raak.

Ohja? Mag dat nu, bij een lage dosering? Ik vraag me af of mijn huid dat wel aan kan tijdens de roaccutane behandeling :thinking: Ik had de vorige keer achteraf gezien toch wel wat lichamelijke lasten (die ik niet met de dermatoloog communiceerde omdat ik te graag van mijn acne af wilde :roll_eyes:) en mijn huid was ook gevoelig. Maar dat was idd wel met een wat hogere dosering (40 mg was uiteindelijk de max dacht ik, dus dat valt nog wel mee volgens mij).
Volgens mij gaven zij aan om iig met de lichttherapie te stoppen als ik roaccutane ging slikken. We hebben het nog niet gehad over onderhoud na de roaccutane. Ik weet ook niet wat ze aanbieden (en of dat vergoed wordt). Wel goed om over na te denken ja

@Milkyway Vorige week had ik een ‘uitbarsting’ van rosacea op mijn wangen, neus en kaaklijn. Echt met veel roodheid, talg en bobbeltjes. Ik heb bij Etos van hun huismerk couperosecreme gekocht en bij mij werkt dat echt goed! Binnen twee dagen waren de bultjes weg. En mijn huid is beduidend minder rood. Ik heb rosacea alleen in de winter en als het van dat waterkoude weer is. Misschien is het het proberen waard. Het staat in de buurt van de vitaminen/ paracetamol etc., dus niet bij de huidverzorging. Ik wil ook best een foto van de ingrediĂ«nten voor je maken.

Wat goed zeg! Dat is heel fijn voor je. Ik heb al even lopen zoeken en zie de crÚme wel bij Albert Heijn online maar op de website van Etos vind ik zo 1,2,3 niks. Foto van de ingrediënten: ik hou me aanbevolen :nerd_face::+1:

Gelijk even foto’s gemaakt:


De crùme kost €10 trouwens.

2 likes

Wat lief zeg! :blush: (toepasselijke smiley :smile: ) ik zie in de eerste helft van de ingredienten een aantal zonnefilters als ik 't goed heb. Kga even googelen. Het is sowieso het proberen waard.
Bedankt voor de moeite!

Ja klopt, geen idee welke factor het is. Dat staat verder ook niet op de verpakking. Eerlijk gezegd hadden die er voor mij ook niet in hoeven zitten. Ik smeer nu 2 keer per dag en laat even wat tijd zitten voordat ik andere verzorging op doe. Dan kan het goed intrekken. Maar mijn huid is al lange tijd niet zo egaal geweest en met heel weinig roodheid.

Dit boek klinkt goed, ik ga het denk ik ook bestellen! Heb je er al wat uit gemaakt? Ik heb zelf in het verleden gemerkt dat plantaardig eten echt heel veel kan doen voor acne. Zuivel is bij mij bijvoorbeeld echt een boosdoener. Ik merk dat gelijk aan mijn huid. Hetzelfde geldt voor alcohol. Probeer dat echt te vermijden maar blijkt in de praktijk toch wel lastig haha.

Na de zomer (slecht eten, slapen, alcohol etc.) was mijn huid er vrij slecht aan toe. Ben toen met Paula’s Choice aan de slag gegaan (vooral omdat dit op internet overal echt opgehemeld werd voor acne), maar ik heb er nog spijt van. Mijn huid is in tijden niet zo erg geweest. Ik wist van ellende niet meer wat ik ermee aan moest.

Nu heb ik het wel weer onder controle, consequent gezond eten (geen suiker, geen zuivel, veel groenten), weinig alcohol en een strikte routine wat betreft het reinigen van de huid. Ik gebruik nu producten van Eucerin en die zijn heel rustig voor mijn huid. Ik had het eigenlijk niet verwacht, vooral omdat de prijs ook heel schappelijk is. Mijn wangen zijn helemaal rustig en alleen op mijn kin heb ik soms nog wat ontstekingen (hormonaal denk ik) maar het is in vergelijking met na de zomer goed te doen. Verder gebruik ik op bepaalde plekken (zoals bijvoorbeeld op mijn kin) ook wel eens tea tree oil en dat helpt naar mijn idee ook. Misschien een tip voor anderen!

Door hier ook weer te lezen over plantaardig eten denk ik dat ik dat toch maar weer eens serieus ga oppakken.

Ik ben nog niet verder gekomen dan de smoothies die erin staan, maar ga het nu wel echt oppakken. Ik ben al wel erg gematigd met zuivel.
Heb even gelezen wat tea tree oil precies is, en dit lijkt me zelf ook wel het proberen waard! Ga er morgen eens naar kijken. Bedankt voor de tip!

Weet iemand hier of er antibiotica ofzo bestaat tegen onderhuidse ontstekingen? Ik heb het idee dat ik dat in het verleden wel eens heb gehad maar ik weet het niet zeker. Ik ga morgen sowieso de huisarts bellen want ik ga echt kapot van de pijn, ik heb er echt zoveel op dit moment.

Ik moet ook gewoon weer braaf douchen met hibiscrub, dat werkt echt goed bij mij.

Nog even voor de Decubal-gebruikers: ik kreeg vandaag een mail dat de importeur definitief stopt met het importeren van Decubal :disappointed_relieved:

Ik heb sinds 2 januari last van netelroos/galbulten en sindsdien bezig met medicatie maar het werd niets minder. Sinds maandag ook Prednison kuur erbij maar het leek alleen maar erger te worden. Vandaag bij de dermatoloog geweest en ik moet switchen van Desloratadine naar Levocetirizine. Ik had eigenlijk het idee dat de eerste sterkere is dan de nieuwe, kan me herinneren dat je L. ook in de drogist kan kopen, of ik vergis me. Nou goed, als het maandag niet beter is moet ik weer bellen naar de dermatoloog, zondag is laatste Prednison tablet, ben heel benieuwd!

Jaaa dat inderdaad haha ik twijfelde al te erg. Thanks! :kissing_heart: Ik hoop het ook, anders wordt het vanaf maandag Tavegil maar dan wordt het helemaal slaperig hier :sweat_smile:

1 like