Huidaandoeningen

Nee precies! Ik moet zeggen dat ik wel even zat te twijfelen, mijn huid was toen zo mooi geworden (droog, maar mooi). Maar ik had echt last van ongemakken. En ik ben ook bang voor de lange termijn effecten.

Wat fijn dat je van je acne af bent! Maar wel vervelend van de rosacea :disappointed: Zo teleurstellend dat je dan zoā€™n heftig medicijn slikt en het niet eens (alle) problemen weghaalt.

Ja tenminste dat dacht ik, het is echt al een paar jaar geleden en ik weet het niet meer precies. In ieder geval tussen de 8 - 10 maanden. Ik begon met 10 mg en zo hebben we het langzaam opgebouwd tot, ik dacht, 40 mg de laatste 2 maanden.
Eigenlijk te hoog op het laatst hoor, ik had last van mijn gewrichtenā€¦ stond iedere dag op met een pijnlijke rug, nekklachten en mijn voeten deden ppiiiiijjjnnn - niet normaal. Leek wel een vrouw van 90. Maar ik had bijna niks over de klachten verteld tegen de dermatoloog want ik wilde niet dat hij de dosering zou verlagen want hij was er heel voorzichtig mee (wat eigenlijk juist fijn is, maar mijn puberbrein wilde het niet verlagen want hoe hoger hoe beter :roll_eyes:)ā€¦ zo graag wilde ik van mijn acne af :see_no_evil: Echt niet oke, zoiets zou ik nu nooit meer doen maar de acne maakte echt mijn zelfvertrouwen kapot dus had het er gewoon voor overā€¦

Hoeveel mg heb jij dan gebruikt en voor hoelang? :blush:

Ja, niet normaal hƩ! Tijdens de kuur had ik echt last van hele droge lippen met heel veel velletjes, nu zijn ze gelukkig alleen nog maar droog.
Ik heb er geen spijt van, mā€™n huid was toen heel mooi (nu helaas niet meer). Maar ik zou het denk ik niet weer doenā€¦

ja heel vervelend die klachen, ik herken dat wel. die rugpijn en die gewrichtspijn had ik ook heel erg last van. Heb de eerste 2 mnd 20mg geslikt en daarna rond de 7 maanden 30mg. mijn lippen zijn ook veel smaller geworden en droger, nu nog steeds een jaar na het stoppen. Ben benieuwd of dat nog weer normaal gaat wordenā€¦ maar we zullen zien.

Het is idd heel teleurstellend dat je zolang hebt geslikt en dan niet helemaal van je klachten af bent. Maar toch zou ik het niet weer gaan doenā€¦ idd de lange termijnklachten kunnen ook een probleem zijn, volgens mij is er eigenlijk helemaal niet zoveel over bekend?
Ik zou ook binnenkort aan kinderen willen beginnen maar durf bijna niet eens omdat er ā€˜ā€˜maarā€™ā€™ een jaar tussen zit. Volgens de dermatoloog mag je een paar maanden na het stoppen al aan kinderen beginnen maar toch vertrouw ik het niet helemaal ofzo.

hoelang is het bij jou mooi geweest dan? is het echt na een aantal jaren pas teruggekomen?

Ik slikte daarna de diane pil, waardoor mā€™n talgproductie goed onder controle bleef. Ik had nog wel wat puistjes maar niet zoals vroeger (toen zat echt mā€™n hele gezicht vol). Sinds ik gestopt ben met de diane is het weer dramaā€¦

ah op die manierā€¦ik heb in het verleden ook de diane geslikt, 8 jaar lang, maar ben daar inmiddels ook al 8 jaar vanaf. Toen ik stopte zat ik na een half jaar ook weer onder de acne en dit bleef ook jarenlang zo. Daarna kreeg ik ook nog rosacea ( waarschijnlijk door alle agressieve middeltjes die ik smeerde) en daarom ben ik uiteindelijk maar aan de roa gegaan. Ik dacht altijd ; had ik dit maar eerder gedaan. Maar dat had dus misschien helemaal niets uitgehaaldā€¦

Hoopte altijd dat het vanzelf wel weg zou gaan als ik langer was gestopt met de diane, maar helaas.

Hoelang ben jij al gestopt inmiddels?

Ik denk een jaar of 2/3?

Aaaah je bent pas een jaar gestopt. Even denken, volgens mij had ik toen ook nog wel een drogere huid. Ik denk dat dat nog wel bij kan trekken! Maar het kan ook wel zijn dat je huid/lippen voor altijd zo blijvenā€¦ een aantal youtubers die ik volg klagen namelijk ook dat ze, sinds roaccutane, last hebben van droge ogen of mond. Terwijl die behandeling volgens mij voor hun ook al wat jaartjes terug is. Maar je weet nooit hoe jij er op reageert, misschien komt dit wel goed!

Wat betreft lange termijn problemen weet ik het ook niet zo goedā€¦ Ik heb het gevoel dat mijn pijnlijke voeten nooit helemaal terug zijn gegaan naar ā€˜de oudeā€™. Maar ik zou niet weten wat er eigenlijk allemaal bekend is over de langere termijn behalve een veranderde huid (vaak blijvend droog). En ik snap je twijfel wat betreft kinderen, vooral omdat het gebruik van Roaccutane zo kort geleden voor je is!
Ik heb het ook niet helemaal op dit medicijn dat zo veel (negatieve) effecten kan hebben. Ik heb het sws niet zo op van die hele zware medicatie maar dat is een persoonlijk dingetje.
Maargoed, laten we het niet tƩ negatief bekijken. Als het erg gevaarlijk zou zijn wat betreft zwangerschapsdefecten bijvoorbeeld zou het niet op de markt zijn :blush:.

Even een tegengeluid qua roaccutane; ik heb 2 keer een kuur gedaan (en bij allebei ruim boven de cummulatieve 120 mg/kg) en mijn huid is niet droog gebleven, en heb ook geen droogtelijntjes of rimpels eraan overgehouden. Misschien heeft je huid wat meer tijd nodig om weer bij te trekken?

Qua kinderwens, volgens mijn dermatioloog is 10 dagen na de laatste dosis alle iso uit je lichaam en zou het dus geen consequenties hebben mocht je zwanger raken, maar ze raden wel aan voor de zekerheid 1 maand te wachten. Dit was vroeger 6 maanden, maar ze hebben dus voldoende zekerheid dat het niet nodig is zo lang te wachten dat ze het advies hebben bijgesteld. Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, zeker omdat je al een jaar bent gestopt! Ik snap je onzekerheid wel, ik ben nu toch aan het wachten tot ik op de 6 maanden na de laatste dosis zit voor ik wil beginnen met proberen zwanger te worden.

3 likes

thanks voor jullie reacties! Het is dus echt heel wisselend per persoon merk ik!!

Leuk artikel over producten die je bij de apotheek kunt kopen: http://www.silkeblogs.com/nl/2018/11/27/beauty-bij-de-apotheek/

Ik vind dit sowieso een leuke blog! Ze schrijft regelmatig over producten voor een gevoelige huid.

Ik heb zā€™on 8 jaar geleden een flinke kuur gehad en had toen erg last van een droge huid, trekkerigheid en oneindige droge lippen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet goed weer wanneer ik een omslagpunt heb ervaren in deze klachten, volgens mij ging dat ook erg geleidelijk. Maar ik heb al zeker 5 jaar lang mijn ā€˜oudeā€™ huid terug, als in de nodige vet en talg (Niet de ontstekingen, dus de kuur hielp wel echt). Ik had voor de kuur een vette huid, en die heb ik zeker nu ook weer.
Dus goed blijven smeren en geef het iets meer tijd. Het komt hoogwaarschijnlijk wel weer goed!
Niet om je te demotiveren, maar heb je een idee van de cijfers hoeveel mensen deze klachten na x jaar nog steeds ervaren?

Edit: Ik lees nu pas alle reacties op het roa bericht. Nooit geweten dat er zoveel klachten waren hierover en ook op langere termijn. Misschien heb ik dan juist bijzonder veel geluk gehad er vrij ongeschonden uit gekomen te zijn. Maar door jullie berichten doet het wel mijn gedachten over het middel iets veranderen, wat een heftig middel is het. Maar inderdaad het puberbrein denkt maar aan 1 ding, en niet aan gevolgen.

Ik weet niet of in het in huidaandoeningen hoort, maar ik heb sinds ik mij kan herinneren last van eczeem. Nu is mijn pink aangetast en de bal van mijn andere hand en het blijft maar jeuken. Ik smeer het in met vaseline Ć©n hormoonzalf maar zodra ik het insmeer begint het nog erger te jeuken waardoor ik letterlijk mijn vinger helemaal kapot maak. Mijn nagel is ook nu een soort van aangetast en lijkt wel uit te vallen en mijn nagelriem is ver te zoeken.

Iemand tips?

Jaa ik heb inderdaad al handschoenen, alleen door de jeuk gooi ik die gewoon af en tijdens mijn slaap presteer ik het ook altijd om ze uit te gooien. Ben al hiervoor naar de huisarts gegaan, dus denk dat het maar tijd wordt voor een bezoekje aan de dermatoloog

Mijn moeder heeft wel psioriaris dus het zou nog best kunnen

1 like

Heb je toevallig nog tips voor de vette huid? Ik word er echt moe van. Sta meerdere keren per dag mā€™n gezicht/hals/nek met doekjes te ā€˜ontvettenā€™. En ik ben er ook wel klaar mee om iedere dag mā€™n haren te wassen.

Ik gebruik deze. Sinds ie een nieuwe verpakking heeft vind ik 'm niet meer zo fijn. Ik heb het nagevraagd en de samenstelling zou hetzelfde moeten zijnā€¦ Ik durf niet zo goed te switchen :persevere:

1 like

Nee eigenlijk niet echt, heb het maar geaccepteerd. Ik gebruik wel dagelijks foundation om het zo te matteren. Al vind ik dat eigenlijk ook niets om elke dag te doen dus als je producten kan aanraden?

Ik gebruik nu Zarqa clear skin. 10 euro voor een tube. Maar ben er nog niet helemaal over uit of ik tevreden ben.

Ik gebruik nu overigens ook Benzyolperoxide (ofzoiets?), daar zie ik wel verbetering door.

1 like