Huishoudtopic #1

Ik heb ook geen idee. Voor covid-19 moet het alcoholpercentage volgens mij minstens 70% zijn. Dit is de reden dat ik desinfectiemiddelen als enige schoonmaakmiddel in mijn huishouden niet DIY maar gewoon in de winkel koop.

Love hoe specifiek dit is. Ik ga morgen uitproberen hoeveel 30ml op een doekje je en of dat dan minder is dan wanneer ik het ff snel onder de kraan hou en uitwring

1 like

Neem 10 doekjes, vouw ze netjes op in een bakje met de gevouwen kanten naar boven, zodat je alle zijkanten ziet en sprenkel er dan 150 ml over. Pak de hele stapel en keer hem om en sprenkel dan de andere 150ml erover.
Dat gaat makkelijker dan 30ml op 1 doekje :joy:

2 likes

Misschien een hele domme vraag hoor maar wat bedoel je met “met de gevouwen kant naar boven.” Als je een doekje dubbelvouwt is elke kant een gevouwen kant toch haha? :face_with_monocle:

2 likes

Ik denk door de doekjes niet boven op elkaar te stapelen, maar op hun “zij” te leggen. Dan staan alle open kanten naar boven toe en de gevouwen dichte kant naar beneden.

2 likes

@Dombo ze liggen netjes op elkaar gestapeld en dan pak je het hele stapeltje tegelijk op met je ene hand helemaal bovenop en de andere onderop en dan draai je een kwartslag tot je ze als een stapel boeken waarbij je naar de papierkant kijkt naar je toe hebt. Zo leg je ze op hun ‘rug’ in het bakje. Daarna nog een keer oppakken en met de rug naar boven leggen, dus ze eindigen als een net rijtje boeken ipv dat je de bovenste van het stapeltje ziet.

3 likes

Aah! Ik snap ‘m haha. Hier was het toch iets t laat voor gisteravond

1 like

Ik fietste door de regen met een nieuwe donkerblauwe spijkerbroek en lichtbeige schoenen. Je raadt het misschien al: de bovenkant van mijn schoenen is nu blauw van de spijkerbroek. Hoe zou ik dit het best kunnen schoonmaken? De schoenen staan nu te drogen maar zijn nog licht vochtig als dat helpt

Wat voor materiaal zijn de schoenen?

Ik zou het in ieder geval niet in laten drogen tot je een mogelijke oplossing hebt, dikke kans dat het er dan lastiger uit gaat.

2 likes

Leer of suede kan je proberen schoon te maken met een nagelborsteltje en een sopje van shampoo (alle shampoo is ok behalve anti-roos shampoo). Dan laten drogen aan de buitenlucht. Als het stof/canvas is zou ik ze inneem sopje met biotex zetten.
Ik vrees alleen dat het er niet meer helemaal uitgaat, maar zowel leer/suede als stof zou je kunnen overwegen om te verven

1 like

Het is leer en het zit vooral op de bovenste randen (rondom je voet zeg maar), dus het is niet heel erg als het er niet helemaal uit gaat. Ik ga het proberen, dankjewel!

Ik wil degene bedanken die hier een link plaatste over het schoonmaken van de oven met groene zeep en ammoniak. De vorige bewoners hadden het draaiplatteau heel vies laten worden en ik kreeg het niet schoon met baksoda etc. Het is nu zoveel beter.

Voor:

Na:

35 likes

Ja dit heb ik ook gedaan, werkte ook als een tiet voor dat rekje. Nog nooit zo trots geweest op mijn poetskwaliteiten.

1 like

Ja maar echt. Ik hoefde niet eens hard te boenen zoals dat wel moest bij mijn andere pogingen. Spoelde het er zo af onder de kraan :+1:t2:

Wat zit er achter die plek? Als het vochtig wordt en schimmelt zou ik denken dat je lekkage hebt.

Lekkage?

Kan ik deze vlekken uit mijn gordijnen halen zonder ze eraf te halen en te wassen? Ik heb (nog) geen strijkijzer dus écht geen zin om ze te wassen…

Geen idee maar ik heb nog nooit mn gordijnen gestreken na het wassen, ik hang ze direct op en laat ze daar drogen. Dan zijn ze er wel uit. (Misschien heb je kreukelig materiaal dan negeer mij haha)

1 like

Ja geeeeen idee, haha! Ze hangen er pas een jaar dus nog nooit gedaan en echt geen idee wat voor materiaal ik heb gekocht :joy:

Precies, zo doe ik het ook. Eerste keer vond ik doodeng, maar nu ben ik helemaal fan. Ik heb wel flink synthetisch materiaal (inbetweens) volgens mij. Als je linnen of dik katoen hebt, is het misschien anders.