Huishoudtopic #1

Ik toast gewoon in een grilltoestel. Wil zo weinig mogelijk onnodige toestellen kopen. En hier toast ik mee, maak croques, …
ideaal zou zijn als ik er ook wafels mee kon bakken maar helaas geen verwisselbare platen :upside_down_face:

Heeft iemand een tip om bepaalde geuren uit je huis te krijgen?
Wij zijn hier bijna twee jaar geleden komen wonen en bij de oplevering rook ik een soort honden-/boerderijlucht in huis. De vorige bewoners hadden ook 2 honden.

We hebben een nieuwe vloer gelegd en alles geschilderd, maar nou ruik ik dus als ik een dag weg ben geweest weer heel sterk die penetrante lucht. Ik ruik het verder niet omdat ik bijna nooit zolang de deur uit ben (hallo corona) en dan zal ik er wel aan gewend zijn.

We zijn ook al twee jaar verder dus luchten lijkt me ook niet zoveel zin meer hebben?
Ik weet ook niet waar die geur nog vandaan kan komen, zou het echt in de muren kunnen zitten of zo?

1 like

Goed bezig!!! Hier juist niets uitgevoerd door het lekkere weer… dus moet morgen na mijn werk echt bergen was wegwerken, stoffen, stofzuigen, dweilen. Tja, eigenlijk alles. Je hebt me geïnspireerd. :rofl:

1 like

Haha dat ik ooit nog eens iemands inspiratie zou worden om schoon te maken. Succes vandaag!

Bij mij was het een muffe geur en bleek uit de meterkast te komen. Sinds ik daar de gaten (vloer en plafond) beter dicht heb gemaakt, is de geur weg.
Kan het zoiets zijn?

2 likes

Als het penetrant is, is het misschien urine? Want ‘gewone hondengeur’ is niet penetrant. En als het urine is, is het misschien in het beton getrokken (of je houten ondervloer, wat je hebt) dus als er laminaat overheen ligt kun je er niet zoveel meer mee ben ik bang.

1 like

O slim! Ik zal eens kijken hoe het hier in de meterkast zit.
Ik heb het idee dat ik het in de gang net zo sterk ruik als in de woonkamer.

@Virago Ja penetrant is misschien niet het juiste woord. Het doet me wel echt aan hond/dier denken, het is geen scherpe lucht. Maar wel heel aanwezig.
We hebben de oude laminaatvloer eruit gehaald, maar daaronder lag nog een soort pvc-vloer en die hebben we als ondervloer gebruikt. Dus mocht daar een geur ingetrokken zijn dan hebben we pech :sweat_smile:

1 like

Bij ons in huis was heel erg gerookt en toen wij gingen behangen+schilderen was een deel van die geur weg. Ik herken wel wat jij zegt over dat als je een dag van huis bent geweest dat het weer terug lijkt te zijn, bij ons komt het ook vooral uit de meterkast/trapkast (plekken waar wij niet hebben behangen/geschilderd)

1 like

Aah ja dat kan ook echt stinken.
Ik vind het ook stom als iedereen die hier komt dan die lucht ruikt die ik ondertussen dan niet eens meer ruik :sweat_smile:

In de meterkast ruik ik niets, de trapkast heeft wel een luchtje maar het is niet wat ik in de gang en woonkamer ruik. En de trapkast is ook geschilderd. Misschien zit het wel in die pvc-vloer die we lekker makkelijk als ondervloer gebruikt hebben 🥲

Heeft iemand nog de tip voor zweetgeur uit een katoenen blouse krijgen? Ik heb al een aantal keren geweekt in water met azijn, ossengalzeep al geprobeerd. En elke keer lijkt het dan er uit te zijn en dan heb ik de blouse voor de tweede dag aan en dan komt er weer een zweetgeur uit. Echt zo vies. Maar vind het zo’n leuke blouse nog

Maar zit er na de 1e dag dragen niet gewoon een nieuwe zweetlucht in? Ik kan geen katoenen bloezen dragen die de 2e dag nog fris ruiken hoor. En ik stink niet eens veel of snel.

2 likes

Ik haaaaaaaaat tuinonderhoud en tuinieren, ik vind het echt verschrikkelijk maar ik wil wel dat het netjes is om het huis. Nu had ik het de laatste tijd erg laten versloffen en heb ik een apparaat aangeschaft om groene aanslag en mos te verwijderen. En OMG wat is ie fijn!

Voor:

Na:

En toen heb ik meteen de tegels van de oprit gereinigd met de hogedrukreiniger van Kärcher:

Ze zijn dus rood, ik had geen idee. :rofl: De linkertegel is al gedaan, de rest moest toen nog. Was heel bevredigend om het per tegel schoon te spuiten.

Ben helemaal happy. Alles is weer netjes en schoon en er zijn geen middelen aan te pas gekomen die schadelijk zijn. :green_heart:

80 likes

Hier wordt een mens toch gelukkig van! Nu wil ik dat apparaat ook hebben…

2 likes

Ja het voelde alsof ik in een Telsell reclame zat maar het werkt gewoon echt.
Vorig weekend had ik met een mesje per voeg zitten krabben maar dat schoot niet op, dus heb ik het apparaat gekocht. Ik snap niet hoe ik ooit zonder heb gekund.

Alleen wil ik het nooit meer zo ver laten komen want het mos stond centimeters dik, echt heel erg.

Even kijken of het lukt om een filmpje te plaatsen van de hogedrukreiniger:

Zo bevredigend dit, ik werd er helemaal zen van.

De hogedrukreiniger is de K2 van Kärcher.

53 likes

Ben echt in staat om dat voegending te bestellen.

1 like

Hier nog een video:

Vanaf 1:50 ongeveer zie je waarvoor wij hem ook gebruikten, en het ging er in een vloeiende beweging van af. Het apparaat zelf is wel vrij zwaar.

4 likes

Nu wil ik die eerste ook.
Maakt het veel lawaai?

1 like

Helaas, ik ben al klaar en hang op de bank. :rofl: Nog wel een filmpje van het voegending:

@Lort Hij maakt redelijk wat lawaai, zie het filmpje.

14 likes

Dank je! Stiller dan m’n steelstofzuiger haha. Ik heb het filmpje net aan mijn vriend laten zien. Wil die aanslag weg, moet balkon schoonmaken maar weet niet hoe, tegels schoonmaken is ook hard nodig… en dit lijkt me nog wel leuk om te doen :grin:

2 likes

Ik vond het echt fantastisch. Het was de bedoeling dat mijn man het zou doen, maar toen ik zag hoe goed het werkte heb ik gevraagd of ik het alsjeblieft mocht doen. :rofl: Hij wist niet wat hem overkwam.
Maar beide klussen zijn zelfs voor een luilak als ik heel goed te doen. Het voegending is qua gewicht wel wat zwaar, en als je heel veel voegen hebt zoals wij, moet je tussendoor steeds even de aarde vegen. Maar dat kan heel makkelijk als je het met zijn tweeën doet.

De hogedrukreiniger gaf me nog meer voldoening. Ik zie vaak dat mensen agressieve aanslagreiniger gebruiken maar dat wil ik absoluut niet vanwege het milieu. Er bestaan wel biologische varianten maar die werken minder goed.
Dan is het superfijn als je met een milieuvriendelijk apparaat alsnog zo’n goed effect krijgt. Het voelde alsof ik de aanslag aan het weggummen was of zo, zo makkelijk. Zelfs met mijn niet dominante hand ging het heel eenvoudig.

7 likes