Huishoudtopic #1

Geen tip maar dit kan ook aan het beddengoed liggen, als je dat openslaat verspreid je stof makkelijk.

Heb je een open kledingkast? Kleding vangt enorm veel stof. Ik heb ook wel eens gelezen dat wanneer je stof nat afneemt, hier wel snel stof aan blijft plakken. Weet niet of dit echt zo is, zelf merk ik er niks van. Maar is het proberen waard natuurlijk.

Edit: ik las nat doek maar dat stond er niet haha.

Haha het niet openslaan is helaas niet echt een optie! Maar denk wel dat dat soort dingen inderdaad zorgen voor meer stof.

@Okapi Nee, we hebben een dichte kast. Ook geen-heel weinig losse kleding in de kamer. Soms iets dat een van ons de dag erna nog een keer aan wilt maar dat ligt dan 1 nacht opgevouwen op een stoel. Bedoel je dat je juist wel nat schoon moet maken, of juist niet? We doen nu allebei (eerst met de swiffer en daarna een vochtige doek).

Ik heb een luchtreiniger staan, die haalt wat stof uit de lucht en ik heb sinds vandaag een robotstofzuiger want ik heb hetzelfde probleem.

Juist niet schijnbaar! Omdat er extra stof zou plakken aan het bochtige oppervlak.

Hoe maken jullie suède schoenen schoon?

1 like

Het ligt eraan wat voor vlek het is. Als het een beetje zand/modder is kan je het met een zachte of suedeborstel proberen. Als het vet of kleurstof is, dan kan je het proberen door de hele schoen nat maken (niet een stukje, dan krijg je kringen), en met een nagelborsteltje en shampoo (alle shampoo is ok behalve anti-roos) te wassen.

2 likes

Ik heb zo’n speciaal borsteltje. Dan kun je hem eerst schoonborstelen en daarna beetje poetsen.

Zal een plaatje zoeken.

Deze: Aan de andere kant zit een soort gummetje waarmee je het kunt poetsen

Ik woon in een huurhuis en de toiletpot is wat ouder, nog zo’n oud model dat op de grond staat zeg maar. Werkt prima, ziet er op het eerste oog schoon uit en hoef niet perse een nieuwe, maar aan de onderkant komt de rubberen rand er onder uit. Alleen aan de kant van de muur dus je ziet het alleen bij het schoonmaken, maar die rand is dus viezig geel (was al toen ik hier kwam wonen) wat ik met geen mogelijkheid weer lekker fris wit krijg en ik heb ook het idee dat het niet heel fris ruikt omdat mannen gewoon niet kunnen mikken. Ik weet dat die rand dus schoon is, zo ziet het er alleen niet uit. Zou je die rand weg kunnen snijden en het dicht kunnen kitten ofzo? Daar komt toch geen water dus die rand zit er alleen als bescherming oid lijkt me?

Ik denk dat je met de rubberen rand sowieso een kitrand bedoelt toch (helemaal rondom de onderkant van de pot)? Die kan je gewoon wegsnijden en opnieuw kitten ja!

2 likes

Zal wel de kit rand zijn en als die niet goed meer is kan het soms ook zijn dat er wat water je tegels oploopt wat niet fris ruikt. Kit wegsnijden en lekker opnieuw kitten dus!

Nee het is geen kit! Het is een rubberen ring die tussen de tegels en de pot zit, een wastafel heeft ook zo’n ring tegen het lekken ofzo, geen idee hoe zoiets heet. De afvoer loopt zoals op de foto, een stuk boven de grond aan de achterkant, dus ik denk dat die rubberen ring er zit als bescherming voor de tegel of demping ofzo? Er lekt nu geen water, dus ik denk dat ik dat rubber wegsnijd en het gewoon dicht kit.

1 like

Die ring kan je gewoon vervangen! Dat is om de aansluiting tussen de vloer en de wc geurdicht en waterdicht te maken als ik 't goed onthouden heb. Het rubber wordt zwakker na verloop van tijd en dan komen er vieze geurtjes doorheen.

Hoe kan ik dat vervangen dan? Moet dan heel de wc opgetild worden?

3 likes

Ik had niet goed gelezen/naar je foto gekeken. Onze afvoer zat in de vloer en daarvoor moest je inderdaad de toilet loshalen. Maar die van jou zit dus in de muur? Ik weet niet wat de functie van die ring dan is.

Sowieso oppassen met zomaar iets onder je wc uittrekken terwijl hij vast staat, ik heb dat ook gedaan en daardoor ging hij schuin staan waardoor de toevoer scheef ging zitten en ging lekken.

Is het niet zo’n ring die moet voorkomen dat het keramiek van de toiletpot rechtstreeks op/tegen de tegels aan komt? Als dat gebeurt kan hij(of de tegels) gemakkelijk knappen namelijk. Die kun je volgens mij ook niet vervangen, hooguit een kitlaagje er tegenaan plakken.

1 like

Ik denk ook wat @PrincessPeach zegt, maar ik denk dat het stuk dat nu buiten je wc-pot steekt sowieso daarvoor geen nut meer heeft, dus als je dat met een scherp stanley-mes oid afsnijdt zonder dat je de rest van het rubber onder de pot uittrekt doe je denk ik geen kwaad.

3 likes

Nou ik ben al dagen bezig (ivm te weinig tijd, niet door de hoeveelheid haha :sweat_smile:) met het herordenen van mijn kledingkast en kledingrekken. Wat hebben jullie opgehangen en wat opgevouwen?
Ik heb nu dikke truien, sweaters en T-shirtjes en broeken opgevouwen.

Ik heb mijn kast vorige week ook geordend en ben helemaal tevreden!
Ik heb 4 bakken gekocht, 1 voor ondergoed, 1 voor sokken, 1 voor panty’s en 1 voor zwemkleding. Broeken en hemdjes heb ik opgevouwen en voor de rest alles opgehangen. Heb eigenlijk alleen maar 4 bakken gekocht omdat dat mooier stond in de kast, had aan 2 ook genoeg haha.

Moet wel zeggen dat ik een grote kast heb, 6 miljoen hangers en heel slecht kan opvouwen en daarom alles heb opgehangen.

2 likes

Haha ja het liefst hang ik ook alles maar zoveel hanggedeelte heb ik niet dus moet helaas kiezen!
Bakken voor sokken en ondergoed heb ik ook, echt chill.