Huishoudtopic #1

Bij zulke vragen moet ik altijd denken aan de oma van Roy Donders. Na gourmetten etc zette zij een pannetje met water en wasverzachter op het vuur en liet dat even koken. Schijnt supergoed te werken maar is blijkbaar heel slecht. :joy:

Ik gebruik vaak de Alle nare geurtjes weg-spray van HG.
Dat moet eigenlijk op de oppervlakte die stinkt aangebracht worden maar bij etensgeuren spray ik het ook wel eens in het rond.

1 like

Iemand de tip om een wit vloerkleed weer wit te krijgen? Mijn kleed is een beetje grijzig geworden… Heb al een simpele stoomreiniger gebruikt, maar heeft helaas niet echt het gewenste resultaat opgeleverd :slightly_frowning_face:

Weet iemand welke goedkope zakken in een Brabantia Bo Touch Bin kunnen? De bakken zijn 30 liter.

https://media.s-bol.com/J6DlmV5OZY2D/550x771.jpg

Ben ik ook nog naar opzoek… Die van AH zijn net te klein, maar heb 2 rollen dus worden elke keer toch in die bak geforceerd :sweat_smile:

Ik las ergens de hoge vuilniszakken van HEMA maar geen idee of dat ook voor deze werkt.

Heeft iemand tips hoe ik de luxaflex het makkelijkst schoon kan krijgen? Ga er wel regelmatig met een swiffer over maar dan blijft er alsnog stof op zitten. Is de enige optie echt met een doekje al die randjes 1 voor 1 af te doen?:tired_face:

Ik heb dezelfde prullenbak en deze passen prima.
Ik heb nu hele fijne blauwe van de Coop. Ook 30 liter, die zijn net wat steviger dan die grijze. Maar ik weet niet of je een Coop in de buurt hebt.

1 like

Wat is jullie schoonmaakroutine?

Ik houd ervan om in een schoon huis te leven maar ik werk 5-6 dagen in de week en soms ben ik 's avonds zo moe dat ik na het eten snel in slaap val. Zaterdagochtend gebruik ik vaak om schoon te maken. Dan doe ik de wc, badkamer, hele huis opruimen, woonkamer oppervlaktes schoonmaken, in de slaapkamers oppervlaktes schoonmaken, beddengoed verschonen, wasje draaien, was opvouwen, stofzuigen, planten water geven en de vuilnis buiten zetten. Dan kies ik een maandelijkse taak zoals: ramen lappen, of badkamertegels/wc tegels schoonmaken, koelkast grondig schoonmaken en keukenkastjes of wasmachine schoonmaken.

Wat is jullie routine?

Ik heb echt geen routine, doe eigenlijk maar wat haha. Als de wasmand vol is gaat de wasmachine aan, dat wordt vaak een dag/paar dagen later opgevouwen (wil daar wel echt beter in worden maar het lukt gewoon niet), stofzuiger zetten we om de dag aan (robot) en afstoffen uhm, doen we te weinig. Elke week wel beddengoed verschonen en vuilnis buiten zetten, nja als de vuilniszak vol is gooien we die in de grijze bak en die zetten we om de week aan de straat. Zou echt willen dat we/ik een hele goede routine hebben en ons huis altijd spik en span is, maarja not gonna happen.

1 like

Was doe ik altijd tussendoor, daar heb ik geen dag voor of routine in.
Verder maak ik schoon op m’n vrije dag. Ben ik met een ochtend wel mee klaar. Het begint met opruimen, maar dat probeer ik ook door de week heen bij te houden. Dan stof ik eerst alles, bed verschonen als het nodig is. Vervolgens alles stofzuigen en dan soms een klein beetje dweilen (laminaat dus niet te vaak dweilen).

Mijn routine is als volgt:

Dagelijks:
‘S ochtends - toilet, stoffen (snel, dus geen plankjes enzo), stofzuigen en dweilen. En meestal even snel de schuifpui oppoetsen, vaatwasser uitruimen en een wasje draaien.
‘S avonds - afruimen, keuken opruimen en vaatwasser inruimen. Speelgoed en rotzooi even opruimen en eventueel een wasje opvouwen.

Wekelijks:
Woensdag - boven verdieping swifferen, snelle ronde badkamer
Vrijdag - ramen beneden verdieping lappen en alles goed afstoffen
Zaterdag - overige klusjes (tuin ofzo)
Zondag - bedden verschonen, boven alles afstoffen, stofzuigen en dweilen. Grote beurt badkamer en toilet.

Maar ik moet wel zeggen dat ik maar 3 dagen werk en een peuter en een hond heb. Ik denk dat jij wel minder hoeft schoon te maken.

Ik twijfel erover om een steelstofzuiger te kopen. We hebben namelijk wit marmeren tegels in de badkamer, toilet en keuken. In combinatie met een zwartharige poes en een baby op komst niet echt ideaal. We hebben op zich een degelijke stofzuiger, maar die is heel zwaar en lomp. Ik bots overal tegenaan en het is een zwaar karwei om hem uit de berging te pakken.

Maar is zo’n steelstofzuiger nu echt het geld waard? En zit er veel verschil tussen dure en goedkopere modellen? Hebben jullie misschien tips?

Ik heb een steelstofzuiger een robot en een normale.
Ik gebruik vooral de robot die dan de woonkamer kan doen als ik weg ben. Doet er makkelijk 1 uur over.
Maar als ik kleine dingen zie of bijvoorbeeld de trap moet doen, doe ik dat met de steelstofzuiger waarin een kruimeldief zit.
Ik vind dat zoveel makkelijker dan steeds een kabel uitrollen e.d.

Ik vind een steelstofzuiger toegevoegde waarde hebben.

Ik heb hem nog niet omdat ik nog niet zeker weet welke het wordt maar dat er een komt staat vast; mijn kinderen zijn 2 en 4 en ik wil gewoon na het eten makkelijk even rondom de tafel kunnen stofzuigen, ik doe dat nu met zo’n lange veger en blik of de gewone stofzuiger maar beide opties zijn niet ideaal.

ik heb per ongeluk een extra kortingscode gekocht voor de dyson webshop via ing rentepunten (€100 bij besteding vanaf €500). Weet niet of het overdraagbaar is maar als iemand toevallig interesse heeft, laat maar weten, dan kunnen we het proberen!

Ik heb recent de nieuwe Dyson steelstofzuiger gekocht en ik vind het ideaal. Voorheen hield ik echt niet van stofzuigen, omdat ik dan de zware stofzuiger (ook van Dyson) achter mij aan moest slepen. Begin van het jaar een bonus gehad vanwege nieuwe cao regeling en toen met korting voor minder dan 500 de nieuwe Dyson v11 gekocht. Ik gebruik het nu dagelijks, soms wel twee keer per dag (peuter die veel rommel maakt). Gebruiken het ook in de auto. Vind het ook fijner met mijn reuma om deze lichtere stofzuiger te hebben dan eentje die je achter je aan moet slepen. Of het beter is dan andere merken weet ik niet. Het is wel prijzig … ik weet niet of ik zonder de bonus deze stofzuiger zou hebben gekocht (misschien dan de goedkopere versie zoals de V8).

Sorry was voor @1207

1 like

Wij hebben sinds een jaar een steelstofzuiger (Dyson) en het is echt ideaal! Onze kat is nogal een graver in zijn kattenbak, waardoor de keuken altijd vol met grit ligt. De steelstofzuiger pak ik er veel sneller even bij dan destijds onze gewone stofzuiger. Het enige nadeel vind ik dat je wat lastiger in de hoekjes komt (apart opzetstuk voor nodig). Maar doordat die vrij makkelijk te wisselen zijn valt het opzich wel mee.

Ik vind het wel echt het geld waard, pak nu zoveel vaker even de stofzuiger dan voorheen (wat met onze witte kat en donkere stoelbekleding ook wel fijn is).

Oké bedankt voor alle stofzuiger tips :grin: Ik ga hem denk ik voor mijn verjaardag vragen. Of toch een deel. Want die dingen zijn echt pokkeduur haha. Enige probleem is dat ik nog niet echt weet waar ik hem moet hangen, want in de berging zit geen stopcontact. In de extra slaapkamer kan op zich wel maar dan staat ‘ie helemaal aan de andere kant van het huis dan waar ik hem nodig heb

Ik heb in mijn eigen huis zo’n hele dure, altijd love voor steelstofzuigers. Heb nu voor bij mijn vriend een goedkope dirt devil gekocht paar maanden terug en ook zeer tevreden over, en budgetvriendelijk!

1 like