Oh natuurlijk, wat stom van mij. Hopelijk werkt het daar ook tegen! Heb zelf geen ervaring, als ik witte bovenkleding draag is het met 5 minuten vuil. Mijn garderobe is dus vooral zwart 
Heb je een stomer? Ik gebruik dat om de kreukels weg te halen.
Hoe wassen jullie af? Ik vind een sopje maken en daarin alles afwassen best vies (sorry) omdat je je borden in vuil water afwast en met sop en al afdroogt. Daarom was ik alles apart af (met een spons en groene zeep elk bord schoonmaken). Tussen elk bord spons snel wassen. Daardoor duurt het wel allemaal langer. Iemand een idee om het toch sneller te doen?
Hangt af van je stof, maar bij mij (katoen) en zelfs stomend strijken zitten de kreukels er nog in 
En eerst alles afspoelen van de vaat, dan een sopje maken en ‘echt’ afwassen. Ook geen spons, die schijnt heel veel bacteriën te bevatten na 1 keer gebruik. Dus een afwasborstel en Dreft.
Ik spoel de vaat altijd eerst voor met gloeiend heet water, zodat alle etensresten er al af zijn, koffie- en melkresten uit kopjes etc. Eigenlijk alles wat het water viezer maakt. Dan maak ik het sopje en was ik alles af van het meest schone vaat (glazen) naar het meest vieze vaat (meestal pannen).
Mijn vriend doet dit dus niet en ik vind het zo goor als ik zijn ‘sopje’ na afloop soms zie. Zeeploos en bruin 
dan doen wij denk ik hetzelfde, met zo een gele goedekope schuurspons en groene zeep en onder de kraan afwassen. Hebben jullie een goede afdruiprek want ik haat afdrogen, eentje die niet roest en een beetje mooi is
Ik vind dat zo zonde he, die wegwerpsponsjes. Ik gebruik ze net zo lang tot ze niet meer werkbaar zijn. Sorry not sorry 
Is er hier iemand die een zero waste / duurzaam alternatief heeft voor sponsjes of afwasborstels? Die dus (bijna) niet slijten en die je kan reinigen.
Op YT zie ik toch veel van die eco friendly mensen met dit werken:
Het is dus nooit echt voor de lange termijn en dat vind ik irritant.
Misschien een afwasborstel of spons met ‘haartjes’ van siliconen? Dat kan je iig goed schoonmaken en gaat lang mee, hoe goed je ermee kan afwassen durf ik niet te zeggen
Ik hoor wel eens van mensen dat ze gewoon zo’n geel doekje gebruiken om de afwas te doen. 1 keer gebruiken en dan de was in natuurlijk.
Edit: waarom zeg ik ‘natuurlijk’? Want die sponsjes gebruik je ook heel lang achter elkaar… net zo vies als zo’n geel doekje lang gebruiken
Ik doe mijn afwassponsje ook geregeld in de was. Ik gebruik het tot het stuk is.
Ik zie zo’n soort kokosborstel vaker voorbij komen bij zero-wasters. Zelf nog niet geprobeerd, maar ben er wel nieuwsgierig naar
Die gele doekjes gebruik ik ook veel, maar niet voor de afwas. Maar ze gaan minder lang mee dan microvezeldoekjes dus ik ben nu mijn voorraad aan het opmaken en dan moet ik het doen met de andere schoonmaakdoeken die ik heb.
Sponsjes in de was gooien af en toe kan natuurlijk ook! Maar om de dag weggooien vind ik echt gekkenwerk, zo veel afval!
Elk paar in hun eigen doos, allemaal opgestapeld op de kledingkast. En wij hebben veel schoenen en dus ook stapels dozen…
Deze hebben we in de hal staan, staat er nu 1 met 12 paar er in maar er zou evt nog een tweede naast kunnen. Boven op de overloop staat een oud schoenenrek van mijn vriend en daar ligt wat in en op de slaapkamer hebben de vorige bewoners een hele onlogische (kleding)kast gebouwd, maar daar zitten wel 3 planken in waar we zo’n 15 paar kwijt kunnen. Tassen heb ik niet zo veel, maar die staan op de kledingkast, moet er nog een keer van die Ikea kleding dozen voor halen zodat er geen stof bij kan.
Ben een groot boodschappenlijst aan het maken voor alles is huis in excel zodat ik daar 1x per week naar kan kijken voor het boodschappen doen en niks vergeet. Ik was benieuwd welke kruiden en sauzen hebben jullie standaard in huis. Ik heb zout, peper, kardemom, laos, gember, zoete paprika, nootmuskaat, kurkuma, chili vlokken. Sauzen: sojasaus zout, sojasaus zoet, vissaus, oestersaus, olie.
Ik heb ook standaard basilicum, kaneel, uien poeder, knoflookpoeder, peterselie, Italiaanse kruiden, oregano, kerrie.
Qua sauzen ketjap nog, en dan mayo, curry, mosterd
Oh ja kaneel en italiaansekruiden ben ik vergeten. Ik zat ook te denken om een moestuintje te maken voor basilicum en munt bijvoorbeeld. Heeft iemand dat, of kan je het beter als kruiden kopen.
Zout (keukenzout en zeezout), grove peperkorrels, witte peperpoeder, cayennepeper, paprikapoeder, kerrie, kurkuma, gember (vers en poeder), knoflook (vers), ketoembar, djintan, mosterdzaad, nootmuskaat (vers en poeder) , italiaanse kruiden, franse kruiden, oreganl, speculaaskruiden, kaneel (poeder en stokjes) en anijs (van die sterren) staan hier standaard in de kruidenkast.
Qua sauzen ed sambal, ketjap manis, sojasaus zout, vissaus, rijst azijn, balsamico azijn, maple syrup, agave, olijfolie, sesamolie. En pindakaas telt det ook mee voor deze categorie?
In de tuin heb ik potten met verse munt, peterselie en rozemarijn en straks ook weer basilicum. De smaak van vers is niet te vergelijken met de smaak van gedroogd in een potje vind ik.
Ik kan m’n verse kruiden niet in leven houden haha, dus voor mij geen optie. Maar heb laatst geleerd dat je verse kruiden goed kunt invriezen dus dat is ook nog een optie.
Ik heb meerdere video’s gezien van mensen die munt in de tuin hadden geplant en een paar jaar later stond het in HEEL de tuin, zou het iig in een pot zetten haha