Huishoudtopic #1

Wij hebben twee billy kasten met extra planken voor de schoenen!

5 likes

Kom ik weer aan met mijn ossengalzeepobsessie:

Gisteren had mijn kindje nogal enthousiast macaroni zitten eten dus er zaten meerdere oranje/rode vlekken op haar jurk. Omdat het flinke vlekken waren, was ik bang dat ze er niet uit zouden gaan.
Maar alles is schoon inmiddels! Ik heb na het eten meteen het jurkje behandeld met vloeibare ossengalzeep (in een spuitfles), en die op de vlekken gespoten. Na 5 minuten ingewreven en uitgespoeld, en toen was er al heel veel weg. Daarna opnieuw ossengal er op en een nachtje laten staan, en inmiddels uitgewassen op 35 graden.
Van de vlekken is niks meer te zien terwijl tomatenvlekken behoorlijk hardnekkig kunnen zijn.

Dit is het product:

Het is een zuinig product omdat het een soort gel is die je er op sprayt, en je hebt niet veel spuitjes nodig. Zelfs met een peuter doe ik maanden met een fles.
Ik koop het meestal bij AH-online, vaak zijn er acties waarbij je het tweede schoonmaakmiddel gratis hebt.

Toen ze baby was en vaak spuitluiers met lekkage had, vond ik de stukken zeep fijner, maar dat was wel meer werk. Met de spray is het schoonmaken nog makkelijker.

5 likes

Ja die heb ik ook! Zag van de week een vlek op een bloes die ik een week daarvoor aan had gehad. Een oranje sausvlek op een crème kleur en zelfs die ingetrokken vlek ging er super makkelijk uit.

1 like

Kan goed liggen aan waar je je kruiden koopt, de plantjes bij de supermarkt zijn niet gemaakt om lang te leven.

1 like

Mooi! Dit ga ik onthouden :raised_hands:

1 like

Mijn Lidlplantjes doen het (buiten in een pot) vaak wel een jaar. En het muntplantje is na vorig jaar zelfs weer helemaal opgekomen :raised_hands:

Supermarktplantjes splitsen en goed verpotten kan al eens helpen om ze (langer) in leven te houden. Meestal worden die met veel tegelijk in een potje gepropt om zo snel mogelijk zo vol mogelijk te worden.

Hoop dat dit werkt op de meest stomme vlek die ik heb: een roze post it in mn jaszak van mn spijkerjasje laten zitten tijdens de was…

Zo dom.

Oh ik hoop het ook! Is het gewone spijkerstof?

Ja!

Spijkerstof is meestal wel redelijk vergevingsgezind met het weghalen van vlekken, maar met een post-it heb ik (gelukkig) geen ervaring. Hopelijk werkt de vlekkenspray!

Hoe luchten jullie dekbedden? Zie vaak dat mensen ze in de raamopening hangen, half over het dak, maar dat is toch vies?

2 likes

Vind ik ook altijd vies en ik ben bang dat er dan spinnen in klimmen. Ik sla het dekbed altijd open (dus naar het voeteneind toe) zodra ik uit bed stap. Ik zie bij heel veel mensen dat ze de deken rechttrekken (dus richting de kussens toe) terwijl het belangrijk is dat je matras kan luchten ivm zweet en alles.

1 like

Je doet er daarna toch een hoes om? Ik doe dat zelf ook

Ik hang hem over de deur terwijl mijn beddengoed in de wasmachine zit (als die klaar is heb ik de deur weer nodig voor het natte beddengoed haha) en zet het raam open. Dan lucht mn dekbed mss niet zoals wanneer ik hem buiten hang, maar dan wordt ie iig niet vies en dan hoop ik altijd maar dat het zo genoeg is.

Wasvraagje: hebben jullie soms ook dat t-shirts (vooral door je vriend/man gedragen) een zweetgeur houden in de oksels na het wassen? Zo ja, hoe kom je hier vanaf? Mijn vriend stinkt of zweet in het dagelijks leven helemaal niet extreem maar die zweetgeur blijft toch in 95% katoenen t-shirts hangen. Ik was nu afwisselend op 30 en 40⁰C. Heb ook al verschillend wasmiddel geprobeerd (merk en vloeibaar/poeder). Ook het lange wasprogramma maakt niet uit. Help!

Misschien wassen met azijn? Weet dat mijn broertje dat doet met zijn sportkleding omdat het volgens hem dan een stuk frisser wordt.

1 like

Ik doe mijn witte shirts in een teiltje met water, schoonmaakazijn en baking soda bij de oksels. Dat goed inwrijven en een dagje laten staan. Dan in de wasmachine gooien en de gele vlekken en geur zijn weg.

3 likes

Azijn inderdaad! Ik vulde een emmer met water en een scheut azijn (keukenazijn) en daar liet ik de shirts dan een nachtje in weken. De volgende dag even uitknijpen en in de wasmachine op 40 graden en je ruikt er niets meer van!

Even inhakend op de witte shirts met gele vlekken die naar zweet ruiken: mijn vriend heeft een aantal shirts met van die harde korsten onder de oksels. Ik denk dat dat opgedroogde deo in combinatie met zweet is ofzo… werkt azijn daar ook tegen, of kan ik ze wel weggooien?

1 like