Huishoudtopic #1

Het huis dat we gekocht hebben heeft een keuken met gaspitten. Nu ben ik gewend om op gas te koken en vind ik dat het fijnste, maar het is niet de toekomst en gas is natuurlijk duurder. Mijn vriend wil daarom inductie maar de plaat die wij willen is al €700 en de elektricien moet nog een aansluiting maken. Als we het doen moet het direct, anders kan ik mijn nieuwe pannen daar niet meer op gebruiken. We hebben al genoeg kosten en het gaat allemaal sneller dan we dachten dus nu wil hij het eventueel uitstellen naar volgend jaar. Maar dat vind ik dus zonde van die pannen. Wat zouden jullie doen? :sweat_smile:

Je hebt geen nieuwe pannen nodig hoor, zolang je pannen maar magnetisch zijn kun je ze na gas gewoon gebruiken op inductie.

Oh dat wist ik niet! Ik heb pannen uit die AH Villeroy & Boch actie dus zal eens kijken of ik dat nog kan achterhalen.

@Jolie
Ik zou het gelijk doen…

En het ligt eraan hoe lang je pannen gebruikt zijn op gas. Mijn kookpannen deden het wel gewoon, maar de koekenpannen heb ik moeten vervangen, ligt aan de bodem. Als die wat scheef is doen ze het niet goed. Ik heb 1,5 jaar op gas gekookt en daarna dus over

1 like

Hmm ja ik neig ook eerder naar direct. Maar het zijn de kosten die ons doen twijfelen + die pannen. Misschien moeten we dan ergens anders maar op bezuinigen :sweat_smile:

Als ik mij niet vergis zijn die pannen geschikt voor alle warmtebronnen inclusief inductie!

1 like

Mijn ah koekenpannen doen het gewoon op inductie na gas! Had wel voor de zekerheid mijn kookpannen vervangen.

1 like

Ja dat klopt! Alleen dacht ik altijd dat je pannen na gebruik op gas niet meer op inductie kon gebruiken ivm vervorming. Maar als dat kan zoals @Okapi ook zegt, dan scheelt het al.

1 like

Oh daar heb ik geen idee van. Heb 3 jaar geleden een pannneset van mn moeder naar mijn (destijds) studio verhuisd en die deden het prima op inductie terwijl ze echt een jaar of 5 minimaal op gas gebruikt waren allemaal. Inmiddels verhuisd naar een andere woning met wederom inductie en alle pannen doen het nog steeds.

1 like

Op internet staan veel verschillende verhalen. Sommigen zeggen dat het vervangen wordt aangeraden tegen krassen (door de vervorming na gas). Daarom hadden we voor de zekerheid maar de kookpannen vervangen omdat die wat goedkoper waren en vrij dunne bodems hadden. Maar voorlopig nog geen krassen te zien hier! (Na 2 maanden haha)

1 like

Ja snap ik.
Ik vond t ook raar dat mijn koekenpannen het niet meer deden, terwijl ze wel geschikt zijn maar ja. Het blijft lastig, je kunt je geld maar 1x uitgeven

1 like

Voor de duidelijkheid… Heb jij ook een zwarte kraan? Ik las ergens online dat azijn hierop wordt afgeraden. Maar als het bij jou wel goed werkt ga ik het gewoon doen :slight_smile:

Ik zou inductie zo snel mogelijk laten inbouwen.
Anders is het ook een klus dat vaak uitgesteld wordt.
En minder gas gebruiken ook beter, zeker voor de portemonnee als je bij de goede aanbieders zit.

1 like

Ik laat het altijd minimaal een uur zitten. Liefst nog wat langer.

1 like

Ik heb zelf ook een zwarte kraan! Hij is mat zwart.
Wist niet dat dit wordt afgeraden.

1 like

In de ING shop hebben ze die dyson waardebon voor 100 euro weer op voorraad (kost alleen punten). Wil niet per se iets van dyson kopen maar nu ik 100 euro korting heb gefixt zit ik toch te denken aan die snoerloze stofzuigers omdat jullie er allemaal zo enthousiast over zijn… :smirk:

1 like

Oh jongens, ik word bijna 25 en volgens mij begin ik langzaam toch echt een successful adult te worden. Ik heb aan mijn vriend namelijk een - hou je vast - kruimeldief gevraagd voor mijn verjaardag.

Maar welke kruimeldief is nou goed? Het liefst eentje die je langer dan 10 minuten kan gebruiken en die dierenharen goed opzuigt. Budget maakt niet uit. Tips zijn welkom!

1 like

Nouja, een inductieplaat is een echte elektriciteitsslurper en kost (vooralsnog) in verbruik nog steeds meer dan een gaskookplaat. Als je al je elektriciteit zelf opwekt is het goedkoper, maar zo ver zijn de meeste mensen niet.

Ik blijf het lastig vinden hè, lingerie wassen.

Op 40 of 60.

In label staat altijd 40 maar de bacteriën gaan pas dood op 60.

Ja ik doe het dus wel altijd op 60 en slijt dan idd snel maar het idee dat de poepbacterie er anders niet uit is…