Ik doe mijn afwassponsje ook geregeld in de was. Ik gebruik het tot het stuk is.
Ik zie zoân soort kokosborstel vaker voorbij komen bij zero-wasters. Zelf nog niet geprobeerd, maar ben er wel nieuwsgierig naar
Die gele doekjes gebruik ik ook veel, maar niet voor de afwas. Maar ze gaan minder lang mee dan microvezeldoekjes dus ik ben nu mijn voorraad aan het opmaken en dan moet ik het doen met de andere schoonmaakdoeken die ik heb.
Sponsjes in de was gooien af en toe kan natuurlijk ook! Maar om de dag weggooien vind ik echt gekkenwerk, zo veel afval!
Elk paar in hun eigen doos, allemaal opgestapeld op de kledingkast. En wij hebben veel schoenen en dus ook stapels dozenâŚ
Deze hebben we in de hal staan, staat er nu 1 met 12 paar er in maar er zou evt nog een tweede naast kunnen. Boven op de overloop staat een oud schoenenrek van mijn vriend en daar ligt wat in en op de slaapkamer hebben de vorige bewoners een hele onlogische (kleding)kast gebouwd, maar daar zitten wel 3 planken in waar we zoân 15 paar kwijt kunnen. Tassen heb ik niet zo veel, maar die staan op de kledingkast, moet er nog een keer van die Ikea kleding dozen voor halen zodat er geen stof bij kan.
Ben een groot boodschappenlijst aan het maken voor alles is huis in excel zodat ik daar 1x per week naar kan kijken voor het boodschappen doen en niks vergeet. Ik was benieuwd welke kruiden en sauzen hebben jullie standaard in huis. Ik heb zout, peper, kardemom, laos, gember, zoete paprika, nootmuskaat, kurkuma, chili vlokken. Sauzen: sojasaus zout, sojasaus zoet, vissaus, oestersaus, olie.
Ik heb ook standaard basilicum, kaneel, uien poeder, knoflookpoeder, peterselie, Italiaanse kruiden, oregano, kerrie.
Qua sauzen ketjap nog, en dan mayo, curry, mosterd
Oh ja kaneel en italiaansekruiden ben ik vergeten. Ik zat ook te denken om een moestuintje te maken voor basilicum en munt bijvoorbeeld. Heeft iemand dat, of kan je het beter als kruiden kopen.
Zout (keukenzout en zeezout), grove peperkorrels, witte peperpoeder, cayennepeper, paprikapoeder, kerrie, kurkuma, gember (vers en poeder), knoflook (vers), ketoembar, djintan, mosterdzaad, nootmuskaat (vers en poeder) , italiaanse kruiden, franse kruiden, oreganl, speculaaskruiden, kaneel (poeder en stokjes) en anijs (van die sterren) staan hier standaard in de kruidenkast.
Qua sauzen ed sambal, ketjap manis, sojasaus zout, vissaus, rijst azijn, balsamico azijn, maple syrup, agave, olijfolie, sesamolie. En pindakaas telt det ook mee voor deze categorie?
In de tuin heb ik potten met verse munt, peterselie en rozemarijn en straks ook weer basilicum. De smaak van vers is niet te vergelijken met de smaak van gedroogd in een potje vind ik.
Ik kan mân verse kruiden niet in leven houden haha, dus voor mij geen optie. Maar heb laatst geleerd dat je verse kruiden goed kunt invriezen dus dat is ook nog een optie.
Ik heb meerdere videoâs gezien van mensen die munt in de tuin hadden geplant en een paar jaar later stond het in HEEL de tuin, zou het iig in een pot zetten haha
Kom ik weer aan met mijn ossengalzeepobsessie:
Gisteren had mijn kindje nogal enthousiast macaroni zitten eten dus er zaten meerdere oranje/rode vlekken op haar jurk. Omdat het flinke vlekken waren, was ik bang dat ze er niet uit zouden gaan.
Maar alles is schoon inmiddels! Ik heb na het eten meteen het jurkje behandeld met vloeibare ossengalzeep (in een spuitfles), en die op de vlekken gespoten. Na 5 minuten ingewreven en uitgespoeld, en toen was er al heel veel weg. Daarna opnieuw ossengal er op en een nachtje laten staan, en inmiddels uitgewassen op 35 graden.
Van de vlekken is niks meer te zien terwijl tomatenvlekken behoorlijk hardnekkig kunnen zijn.
Dit is het product:
Het is een zuinig product omdat het een soort gel is die je er op sprayt, en je hebt niet veel spuitjes nodig. Zelfs met een peuter doe ik maanden met een fles.
Ik koop het meestal bij AH-online, vaak zijn er acties waarbij je het tweede schoonmaakmiddel gratis hebt.
Toen ze baby was en vaak spuitluiers met lekkage had, vond ik de stukken zeep fijner, maar dat was wel meer werk. Met de spray is het schoonmaken nog makkelijker.
Ja die heb ik ook! Zag van de week een vlek op een bloes die ik een week daarvoor aan had gehad. Een oranje sausvlek op een crème kleur en zelfs die ingetrokken vlek ging er super makkelijk uit.
Kan goed liggen aan waar je je kruiden koopt, de plantjes bij de supermarkt zijn niet gemaakt om lang te leven.
Mooi! Dit ga ik onthouden
Mijn Lidlplantjes doen het (buiten in een pot) vaak wel een jaar. En het muntplantje is na vorig jaar zelfs weer helemaal opgekomen
Supermarktplantjes splitsen en goed verpotten kan al eens helpen om ze (langer) in leven te houden. Meestal worden die met veel tegelijk in een potje gepropt om zo snel mogelijk zo vol mogelijk te worden.
Hoop dat dit werkt op de meest stomme vlek die ik heb: een roze post it in mn jaszak van mn spijkerjasje laten zitten tijdens de wasâŚ
Zo dom.
Oh ik hoop het ook! Is het gewone spijkerstof?