Huishoudtopic #1

Die van Lidl, W5 komen vaak als beste uit de test. Ik gebruik ze zelf ook, vaak goede aanbiedingen en werkt inderdaad goed.

3 likes

Je kan ook zelf je vaatwaspoeder maken. Las hierboven ook al een ‘recept’ volgens mij, maar ik koop altijd van Sun een grote flacon met poeder. En daar doe ik dan nog een pak fijne soda korrels bij in. Goed schudden. En dan elke keer voordat je het gebruikt ook schudden, vullen en aanzetten. Gaat echt een eeuwigheid mee en je vaat wordt echt schoon!

1 like

Dweilen jullie een houten vloer en hoe? Ik durf het nog niet aan maar merk dat enkel stofzuigen niet voldoende is. Ik heb een stoomreiniger maar durf die niet te gebruiken. Iemand hier ervaring mee?

Wij hebben een fineerparket die behandeld is. Deze dweil ik met een licht vochtige dweil, en bij hardnekkigere vlekken ga ik er met een sponsje en wat sop over en dweil ik het daarna direct op.

2 likes

Mijn ouders hadden een houten vloer en mijn moeder dweilde dit eens per maand ofzo met een licht vochtige doek, heeeeel goed uitwringen.

1 like

Om even voort te borduren over vaatwassers: mijn vriend en ik zijn een beetje ten einde raad.
We hebben pas geleden een huis gekocht met een ingebouwde vaatwasser, dit is voor ons beiden de eerste keer in ons leven dat we een vaatwasser hebben haha.

Nu hebben we echter het probleem dat de vaat stinkend uit de vaatwasser komt, alles ruikt naar natte hond :weary:

Het filter is brandschoon, de rubbers zijn schoon, de draaiarmen zijn schoon, dus we weten niet zo goed waar het nu aan kan liggen. Heeft iemand van jullie tips?

Misschien kan je eens proberen een lege vaat op te zetten, op het heetste programme met azijn in het bakje en soda in de machine? Eventueel kan je ook eens kijken of je het zout moet aanvullen?

1 like

@Keerbeer of misschien een schoonmaak poeder voor vaatwassers? Mijne stonk in het begin ook heel erg (ik verdenk de vorige eigenaar van niet zo schoon zijn …) en hielp wel.

Heetste programma werkt helaas niet echt, na een paar keer gedraaid te hebben stinkt ie weer. Overigens doe ik er nooit zout in omdat we een all-in wasmiddel gebruiken, dan is dat niet nodig toch?

@Vladimir Thanks, dat is wellicht nog het proberen waard! Had ik zelf kunnen bedenken, ik voel me met die vaatwasser net een oma achter een computer hahaha

Wij hebben van de vloerenzaak een speciale zeep gekregen om elke 2 weken de vloer mee te dweilen. Het ruikt super lekker en werkt prima!

1 like

Ja, altijd zout en glansmiddel toevoegen, ook al heb je all-in tabs. Daar wordt je vaat echt mooier schoon van. En dat filter dat @Mae_Mobley zegt, regelmatig schoonmaken! Je hebt bij de Action ook speciale geurende schoonmaaktabs voor de vaatwasser, maar dat zou niet nodig moeten zijn.

@kringel Een houten vloer kun je prima dweilen met een licht vochtige dweil of mop. Groene zeep (vloeibaar of in een pot) is uitstekend als zacht schoonmaakmiddel. Klein beetje in de emmer, heet water, en een uitwringbare mop en je kunt het iedere dag doen. Geen probleem. Als het goed is, is je vloer behandeld (met een olie, een lak, ed) en dat beschermt het tegen de eerste vochtzaken. Maar niet te nat!

1 like

Na alle andere tips van schoonmaken filter en zout+glansspoel kan ik alleen nog bedenken om te proberen hoe het ruikt als je hem gelijk op een kier zet na het draaien? Of een keer ook de leiding checken van de vaatwasser naar de afvoer.

Wij hebben een soort lucht verfrisser van Finish in onze vaatwasser hangen, ben zelf nogal gevoel voor aparte geurtjes die wel is uit de vaatwasser komen en dit werkt erg goed bij ons!

Iemand heeft mij ook ooit gezegd dat je beter niet met all-in pods wast, omdat je machine dan niet kan aangeven waar hij nood aan heeft (ofzoiets?).

Wat ook nog zou kunnen is dat een leiding stinkt als de geur van de riool omhoog kan komen. Wij hebben dit eens in de badkamer gehad. Maar dan ruik je duidelijk ‘riool geur’

@Mae_Mobley Het filter is dus echt superschoon, de vorige bewoners hebben die (gelukkig) schoon achter gelaten haha

Bedankt allen voor de tips! Wellicht dan toch maar overstappen op glansmiddel en zout ipv all-in pods. Geen idee ook hoe de vaatwasser aan moet geven waar een tekort aan is, moet de handleiding maar eens een keer goed doorlezen :joy:

Hij staat as we speak aan op de heetste stand en ik heb een citroen in de bestekbakjes gedaan, die tip las ik nog ergens op internet en had ik als enige nog in huis. Hopen op het beste!

1 like

Als het goed is gaan er lampjes branden als je zout/glansspoelmiddel op is dus wss branden er wat lampjes bij je vaatwasser?

3 likes

Heeft er iemand hoe het volgende kan gebeuren.
Zojuist heb ik nieuwe mondkapjes gewassen in een waszakje, maar na het wassen zijn er bij een aantal het elastiek raar. Er zit een soort spul om heen wat mega plakkerig is, net kauwgom. Zou dit het elastiek kunnen zijn? Het zit echt alleen op het elastiek namelijk, niet op het stofje zelf.

Misschien heb je ze te heet gewassen voor wat het elastiek kon hebben en is het rubber in het elastiek gesmolten tijdens het wassen.

1 like

30 graden, want er staat dat ze op 60 mogen maar ze zijn nog niet gebruikt. Dus lijkt mij niet te heet dan.