Melissa’s Wardrobe heeft er dit artikel over geschreven. Heb het zelf nog niet getest, koop ook geen witte handdoeken om die reden maar wil het wel proberen met witte kleding:
How to Keep Your Whites White [Ultimate Guide] - IALH (itsalifestylehun.com)
@Spaarlamp ik kan dit beamen! ik heb een keer een klein schepje van die oxi white van the pink stuff bij mijn handoeken gegooid en toen werd zelfs mijn heel zacht roze (zo had ik hem gekocht) handdoek wit!
Dit, maar dan van de action. Kost €2,75 volgens mij voor 5 zakjes.
Alle vlekken uit de witte was krijg ik er hier ook mee uit. Inclusief kwijlvlekken van baby’s in slaapzakken die erg hardnekkig zijn.
Klinkt als microvezel. Iig, daar heb je hetzelfde effect mee. Snel en effectief droog en schoon.
Mijn huis is zo een puinhoop dat ik een dagje vrij hem genomen op alles op te ruimen en schoon te maken. Ik heb echt een weekrooster nodig want als er nu iemand in huis zou komen dan zou je echt denken dat inbrekers alles uit de kasten hebben gehaald. Ik ga zo beginnen en dit wordt een hele huis reset. Hoe houden jullie alles bij?
Hiermee!
Wat mij vaak belemmert is het idee dat het nooit allemaal tegelijk netjes is en blijft. Dus bijv dat zowel boven als beneden alles opgeruimd en schoon is, geen enkel ongevouwen was meer ligt, etc. Dat lukte me vroeger in m’n appartement (en zonder gezin ) wel. En dan heb ik al geen zin meer om eraan te beginnen.
Nu pakken mijn man en ik (soms samen en soms los) meerdere keren per week een halfuurtje per keer verschillende plekken in het huis aan. Het is meer een cyclus dan elke week met 0 kunnen beginnen. Ik kijk per keer gewoon wat de meeste prio heeft.
Ik denk dat mijn probleem juist is dat ik alleen woon. Tijdens COVID ging het goed want toen had ik zo behoefte aan organisatie en regelmaat. Ik denk altijd dat mijn huis een goede reflectie is van mijn hoofd. Ik heb zo veel te doen dat even schoonmaken en opruimen voelt als tijdverliezen. Maar thanks voor de tip van het boek!!
Ik gebruik de app todoist hiervoor. Je kunt hier terugkerende taken aanmaken, dus bijvoorbeeld elke dag, elke week, elke twee weken, elke maand etc. Wanneer je een taak dan afvinkt worden ze opnieuw aangemaakt op het volgende moment dat ze weer moeten.
Voor mij echt een fijn overzicht waardoor ik niet elke week moet nadenken wat er op het schema staat.
Ik heb meerdere apps geprobeerd die speciaal voor huishouden waren maar die waren veel onoverzichtelijker.
Ik zou kijken hoe het komt dat die rommel er is. Heb je te weinig opbergruimte? Gooi je dingen zomaar neer? Hebben dingen een vaste plek?
Ik zou niet 1 keer per week opruimen maar elke avond even. Bijvoorbeeld een wekkertje zetten voor 10-15 minuten en dan alles opruimen. Het helpt als dingen een vaste plek hebben zodat je niet na hoeft te denken waar iets moet. En een oplossing zoeken voor ‘probleemgebieden’. Wij hebben bv vaak dingen beneden die naar boven moeten en gooien dat allemaal in 1 bak/tas (en dan boven wel gelijk opruimen) en omdat er beneden veel was ontstaat door ons kind hebben we beneden ook een wasmandje staan zodat alles er gelijk in kan. Anders blijven deze dingen rondslingeren of in stapeltjes op tafel liggen.
Als het opgeruimd is, is de stap naar schoonmaken ook kleiner vind ik zelf.
Haha, ik ben hier ook zo benieuwd naar, maar best duur en ook zo lame eigenlijk natuurlijk
Iemand goede ervaringen met een bankreiniger? We zitten te kijken naar eentje van Bissell
Ik doe een beetje hetzelfde als @Mimir maar dan gewoon met de Google agenda. Naast dat ik mijn gewone afspraken/werk/sport erin heb staan heb ik ook op de dagen dat ik tijd heb een Task erin staan voor een schoonmaaktaak.
Heb ik alleen een ochtendje vrij, dan heb ik een super kleine klus zoals afstoffen van oppervlaktes, heb ik meer tijd dan heb ik andere dingen staan zoals stofzuigen, WC schoonmaken etc. Maar ook grote taken heb ik opgesplitst. Ik vind het moeilijk om in één keer heel de badkamer te moeten doen dus ik doe de ene dag alleen de WC en wastafel en de andere dag alleen de douche en de tegels.
De meeste taken 1x per week maar andere dingen 1x per twee weken of 1x per maand. En dan ook gewoon ingesteld dat het terugkerende afspraken zijn. En mocht het me niet gelukt zijn om te doen dan ben ik daar ook niet moeilijk in, dan denk ik: volgende week weer een nieuwe kans en dan vink ik het gewoon af. Het feit dat het erin staat is voor mij genoeg om het vaker wel dan niet te doen.
Bij mij komt het nu denk ik omdat ik half overwerkt ben en sinds een tijdje meer ben gaan sporten. Als ik thuis kom denk ik dan alleen maar makeup eraf halen, omkleden en slapen. Omdat ik te veel van dit soort dagen hadden voelde het op een gegeven moment alsof er geen weg terug was. In mijn badkamer had ik stapels kleding, twee grote wasrekken met kleding wat al een week hangt, een bed vol met schone kleding die ik moest opbouwen, ik denk dat ik wel 25 kopjes in huis heb verzameld die ik moest afwassen en heel veel dozen van bestellingen.
Gisteren heb ik de vaat gedaan en ik heb eindelijk een schone keuken, heb alles opgevouwen en mijn eettafel opgeruimd. Ga vandaag de was doen, slaapkamer en badkamer. En daarna ga ik todoist downloaden want dit wil ik echt niet meer. Vanochtend werd ik al relaxter wakker met een iets opgeruimder huis. Het is zo niet ik want vroeger was alles altijd supernetjes.
Oh maar zulke volle dagen zijn ook rot om te combineren met het huishouden! Beste tip die ik van het forum heb is dat wanneer je 2 minuutjes moet wachten op iets je ook al veel kan doen.
Dus als je wacht op de waterkoker of je pastasaus is even aan het pruttelen, dan kan je dus prima die kopjes afwassen of het aanrecht meteen zoveel mogelijk opruimen/schoonmaken en de plantjes water geven. Dit scheelt voor mij echt zoveel, want de vaatwasser uitruimen is niet meer een klus maar een ‘even tussendoor’.
Dit moet ik inderdaad echt vaker doen. Ik wil vaak een alles of niets schoonmaak. Dus echt dedicated tijd voor schoonmaken. Maar dat is natuurlijk onzin.
Ja dit is voor mij ook een heel goede tip geweest.
Ben ook heel erg alles of niets maar nu doe ik veel meer dingen even gauw tussendoor.
Dan heb je niet het wauw-effect waar mijn brein heel lekker op gaat, maar het is ook allemaal wat minder overweldigend.
En dan kom je er ook achter dat je bijvoorbeeld precies in de tijd dat de waterkoker kookt, je de vaatwasser kunt uitruimen.
Of dat vast 2 dozen weggooien scheelt als je later de rest doet.
Elke avond zorgen dat ik de gebruiksspullen van die dag opruim, zodat ik in de ochtend rustig start.
Mezelf dwingen om mijn was op te vouwen in plaats van een week te laten hangen (ik woon klein)
Elke ochtend een huishoudelijke taak doen waar nodig (prullenbak legen, vaatwasser uitruimen, doekje over de wc en wasbak in de badkamer).
Om het weekend ben ik vrij en maak ik schoon als in uitgebreid.
Kak!! Help!! Welke tip helpt echt tegen watervaste stift in witte katoenen truien? Heb al gegoogled maar zoveel en zoveel werkt dus helaas ook niet