Huishoudtopic #3

Naar mijn ervaring worden petten nooit mooi van wassen in de wasmachine. Vaak gaat dan toch de stevigheid en het model een beetje verloren.

1 like

Hmm oke, op zich wil ik de pet door die vlekken nu ook niet dragen. Dus zou het proberen waard kunnen zijn. Wil vooral niet dat de klep “oplost” omdat ie van karton is.

Gaat het er met groene zeep ook niet uit?

1 like

Nee, heb echt alles geprobeerd. Roestverwijderaar, allemaal zepen, zout, soda, azijn. Schrobben met een nageborstel. Nul verschil alleen waarschijnlijk de stof laten slijten haha. De vlekken zitten er ook wel al ontzettend lang, heb dit heel erg uitgesteld.

2 likes

Cola? Als je 'm anders toch weggooit :joy:

1 like

Oh, ik dacht altijd dat een wasmachine toch “dieper” schoonmaakt. Dan moet ik het maar opgeven misschien

1 like

Ik zou het gewoon proberen als je hem anders toch niet draagt. Je hebt niks te verliezen.

6 likes

Pet lijkt van katoen, je kan nog overwegen om m te verven

2 likes

Heb je misschien al gekeken op de insta van Nancy Birtwhistle. Zij heeft ook voor bijna alle vlekken wel een goede oplossing.

1 like

Mijn vriend wast zijn petten in de vaatwasser in de bovenste lade dan blijft die klep goed. Wel in een lege schone vaatwasser en dan een blokje erbij. Kan je proberen.

1 like

Maar zo’n klep is toch vaak van karton dus dat lost op den duur gewoon op lijkt me?

1 like

Ik heb een witte linnen pet van primark die ik al zo’n 5 jaar draag en er komt altijd snel een randje foundation, bruiner, zweet in dus ik was hem heel vaak, droogt ook super snel. Was het met de hand maar denk al zo’n 50 x gewassen. Echt wekelijks in de warme maanden. Klep ziet er gewoon uit als nieuw, had ook nooit verwacht dat er karton in zit. En dit is dus een pet van primark.

Heel toevallig heb ik een paar maanden geleden een knuffel met veel roestvlekken (die al een aantal jaar in de schuur lag) in de wasmachine gegooid, zonder voorbehandeling oid. Ik had het niet verwacht maar echt alle vlekken zijn eruit gegaan! Het is natuurlijk wel ander materiaal (fluffy stofje) maar you never know haha

1 like

Als het echt zon karton zou zijn zou je ook niet in de regen kunnen lopen, so far gaat het goed omdat de klep dan iig niet alle kanten op wordt gegooid in de wasmachine.

1 like

Weken in biotex en dan wassen in de wasmachine?

4 likes

Hij zit momenteel in de delicate was met een badjas om een beetje demping te geven. Ben benieuwd! Thanks voor alle tips.

Update: pet is prima, roestvlekken inderdaad niks aan veranderd :smiling_face_with_tear:

1 like

Ik deed vanochtend een 60 graden was met beddengoed. Rook een beetje ‘aarde achtig’ toen ik het eruit haalde, maar niet echt bij nagedacht. De dingen die droog zijn ruiken ook weer normaal. Daarna nog een dekentje op 30 gewassen en die kwam ook stinkend uit de machine. Gok iets van vetluis ofzo, dus nu een kookwas met azijn aan het doen. Maar moet ik nu de was die ik al gedaan heb nog een keer wassen of is dat niet nodig? Kan je uitslag krijgen van vetluis ofzo? :joy:

3 likes

Alleen als het droog ook stinkt. Ruikt het gewoon lekker fris zal ik het gewoon gebruiken.

1 like

Heeft iemand ervaring met een kledingstomer? Zo een kleine voor op reis enzo, is het handig? Wil iets wat even vlug kan voor als ik te lui ben mijn kleding vlak voor werk te strijken.

1 like

Ja, ik. Ik had eentje van de Action en die was prima, maar ging na 8 jaar kapot. Ik heb onlangs na wat onderzoek deze gekocht en die is nog net wat fijner. Meer stoom en je kunt hem ook horizontaal gebruiken. En je zou eventueel de kop ook als strijkijzer kunnen gebruiken, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

https://www.bol.com/nl/nl/p/auronic-kledingstomer-stoomapparaat-handstomer-voor-kleding-en-meubilair-300ml-steamer-zwart/9300000123332614/

1 like