Huishoudtopic #3

Begrijp ik goed dat je hem op verschillende verdiepingen gebruikt? Hoe stel je dat in? Ik heb nl. ook een S8 en ga binnenkort verhuizen van gelijkvloers naar een huis met verdieping.

Wel grappig dat jij vindt dat ie veel lawaai maakt. Ligt ook aan de stand misschien - ik vind m bij Balanced bijvoorbeeld echt heel stil vergeleken met de Roomba die we hiervoor hadden.

Hebben jullie een tip voor een fijn afdruiprek? Ik ben op zoek naar een stevige, liefst niet van plastic, waar ook grote en zware borden in kunnen.

Hebben jullie ervaring met een fijne/goede meubelreiniger?

1 like

Stipt interieur reiniger. Is eigenlijk een merk voor auto’s, maar werkt prima op onze gewone stoelen en bank.

2 likes

Ik heb deze van Xenos:

Vind hem op zich best stevig, maar ik heb geen hele zware borden.
Wel jammer dat er geen bestekbakje bij zit.

Hoe doen jullie het met doekjes die je gebruikt om de wc schoon te maken? Ik doe vaak een eerste ronde met een schuursponsje, die gooi ik weg en daarna nog met een microvezel doekje.

Die gaat in de was, ook met de handdoeken op 60 graden. Is dat ranzig? Wassen jullie die wc doekjes apart? Gooien jullie ze na gebruik weg? Gebruik je aparte doekjes (bijvoorbeeld specifiek alleen de roze) voor de wc? Of gebruiken jullie alles door elkaar dus ook voor wc en als vaatdoekje?

Echt zoveel vragen hierover en benieuwd hoe anderen dit doen :joy:

2 likes

Ben je op zoek naar een product of een bedrijf wat bijv je bank kan reinigen met een apparaat?

Ja, ik vind dit ranzig, voor mezelf dan. Geen oordeel over iemand anders die het zo doet. 60 graden kan vast best, maar ik ga geen schoonmaakdoekjes samen wassen met handdoeken. Ik houd alle schoonmaakdoekjes apart en was die één keer in de zoveel tijd op 90 graden, omdat dat dat dan toch kan, 60 graden kan vast ook best. En ik heb veel schoonmaakdoekjes, dus maar heel af en toe een 90-was.

Ik heb deze vraag ook ooit gesteld en toen antwoordde iemand met de vraag of ik ondergoed dan ook niet samen zou wassen met handdoeken of andere kleding. Dat is immers dezelfde soort vies als schoonmaakdoekjes van de wc. Fair point, maar ga het toch niet anders doen.

4 likes

De ‘buitenkant’ van de wcpot incl bovenkant deksel en het waterreservoir zeg maar neem ik af met een microvezeldoekje en al het andere maak ik schoon met van die vochtige wegwerp huishouddoekjes. Misschien minder goed voor het millieu maar heb toch het idee dat het op die manier schoner is. Omdat het microvezeldoekje alleen in aanraking komt met de buitenkant en het reservoir doe ik die wel gewoon bij de was met andere schoonmaakdoekjes en andere 60 graden was

2 likes

Ik gebruik geen wasbare doekjes voor de wc… gewoon spons en papieren rol en dat gooi ik gewoon weg erna :tipping_hand_woman:
Ik was wel mn aanrecht doekjes met de handdoeken op 60 graden

3 likes

Maar dan heb je echt heel veel schoonmaakdoekjes? En draai je dan een kwart wasje op 90 graden?

Ik heb in mn jongere jaren vaak alles op max 40 graden gewassen dus vond het al zo volwassen van mezelf dat ik nu onderscheid maak tussen 30 graden (kleren) en 60 graden :joy:

Babykleren gaan dan wel weer apart op 60 graden en niet met schoonmaakdoekjes haha

2 likes

Ik zorg wel voor een volle machine en heb genoeg dat erbij kan aan oude handdoeken/theedoeken die voor van alles gebruikt zijn, dingen van klussen.

1 like

Ik was schoonmaakdoekjes ook op 90 graden samen met dweils, vaatdoekjes en keukendoeken en heb inderdaad een kast vol :joy: Het gaat ook best snel, alleen aan vaatdoekjes (worden ook alleen als vaatdoekje gebruikt) gebruik ik al 2 tot 3 doekjes per dag.

Voor de wc heb ik aparte microvezeldoekjes waarmee ik alleen de tegels rondom etc. poets. Voor de pot zelf gebruik ik wegwerpdoekjes, niet zo milieuvriendelijk inderdaad want ook dat tikt aan met een doekje of 5 per week per wc.

Wat doe je hier allemaal mee dan? Ik kan me hier echt geen voorstelling bij maken :sweat_smile:

7 likes

Vooral het aanrecht en tafel schoonvegen na het koken en eten. Toen we geen kind hadden had ik aan 1 doekje genoeg, maar mn kind is een knoeilap met eten/drinken/knutselen dus ik moet veel opvegen. Als ze bijvoorbeeld drinken op de vloer heeft gemorst veeg ik dat ook op met een vaatdoek, maar die gaat dan over de verwarming en dan leg ik weer een nieuwe naast de kraan.

2 likes

Ah ja duidelijk inderdaad!

1 like

Hoevaak was je dan wel niet? :flushed:

Ik voel me echt een vieslap hahaha. Al doen wij een doekje per dag, spoel die gewoon gedurende dag uit en dan de volgende dag (droog) in de wasmand. Denk dat ik maar die huishoud doekjes ga kopen (die gele) en die toch maar weggooi na de wc. Ik vind dat we nu al vaak genoeg wassen en wil echt niet nog meer

2 likes

Nouja je moet het toch gewoon lekker zelf weten hoe je het doet, als je nu tevreden bent lekker zo houden.

Ik doe een was van boven met handdoeken + wc doekjes en andere schoonmaakdoekjes op 60 (soms 90 alleen voor de doekjes) apart en dan een benedenwas met alle theedoeken en handdoeken en keukendoekjes ook op 60. En dan alles in de droger.

4 likes

We wassen 1 keer in de week zoiets. Gedurende de dag uitspoelen is toch prima? Doe ik ook, behalve dan als ik iets van de vloer heb geveegd, die gaat ook na uitspoelen echt niet meer over aanrecht/tafel.

2 likes

Ik ben echt een ander uiterste denk ik. Ik poets de vieze delen van de wc met wegwerpdoekjes (maar dan wel de hele wc met 1 doekje en maximaal 1x/week), de buitenkant en planchet en wasbakje enzo met een microvezel doekje. In de keuken gebruik ik aparte (andere kleur) microvezel doekjes, maar als ik daar een druppel mee van de vloer veeg leg ik hem gewoon terug en het streven is elke dag een nieuwe, maar dat gebeurt zeker niet altijd.
En alles gaat op 40 graden met alle andere spullen mee in de was.
Al die doekjes gaan trouwens wel in de droger, maar dat heeft alles met luiheid te maken en niks met een gedachte aan hygiëne.

En nee, niemand van jullie mag bij mij komen eten of douchen, dus niemand hoeft te vertellen dat ze dat niet zouden willen/durven/blieven :joy:

24 likes