Huishoudtopic #3

Ik doe vaak wasmiddel (tot 50 euro) in mijn mandje om de bestelling alvast vast te zetten. Dan kan ik het later nog aanpassen en haal ik de wasmiddel eruit.

Mijn vriend en ik bestellen samen de boodschappen. Hij verzint een aantal gerechten en ik. En we houden in de Bring app bij wat op is/nodig is.

1 like

Ik weet niet waar je wil bestellen maar wij hebben bij de AH zo’n abonnement dat je een vast tijdsslot hebt. Zeker rond de feestdagen was dat echt superhandig.

Er zullen vast mensen zijn die dat overdreven vinden om ervoor te betalen maar ik ben er blij mee. Al een factor minder waar ik me niet meer druk over hoef te maken.

3 likes

Het moet wat voor je zijn maar ik vind het het fijnst om gewoon een berg groenten en fruit bij de Lidl te kopen en voorraad (rijst, pasta, etc) aan te vullen zonder een duidelijk weekmenu ofzo, en dan gewoon elke dag wat te koken met wat ik heb. Echt een weekmenu plannen lijkt mij stressvol.

7 likes

Dit doe ik ook altijd inderdaad. Helpt me ook wel om creatiever te koken en ook echt te koken waar ik zin in heb. En als ik random ingrediënten over heb dan google ik gewoon een recept daarmee als inspiratie.

2 likes

Ja ik dacht dus dat iedereen dit zo deed hahah en kleine dingetjes bijhalen als ik het echt nodig heb of gewoon improviseren

1 like

Wij doen dit al flink wat jaren. We hebben een vast tijdslot bij de ah, dat helpt want ik vind het niet perse een leuke klus om te doen. Maar weekboodschappen geeft ons veel rust uiteindelijk, we hebben dan alles in huis qua eten voor school werk en sport.
Ik heb veel items die iedere week hetzelfde zijn, en dan bedenk ik 7 gerechten waarbij ik afwissel tussen vlees vega, maar ook pasta, aardappel en rijst.
Je kunt hier ook in het weekmenu topic kijken voor inspiratie.
Maar bij ons is het vaak iets van:

• een soep met broodjes
  • een pasta
  • een gerecht met aardappel
  • een gerecht met rijst
  • iets met noedels
  • iets makkelijks
  • en de zevende alleen als ik iets kan bedenken, anders kijk ik die op de dag zelf
1 like

Ik heb een lijstje in m’n notities met een aantal gerechten die we vaak eten. Paar opties voor maaltijden met pasta, rijst, aardappels, wraps etc. en die rouleren we. Als ik zin heb in iets nieuws zoek ik een nieuw recept om te maken.
1x per week bedenk ik wat we de week erna gaan eten, door te kijken wat er in de aanbieding is wordt de keuze al makkelijker. Ook kook ik vaak een dubbele portie en vries ik de helft in, zodat we op drukke dagen iets uit de diepvries kunnen trekken. Voor later in de week kies ik iets wat je met langer houdbare producten kunt maken zodat je niet in de knoei komt met de houdbaarheid van bijv je groente.
En er zijn altijd een x aantal boodschappen die je elke week weer nodig hebt. Dus dat basislijstje vul ik aan.
Random producten kopen en daar iets mee maken is dan weer niets voor mij. Uiteindelijk gooi ik dan veel weg want verlept of verrot :see_no_evil: En ik wil zo min mogelijk hoeven nadenken haha.

5 likes

Hebben jullie een was systeem?

Dat gaat bij mij altijd helemaal mis
 eerder had ik in verschillende kamers een wasmand staan. Daar zou ik nu eigenlijk van af willen want dan verloor ik overzicht. Nu heb ik ook geen overzicht met 1 mand op de badkamer want die stapel is alweer torenhoog geworden.

Zou het liefst op 1 centrale plek alle was willen bewaren maar wel gescheiden per persoon. En dan nog handdoeken etc apart.

Denk zelf dat deze mijn redding zou zijn maar ik ben altijd geneigd te denken dat de oplossing ligt in iets kopen.

Mogelijk unsuccesful adulting van mij maar wat is het voordeel van was per persoon scheiden? Ik heb dat nog nooit gedaan, mis ik iets?

4 likes

Bij mij staat er 1 wasmand in de badkamer. Daar gooit iedereen zijn was in. Deze neem ik elke ochtend mee naar mijn “washok” (bijkeuken). Daar staan 3 simpele lange smalle bakken van de Ikea, voor kleur, zwart en wit. Daar sorteer ik het in. Wordt zo’n wasmand vol dan weet ik dat ik moet wassen. Ik zet mijn badkamer wasmand wel meteen weer terug voor de volgende dag.

Beddengoed of plaids/kussens van de bank was ik meteen of leg ik even op een aparte stapel om nog te wassen, daar heb ik geen aparte wasmand voor.

Deze heb ik van de Ikea 3 stuks, de deksel gebruik ik niet:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/hallbar-ton-met-deksel-lichtgrijs-50420206/

3 likes

Ik heb zelf 3 wasmanden. 1 voor 60 graden, 1 voor donkere kleding en 1 voor kleur. Deze staan ook op kleur.
Lichtgrijs = 60 graden
Groen = kleur
Antraciet = donkere was
Dit werkt bij mij best goed! (Al ligt er helaas nog genoeg naast en in de mand er naast)

Grapje hier heb je helemaal niets aan natuurlijk want ik woon in mijn eentje, excuus

1 like

Ik heb een soortgelijk systeem als @AmazoneSlash: een wasmand op onze slaapkamer en een bij m’n zoontje. Om de paar dagen neem ik alles mee naar zolder waar ook de wasmachine staat en sorteer ik de was in 4 manden: wit, donker, kook en wol/handwas. Zodra een mand vol is gaat het in de machine. Beddengoed en kleedjes was ik 1x per week wanneer er schoongemaakt wordt.

2 likes

Denk dat dit veel te kleine wasmanden zijn om daar echt een fatsoenlijk systeem mee te kunnen hebben. 30 liter per wasmand is niet veel, zeker met een gezin of je moet halve wasjes willen draaien om je wasmand weer leeg te hebben

5 likes

Als de wasmand vol is neem ik die mee naar zolder, daar staan de wasmachine en droger. Daar direct sorteren in wit / donker / heet / kleur.
Woensdag en zondag = wasdag. Op deze dagen verschonen we alle handdoeken, theedoeken, vaatdoeken. Op zondag halen we meteen bij opstaan de bedden af, in de was, in de droger en dan meteen terug op bed.
Als er was uit de droger komt aanleren dat je het meteen opvouwt en terug in de kast legt. Maar ik ben sowieso van het principe 1x iets in je handen hebben, dus meteen op de juiste plek terugleggen. Als je dat doet is het steeds heel eventjes werk ipv dat je bergen aan was in één keer op moet vouwen.
En ja soms heb je een drukke week en dan ligt er toch een toren van Pisa aan was. Dan toch in het weekend even tijd ervoor vrijmaken. Want heel eerlijk, een wasje erin duwen is echt zo gepiept. Maar je moet het behapbaar houden voor jezelf. Ik draai dan ook prima halve wasjes, onze wasmachine past het programma en waterverbruik daarop aan.

1 like

Net zoals de rest heb ik ook een vast tijdslot bij de Jumbo. Ik heb een bezorgeloos abonnement voor 14 euro per maand en kan dan tot 1 maand van te voren bestellingen plaatsen. Ik gooi daar altijd trays bier in tot 50 euro en zodra ik echt ga bestellen dan gooi ik die er uit en mijn echte boodschappen er in. Bij ons is het ook 1 keer in de week pasta, wraps, broodje, aardappels met groente enz. In het weekend gewoon makkelijk. Klinkt saai maar dit werkt voor mij. Als ik elke dag naar de supermarkt ga dan die ik allemaal impuls aankopen, dat doe ik nu niet.

Ik heb wel een keer gehad dat de Jumbo bezorger kwam en alleen 3 trays bier bij had. Ik zeg huh, dat klopt niet. Ik heb mijn bestelling aangepast. Hij zegt het staat hier toch echt. Ik liet mijn mail nog even zien met mijn bestelde producten. Ik zeg ja sorry daar kun jij niks aan doen en zal wel contact met de klantenservice. Hij kon de trays wel weer meenemen dus dat vond ik fijn. Ik keek daarna nog een keer en zag dat ik die voor de week erna had aangepast :skull:

En een keer dat ik dacht succesful adulting te zijn om alvast 3 weken van te voren net een moment voor Kerst vast te leggen, weer met die 3 trays bier. Ik zat nog op mijn werk trots te verkondigen dat ik er aan gedacht had. Alleen dit was op een andere dag dat het normaal bezorgd zou worden dus niet meer aan gedacht. Ik was aan het helpen bij het kerstdiner van mijn dochter en niet beteikbaar. Kwam ik thuis zie ik die 3 trays staan. Mijn vriend had mij nog een aantal keer gebeld maarja, dat hoorde ik niet. Kon ik toch nog in de drukte boodschappen doen
 Maar iig wel genoeg bier voor de feestdagen hahaha

Als je meerdere momenten let dan goed op, doe voortaan maar de dubbelcheck of zet afwijkende dagen in mijn agenda

Lijkt me echt chill zoiets, maar dan wel groter? Bij ons staat er een wasband op de badkamer, en was van beneden leggen we op de trap en nemen we mee. De wasmachine staat op zolder, daar is een mand voor wol/handwas, donker, wit, 60 graden en paars/roos. Vijf dus eigenlijk. Gedurende de dag legen we die uit de wasmand in de badkamer boven. En als er iets nats/echt vies is breng ik het meteen naar de 60-gradenmand op zolder. Bij het afhalen berg ik (meestal partner tbh) de ‘volwassenwas’ direct op en gaat de was voor de kinderen of de keuken weer in een wasmand. Die wasmanden zijn trouwens stapelbaar en plastic, van Ikea. Na het weekend zijn er vaak wel een paar leeg, dus zoveel plek neemt het niet in. De wolwas zit in een kleinere emmer op de wasmand.

3 likes

Ik heb precies deze wasmand en ik heb echt spijt van die aankoop. Met 1 volwassene en 1 kind is het al krap

3 likes

Ik heb deze met twee compartimenten, dan is 1 zo’n zak mooi voor 1 was.

2 likes

Ik heb 4 van deze

Een volle wasmand is bij ons gelijk aan een volle wasmachine. Ik heb er een voor wit + rood (ja rare combi maar dubbelchecken dat sowieso dus dat werkt), een voor 60 graden, een voor donkere bovenkleding en een voor lichte bovenkleding. De meeste was ontstaat of belandt op onze slaapkamer dus daar staan ze 2x2 opgestapeld. En een klein mandje erbovenop voor de fijne en wolwas.

Op de kinderkamers staat ook een wasmand, kinderkleding wassen we apart dus dat is 2 manden verzamelen, wol of echt heel roze dingen eruit halen en dan in de wasmachine.

2 likes

Deze heb ik ook!