Huishoudtopic #3

Ik heb 4 grote van deze en 1 kleine. Als de grote (60 liter) vol zit is dat anderhalve machine. Ik had eerst 5 wasmanden naast elkaar, maar dit is qua ruimte in ons nieuwe huis handiger.

1 like

Ik heb in mijn waskamer/hok deze x 3. Dus dacht daar dan die 3 wasmanden in te legen.

Dan komt het in ieder geval gesorteerd naar beneden. Dacht ik :grimacing:

Voor mij werkt geen enkel sorteersysteem dus op een gegeven moment moest ik maar stoppen met me verzetten. Dus ik (of mijn vriend) doe nu standaard ongeveer een 40C, een 30C en een 60C was per week (ongeveer), soms nog een wolwas. En dan gewoon dus wel het huis door om de juiste was te verzamelen in een wasmand onder mijn arm. Uiteindelijk duurt dat ook maar 5 minuten. Maar goed bij ons komt het dus neer op specifieke wasbeurten plannen en daar de was bij verzamelen, niet andersom eerst sorteren en dan wassen wat vol raakt.

2 likes

Ik verzamel alles in 1 grote mand en 1 kleintje voor mijn kind, in de badkamer naast de wasmachine. Als ik wil gaan wassen haal ik die grote mand leeg en sorteer ik alles en was ik de grootste stapel of wat het meest nodig is. Dan weet ik meteen wat er nog over is en wat als volgende aan de beurt is. Ik gooi het dan wek gesorteerd terug in de mand, scheelt daarna weer wat. En mandje van kind was ik als die vol is.
Werkt prima en snel genoeg, ben max 2 minuten aan het sorteren denk ik. Beddengoed ligt wel in een andere bak, maar ik heb heel veel setjes dus dat was ik meer als ik er zin in heb (zo’n hekel aan die grote lakens).

3 likes

Mijn advies is om het niet te doen, tenzij je het echt heel gemakkelijk PERFECT kan sorteren. Maar denk dan goed na over hoeveel verschillende soorten wassen je draait… anders heb je dubbel werk.

Ik had altijd een grote wasmand voor m’n was en een aparte voor m’n sportkleding en dat werkte prima. Die wasmand raakte vol, dan sorteerde ik het op de grond en draaide ik in het weekend die hele mand leeg. Nu heb ik een wasmand met drie vakken: voor kleur, wit en donker… helemaal kut want m’n intentie is voorsorteren, maar ik moet er dan eigenlijk alsnog doorheen omdat sommige materialen toch delicater zijn oid en iets anders nodig hebben en dus apart moeten. Dus die dingen wil ik dan niet in die wasmand doen, dus die belanden op de grond of half over ipv in de wasmand om het toch ā€œapartā€ te houden. En m’n sportwas ligt op de badkamervloer omdat m’n vriend die wasmand gekaapt heeft.

2 likes

Haha love dit. :sparkling_heart:

2 likes

Ja ik doe dus ziek veel verschillende wassen. Ik heb werkkleding die ik zelf moet wassen. Was van mijn kind apart en dan ook nog eens gesorteerd op kleur. Ondergoed van mijn vriend en sokken gesorteerd op kleur evenals mijn ondergoed. Was van mijn vriend apart van mijn was. En dan nog handdoeken en keukendoeken.

En nu zijn we net verhuisd met veel stress waardoor ik heel erg achter geraakt ben met wassen en heb ik zelfs verhuisdozen met schone was in moeten pakken die nog niet gevouwen of gesorteerd is :crazy_face::sob:

1 like

Maar waarom doe je al die wasjes apart? Jouw ondergoed en van je vriend kan toch prima bij elkaar net als jullie kleding?
Of zie ik iets over het hoofd?

3 likes

Misschien draagt Karl ondergoed in een delicatere stof dan de katoenen onderbroeken van haar vriend?

4 likes

Dat zou zeker kunnen inderdaad

En waarom wassen mensen de was van hun kinderen apart? Zag dat pas ook op Instagram ergens en nu ook hier? Was je dat dan heter ofzo?

1 like

Het bedenken van maaltijden en de boodschappenlijst maken doe ik met chat gpt. Ik heb mijn prompt helemaal geperfectioneerd en er een costum gpt mee gemaakt. Ik vraag nu gewoon maak een weekmenu. Soms zeg ik nog na het eerste voorstel niet zo zin in x, verzin iets anders.

Als je echt wil kan je ai ook nog je boodschappen in een mandje laten doen. Daarnaast heb ik ene lijst bij ah met standaarddingen waar ik doorheen loop zodat ik niks vergeet. Meestal doe ik het dan voor 5 dagen en dan heb ik nog 2 dagen vrij voor andere plannen, bestellen oid.

Vaak omdat kinderkleding dan met een neutraal wasmiddel wordt gewassen ivm gevoeligerd huid (wordt ook geadviseerd door de kraamzorg) en de eigen spullen met geparfumeerd wasmiddel.

In ons geval ook omdat we een kleine wasmachine hebben dus door kinderkleding en onze kleding te scheiden, past het.

3 likes

Nee want mijn vriend heeft veel donker ondergoed en ik veel roze en andere kleuren. Zelfde bij sokken.

En @Plum mijn kind heeft eczeem en heeft ander wasmiddel. Ik gebruik bij mn eigen was heel veel wasparfum en dat vind ik voor haar dan ook niet zo heel geschikt.

Maarja ben inmiddels op het punt dat ik liefst alles tegelijk zou gaan wassen bij zo’n grote wasmachine bij het tankstation :crazy_face:

3 likes

Neeeee, daar gaan paardendekens in. :skull::joy:

2 likes

Ik doe mn eigen was niet en dat is eigenlijk de enige tip die ik heb :joy:

4 likes

Wij ook veel verschillende wasjes (uniformen, dagelijks sportkleding en dus ook handdoeken, gewone kleding, keukendoeken etc.).
Ik heb geen systeem en doe wat ik kan. Had 3 keer zoveel uniformen als ā€˜mocht’ van werkgever want was anders niet bij te houden.

In de badkamer staan 2 wasmanden (licht/donker). In ons bad gooien we de sportkleding en handdoeken en voor m’n gevoel draai ik elke dag die was en toch is het bad bijna nooit leeg hoe dan. En voor iedere was dan dus even sorteren maar kost bijna geen tijd. Heb liever alles bij elkaar dan overal wasmanden.

De laatste keer dat ik zo achterliep (verbouwing badkamer) heb ik hulptroepen ingeschakeld… succes! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik doe mijn was in deze zakken van de Ikea, lekker goedkoop hahaha en werkt voor mij goed. Woon wel alleen dus kan mij voorstellen dat ze voor meerdere mensen misschien te klein zijn.

https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--40180136--nl--nl

En qua weekboodschappen: ik heb al mijn favoriete recepten op een kaartje staan en die heb ik geplastificeerd. En op vrijdagavond ga ik ā€œinplannenā€ wat ik voor die week ga eten. Ik check dan eerst de koelkast of er nog iets inligt wat echt op moet en dan blader ik vervolgens door die recepten, wat ik ga eten schrijf ik ook op op een briefje wat ik op de koelkast plak zodat ik het gedurende de week niet vergeet, en dan hou ik in mn notities bij wat ik moet kopen. En soms probeer ik ook een nieuw recept uit wat ik bijv. op TikTok tegen kom en als dat lekker is maak ik er een kaartje van. Ik probeer ook iedere week iets uit de diepvries op te maken.

receptenbakje

32 likes

Wow jij hebt volwassen zijn uitgespeeld hoor met zo’n receptenbak

27 likes

Hahaha. Ik gebruikte eerst pinterest hiervoor maar het is paar keer voorgekomen dat een van mn ā€œvasteā€ recepten niet meer beschikbaar was doordat de website ermee stopte dus toen heb ik alles snel op kaartjes gemaakt zodat het niet nog eens zou gebeuren. En het is vooral ook handig want ik heb mijn telefoon niet de hele tijd nodig om een recept te maken die ik niet uit mn hoofd ken.

1 like