Huishoudtopic #3

Wij hebben op de kleedkamer een toren met manden staan die je eruit kunt trekken. (Eigenlijk is het een hele stelling waar ook voorraad etc op staat, om een malm kast heen)
We hebben gesorteerd op licht bonte was/donkere was/witte was/badlakens/poetsdoeken en theedeken etc/sportwas. Zelfs mn kind van 8 weet inmiddels wat ze in welke mand moet gooien. Dus met wassen trek ik die mand uit de toren en loop ermee naar de wasmachine.

Het lijkt een beetje op deze alleen hebben wij denk ik een oud systeem met diepere manden.

1 like

Hahaha oké love alle succesvolle volwassenen hier. Ik kan nog een paar levels upgraden zo te lezen :joy:

6 likes

Haha ik lees dit ook met verbazing. Wij hebben een wasmand op de slaapkamer waar we de was in proberen te verzamelen, vaak gaat de helft op de grond. In het weekend raap ik alles bij elkaar en gooi ik in de wasmachine. Vaak was ik een donkere, een lichte en een handdoeken/beddengoed was.

6 likes

Haha ik heb gewoon een wasmand en zodra die vol raakt doe ik even een assessment wat als eerste moet en die kleding was ik dan. Je hoeft echt niet overal een heel systeem voor op te zetten hoor!

9 likes

Wij hebben 1 wasmand (https://www.ikea.com/nl/nl/p/klunka-waszak-wit-zwart-50364371/) in de slaapkamer en die nemen we mee naar de wasmachine als die vol is. Daarna doen we nog een rondje door het hele huis. Schoonmaakdoeken verzamelen we in een schoonmaakemmer, handdoeken in de badkamer, beddengoed gaat direct de wasmachine in en werkkleding hangt aan een aparte kapstok in de berging.

1 like

Ik zie er zelf echt de toegevoegde waarde niet van in haha, dus vind het wel grappig om te lezen hoe dit bij anderen gaat. Ik heb gewoon een wasmand boven, in het weekend gaat die naar beneden en gaan we wassen. Voor kind blijft de was beneden en doe ik af en toe een wasje tussendoor. Op mijn thuiswerkdag of vrije dag doe ik ook nog wel eens een wasje maar een systeem houd ik absoluut niet aan.

Wij hebben ook 5 van deze en dan gestapeld per kamer.

In onze slaapkamer 2 donkere op elkaar, voor ieder 1. We dragen weinig licht, dat ene lichte ding gaat dan wel bij kind in de mand.

In tienerkamer 1 donkere en 1 lichte op elkaar.

In klein kind kamer 1 lichte want die heeft amper donker.

Dan doe ik een lichte was en pak ik dus alles uit de lichte manden. Handdoeken en beddengoed verzamel ik in een heupmand bovenop de wasmachine. We doen alles met zelfde wasmiddel.

Ik heb een was met drie departementen en zodra er 1 zo vol zit dat het eruit valt, was ik die. Mocht iemand iets nodig hebben voor het grassen is, mag diegene zelf opzoeken hoe je een was doet.

Werkt perfect voor mij :rofl:

1 like

Ik sorteer mn kleding qua kleur alleen op wit, dat moet gewoon echt zo’n heldere kleur houden vind ik en dat doe ik soms dan ook nog met biotex voorwassen oid als het niet wit genoeg lijkt.

En dan verder alleen op materiaal, zwaar en licht. Dus donker en licht gekleurde dingen door elkaar, voor de zekerheid met zo’n color catcher maar das wss helemaal niet nodig. Ik was dus zware stoffen (denim, dikke truien, ribstof etc) met andere zware stoffen op een heter en intensiever programma en lichte stoffen (linnen, dun katoen etc) met andere lichte materialen op een minder heet en minder intensief programma. Handdoeken spaar ik meestal op voor een aparte was maar soms gaan die ook bij de zware materialen als het zo uitkomt.

Maargoed ik heb geen kind of vriend dus hier heb je zelf niks aan, maar misschien voor iemand anders die ook maar 1 persoon was heeft.

1 like

Ikea (of 2 op elkaar) trofast beneden in de bijkeuken (daar staat de wasmachine ook) met grote bakken.daar past voor mij precies 1 wasmachine vol in. Dus vol=wassen. Boven in de badkamer zo’n wasmandje met hengsels. Die is klein dus neem ik elke dag mee naar boven en beneden. Werkt voor ons goed!

1 like

Iedereen bedankt voor alle weekboodschappentips! Vet goeie tips betreft bezorgen en plannen. We gaan het een beetje aanleren en verdelen om er handigheid in te krijgen nu. We beginnen met 2x in de week boodschappen doen (woensdag en zondag) aan de hand van een vaste boodschappenlijst, opgesteld vanuit onze meest aangevinkte items in Listonic en een lijst met ons vaste repertoire aan gerechten voor het avondeten. Ik maak 2x per week een dan een lijstje en bedenkt 3/4 gerechten en man vind boodschappen doen prima, dus doet het dan 's avonds. We zijn nu al twee dagen onszelf zo dankbaar voor vooruit kopen, omdat we dan niet om 17u na werk nog eens moeten bedenken wat we moeten gaan eten en kopen.

Wie weet gaan we ooit AI meal planning + boodschappenlijst (+ bestelling?) laten fixen, maar voor nu voelt dit voor ons al heel erg als succesful adulting. :sweat_smile:

9 likes

Mensen denken nu ook dat dit de oplossing is voor de stapels was. Er worden momenteel weer acht wasmanden aangeschaft want nu gaan we het bijhouden.
Terwijl het een kwestie is van doen. Hoeveel wasmanden je hebt, maakt het echt niet perse minder werk. Alsof de was uitzoeken, uren werk is. Dan heb je in 5 minuten gedaan.

Sinds ik het geaccepteerd dat de wasmand nooit leeg is en dat er niet perse een routine nodig is, gaat het zoveel beter. De ene dag was ik meer, de andere dag doe ik niets, de volgende dag vouw ik 3 wasmanden op.

22 likes

Ik kon niet een recente post vinden, maar zijn er hier mensen met een stoomreiniger? Ik zit er over na te denken om er een te kopen van Achaté, die heeft nu goede korting. Lijkt mij vooral fijn voor de badkamer, om goed alle voegen en glazen douchewand schoon te maken maar ik vraag me wel af of het echt zo goed werkt als de filmpjes dje ik op tiktok heb gezien :sweat_smile:

3 likes

Ik wil dit ook weten! Zulk soort filmpjes lijken te goed om waar te zijn maar als het wel zo goed werkt dan wil ik het ook.

3 likes

Achaté weet ik niet, maar stoomreiniger: JA. Echt m’n favoriete huishoudapparaat.

2 likes

Welk merk heb jij? En het werkt dus echt zo chill als in de filmpjes?

1 like

Ik heb die van Achaté en vind het een top ding. Het werkt bij mij goed, maar wel maar 1x écht goed want daarna is het schoon en lijkt het doordat er minder vuil is minder effect te hebben maar dat is dus omdat het al schoner is dan in de filmpjes en de 1e keer dat je het doet :joy:
Dus heel vaak gebruik ik hem niet.

Heb ook de dweilstofzuiger van Achaté, ook fan. Die wordt wel dagelijks gebruikt.

2 likes

Gebruik je het ook op voegen? Ik las dat het je voegen kan aantasten ofzo? En merk je (als je het dus wel op je voegen gebruikt) dat viezigheid en bijv schimmelplekjes weggaan? Ik heb op één plekje in de douche (in de voeg) een paar zwarte puntjes zitten namelijk. Als je dat ermee wegkrijgt dan wil ik 'm!!!

Ahh dat klinkt wel echt top! Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb nog geen voegen ermee gedaan maar heb ook geen schimmel op mijn voegen. Of ja soms zo oranje, maar dat is met anti schimmelspray meteen weg. Heb hem wel al gebruikt bij mijn fornuis en de rand in de keuken aan de plint. Het kwam daarbij wel op plekken die je normaal niet goed bereikt om vuil los te krijgen.

1 like