Huishoudtopic #3

Dit zegt Nancy Birtwhistle:

What should you use for sticky stains like chewing gum?

These include glue, tree sap, chewing gum, beeswax, nail varnish, lipstick, paint splashes and some inks.

Required: Reusable cotton pad, surgical spirit, white cloth, old towel, small bowl.

Method: Use a cotton pad dipped in surgical spirit to dab the stain. Have an old cloth or towel over an upturned bowl then dab the stain from underneath - transferring it from the garment onto the old cloth.

Hier een video:

Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd, maar het is het proberen waard. Nancy vertrouw ik blind.

2 likes

Voor de mensen die met de hand afwassen.

Is er een bestek afdruipbak die echt fijn is? Tot nu toe worden ze altijd zo goor en blijft er water in staan.
Ik ben gewoon echt te lui om direct af te drogen ;(

2 likes

Ik heb een afwasrek van hema, gewoon open en dan van die microvezel matjes van de action eronder. Die kunnen gwn in de was op 60

Edit: https://www.action.com/nl-nl/p/2546855/afdruipmat/

1 like

Ik heb geen afdruiprek eronder (zie spoiler). Het is zo’n plastic houweel altijd en dan zit je weer met zo’n bak met water. Ik vind het fijner om het aanrecht daarna met een vaatdoekje te drogen. Maar misschien dat ik wat ‘droger’ afwas?

Samenvatting

Deze heb ik ook! Maar wil er wel iets onder, ben een ‘natte’ afwasser :joy:

En @Doperwtje bedankt, ik bedoel alleen echt zo’n apart bakje voor bestek. Afdruiprek heb ik boven m’n gootsteen, dus dat heb ik geen last van. Alleen kan daar geen bestek bij. Dus heb nu een losse altijd naast m’n gootsteen, maar ik heb het idee dat die dingen nooit goed afdruipen en het bakje altijd een klein laagje water onderin bewaard.

Wellicht is het geen herkenbaar probleem haha

zo iets

Haha, elke afwasser mag er wezen, droog of nat! Ik heb wel het geluk dat ik geen enkel elektrisch apparaat aan die kant hoef te zetten dus dan hoef ik niet zo op te letten.

3 likes

Oh sorry, las over ‘bestek’ heen zie ik nu. Dan geen idee!

Edit: zie nu die ronde bestekbakken in ie vorige post. Instant ergernis. Dat vieze laagje :skull:

1 like

Zou zo’n mandje wat je in de vaatwasser ook hebt voor bestek geen optie zijn?

2 likes

Oooh zo, ik leg mn bestek ook gwn uitgespreid op dat matje dus misschien kun je eens kijken of uitlekken op een theedoek iets is? Ik doe t soms ook rechtop in een grote theemok die ik afgewassen heb en die droog ik dan wel gelijk samen met het bestek af

4 likes

Ik gebruik zo’n soort bestekmandje, daar lekt al het water gewoon uit! Alleen niet in NL gekocht maar daar vast ook te vinden?

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcSkBhsn8uzzSfpJQy2W_9hYWfX7fVEw_3k6SnsFV5gksXjUWqrsKUUYbTnnH3iT30qal5mImN-_nxs9W8425Fq0O2TYkfdU3eL30RxNUX6AfQo2jyzdw0ORng

2 likes

Ik stapel het gewoon op op het aanrecht, alle bestek gaat op het bovenste bord. Geen afdruiprekje of zo. Maar als je pas na een paar uur/ volgende dag gaat afdrogen is dat geen oplossing denk ik.

1 like

Kent iemand hypochlorus acid? Zie dat veel op TikTok voorbij komen dat (voornamelijk) Amerikanen het gebruiken om bijv de bank op te frissen als je huisdieren hebt en dat lijkt me wel interessant.

2 likes

Ik gebruik dit als skincare haha tegen acne bactieriën en om de boel te kalmeren

Ik gebruik het ook op mn gezicht hahaha

2 likes

Iemand de gouden tip om concealervlekken uit (linnen) kleding te krijgen? :sob: heb ossengalzeep al geprobeerd en is in de was geweest. Net 2x 10 minuten scheerschuim erop gedaan en met koud water afgespoeld. Het is niet meer zo bruin/oranje maar nog steeds een vlek :tired_face:

Bruin/rood/oranje vlekken krijg ik nog wel vaak weg met waterstofperoxide. Gewoon te koop bij de kruidvat. Geen idee of het ook specifiek voor een concealervlek werkt, maar je zou het kunnen proberen

2 likes

Hmm, bleekt dat de stof dan niet? Het is een blauw linnen jurkje namelijk :pleading_face:

Oh oeps ik ging er zomaar vanuit dat het witte kleding was, geen idee waarom. Ik durf het zelf ook niet aan met gekleurde kleding, maar volgens mij heeft mijn vriend dat wel eens geprobeerd en dat bleekte niet. Maar ik durf dit niet met zekerheid te zeggen

2 likes

Misschien kan je op een klein stukje iets van micellair water/of je reinigingscreme testen om te kijken of dat helpt

1 like