Huishoudtopic #3

Er zit in best wat kinderkleding bruine vlekjes, ik denk banaan/fruit? Ossengal, shout en in de zon hangen werkt niet. Is er iets dat wel helpt? @FrauHelga enig idee?

Mijn dochter heeft ooit banaan gekotst en ik heb dat nooit meer uit de slaapzak gekregen. Ik lees dus graag mee voor de toekomst!

1 like

Weken in biotex geprobeerd? Is misschien wel meer iets voor toekomstige vlekken, maar proberen kan altijd. Met dat spul gaat eigenlijk vrijwel alles er bij mij uit.
Je zou nog natriumpercarbonaat kunnen proberen. Ik heb dat zelf nog niet op gekleurde kleding gebruikt, maar dat zou wel moeten kunnen.

3 likes

Koffiepads nemen geurtjes op maar is denk ik wel heel veel oppervlakte om volledig met koffiepads te bedekken :sweat_smile:

2 likes

Oef ik heb geen idee, dergelijke vlekjes heb ik bij mijn kind niet gehad.
Maar biotex zou mijn eerste ingeving zijn, en als dat niet helpt steeds een iets steviger middel. Groene Dreft, pink stuff (rotspul voor je handen maar sommige vlekken kreeg ik er mee uit), glansspoelmiddel of alcohol waarmee je je handen ontsmet zou je nog kunnen proberen.

1 like

Is het niet :skull:bellenblaas :skull: ? Want dan weet je zeker dat het er nooit uit gaat…

Volgens mij niet, bellenblaasvlekken zijn meer een grijs/blauwe waas toch? Dit zijn echt bruine, kleinere vlekjes.

@Pheline ziet het er bij jou ook zo uit?

2 likes

Als de biotex niet voldoende werkt, ga ik het gewoon proberen hoor!

1 like

Ja, maar kleinere vlekjes

Ik gebruik altijd dit spul. Een collega had een vlek op een shirt en echt alles geprobeerd en niets werkte. Met dit spul kwam de vlek er uiteindelijk wel uit. Nancy Birtwhistle is ook erg fan van dit product (zij heeft altijd trucjes hoe dingen goed schoon te maken).

4 likes

Iemand een goede tip om de kalkvlekken van mijn antraciet kleurige badkamertegels te krijgen?

2 likes

Wat voor soort tegels zijn het? Volgens mij als het natuursteen is zijn het niet altijd kalkvlekken maar is de tegel uitgedroogd en moet je er olie op doen en werkt bijv azijn averechts.

Goed om te weten! Ik ga dat eerst even uitzoeken.

Wat is een een goede strijkijzer dat niet te groot is en op een normale strijkplank kan staan? Ik strijk nu vaak mijn bloesjes bij mijn moeder en die is echt heel fijn, maar ik kan zo’n grote strijkijzer nergens kwijt. Ik vind huishoudelijke apparaten en de hoeveelheid keuze altijd erg lastig :joy:

Deze: https://www.home-appliances.philips/nl/nl/p/GC213_10?origin=7_1518247915_22966608423__&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=22976943976&gbraid=0AAAAABxV4pIo9IvMXW2egePhvcvM-Zurr&gclid=CjwKCAjwtKrUBhAhEiwAr77Zou-wZ5xdqK2oXlx6P1prVpSw9FESOg1SNFvO0gYe-IrBm-nZK3iUqBoCK4wQAvD_BwE

En zit ook nog matje bij, dus kan je evt ook op andere plekken strijken en vind hem dus ook nog wel mooi (heb zelf een rode)

1 like

Ik vind deze er heel bijzonder uitzien haha

1 like

Hebben jullie een soort schema qua huishoudelijke taken? Verdeeld gedurende de week en/of maand?

Op zich heb ik qua keuken/badkamer/was etc wel een vaste routine maar ik merk dat ik stofzuigen en dweilen lastig vind.

Ik woonde eerst gelijkvloers dus 1 keer in de week deed ik grondig alles stofzuigen en dweilen maar daar was ik vrij snel mee klaar. Nu woon ik in een huis met meerdere verdiepingen + trappen natuurlijk en vind ik het best veel/zwaar om alles in 1 keer te doen. Maar ik heb een kind die altijd wil helpen dus met hem gaat het echt traag en met dweilen wordt het glad. Vind het dus lastig om daar een goed moment voor te vinden. Nu doe ik toch vaak alles in 1 keer als mijn vriend in het weekend even op pad is met kind (of andersom).

2 likes

Wij liepen er tegen aan dat we altijd op 1 vrije dag de hele dag bezig waren, of dat ik man en kind naar buiten stuurde en dan mezelf verplichtte het hele huis te poetsen, nu hebben we dit schema gemaakt en het is niet altijd perfect maar scheelt echt een hele hoop en we doen het samen. De een legt kind in bed, de ander doet de “avondklusjes”. We hebben wel een robotstofzuiger die zuigt en dweilt dus dat doen we niet elke dag zelf.

Samenvatting

DAGELIJKS

• was aanzetten
  • Bedden opmaken
  • Vaatwasser uitruimen
  • Was in droger/ophangen
  • Stofzuiger aanzetten - bijvullen indien nodig
  • Avond:
    - Keuken schoon
    - Vaatwasser aan
    - Kattenbakken
    - Speelgoed opruimen
    - Kinderstoel(en) schoon
    - Katten eten + drinken

MAANDAG

• Afstoffen boven
  • Boodschappen doen
  • Koelkast schoon
  • Koffiemachine schoonmaken
  • Was opvouwen + wegleggen

DINSDAG

• Opruimen boven
  • Bedden verschonen
  • Beddengoed wassen + drogen
  • Stofzuigen boven

WOENSDAG

• Afstoffen beneden
  • Bank stofzuigen

DONDERDAG chilldag

VRIJDAG

• Badkamer
  • Keuken
  • Trappen stofzuigen
  • Stofzuigen onder kasten beneden
  • Luiers aanvullen boven + beneden

MAANDELIJKS

• Ramen wassen
  • Wasmachine, droger, vaatwasser schoonmaken
  • Oven en magnetron schoonmaken
  • Dekentjes + kussens bank wassen
  • Bovenkant keuken schoonmaken
9 likes

Oh wat goed! Dankje voor het delen.
Maar doen jullie alles in de avond? Of doe je ook dingen als je kind slaapt?

Dat is ook wel iets waar ik mee struggle. Soms heb ik een late dienst en ben ik pas 7 uur thuis en dan heb ik echt geen zin/energie meer. Ook omdat ik dan op werk al gestofzuigd en gedweild heb😫

Ja sommige dingen in de ochtend, maar ook als ons kind slaapt en anders idd in de avond. Mijn man werkt 9/10 keer thuis dus die doet tussendoor bijv de was en de vaatwasser. Soms begin ik later met werken en dan probeer ik het ervoor te doen, vaak doen we ook iets als de een kookt. En soms doen we dagen niks hoor, maar dit geeft gewoon een beetje houvast en overzicht.

1 like