Huizen/woningmarkttopic #2

Maar wie gaan er hier demonstreren in september👀

3 likes

Een verschil is wel dat een instantie en zeker coöperatie (oorspronkelijk althans) ook als doel heeft om de woningvoorraad op peil te houden en dus blijft investeren in de woningmarkt. Een particulier doet dat in de regel niet en het ergens echt van de zotte dat zoveel mensen daarvan afhankelijk zijn voor zoiets basaals als een dak boven hun hoofd.
Ik heb zelf altijd via kleine particuliere verhuurders gehuurd en hoewel dat in deze tijden prima was, weet ik wel dat het zowel voor mij als huurder als voor hen als verhuurder (erfenis / pensioen) alsnog niet ideaal was/is. Heb het idee dat het soms erg geromantiseerd wordt.

En @Shaaar dit Tweede Kamerlid van de VVD is in elk geval van de partij :roll_eyes:

1 like

Ik ben al aan het repeteren op mijn leus voor als ik hem tegenkom

4 likes

ik mis de :clown_face: reactie hier

En, wat gaat het worden?

image

3 likes

Het gaat niet om dat er geen tekort is toch? Iemand of een groep hoeft maar een begin te maken. Investeren kan, maar koop een vakantiehuis dan ofzo. Daar mag toch niemand permanent wonen. Je neemt zo onnodig ruimte in op de woningmarkt door extra huizen te kopen om te verhuren. Linksom of rechtsom draag je bij aan verminderd koopaanbod, daardoor oplopende prijzen en daardoor nog meer mensen die gedwongen worden te huren want die eigen inbreng verhoogt dan toch ook bij de bank. Dat is jouw bijdrage.

Dat je überhaupt twee huizen kan bezitten is een luxe, maar extra huizen niet kopen omdat we iedereen één koophuis gunnen is toch het minste dat we kunnen doen zonder dat het direct iets ‘kost’.

5 likes

@Popje

Om het heel simpel te zeggen: maak je van een koophuis een huurhuis, dan doe je het aanbod koophuizen krimpen. En wanneer aanbod krimpt, terwijl vraag hetzelfde blijft, dan gaat de prijs van het aanbod omhoog.

Hoe je het draait of keert, verhuurders (zoals jullie) dragen bij aan de stijging van de prijs van koophuizen.

Bijna niemand WILT huren, huren is alleen een makkelijke oplossing omdat kopen duur is.

En zo is de cirkel rond.

19 likes

Dit hadden wij ook heel erg toen we aan het orienteren waren op (koop)huizen en veel hebben bezichtigd. Ik vind huizen echt ook een gevoelskwestie, binnen stappen en voelen; ja dit is het! Dit huis leeft en hier is in geleefd. In ons nieuwbouwappartement voelden we ons, na paar jaar, nog steeds niet thuis. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik hou bijv ook niet van vinex wijken en allemaal zelfde huizen, terwijl andere dat top vinden.

2 likes

Dit dus. Ik woon overigens in dezelfde stad als waar @Popje het volgensmij over heeft, en huuraanbod is er inderdaad genoeg, maar kopen totaal niet. Ik heb genoeg vrienden die graag zouden willen kopen, maar er is in de stad echt maar een klein aanbod aan betaalbare woningen. De meeste van mijn vrienden verdienen niet slecht maar niemand heeft zin om een gigantische hypotheek aan te gaan voor iets wat dat eigenlijk niet waard is + de eigen inbreng is gewoon veel te hoog.

Ik zag iemand commenten dat huizen kopen in Belgie niet zo moeilijk is maar dat hangt echt af van de regio. Ik weet dat Provincie Antwerpen en Vlaams-Brabant echt wel vrij dramatisch zijn qua huizenprijzen. Misschien niet zo extreem als de Nederlandse steden, maar het gaat toch op hoog tempo die kant op

3 likes

Ik heb net na mijn afstuderen nog gekeken naar een baan in Antwerpen omdat de huren nog enigszins meevielen voor wat ik in mijn eigen omgeving zou moeten dokken. Als ik volgende week veel geluk heb, is het huurappartement dat ik had bezichtigt voor mij en anders heb ik dinsdag nog de gelegenheid om ergens te kijken. Ik vind dit weekend dus vet spannend want volgende week kan alles helemaal anders zijn.

1 like

Dat denk ik inderdaad ook (dat beide situaties veel geld kosten). Je ontsnapt alleen aan die kosten als je een bestaand huis koopt dat mooi is bijgehouden/opgeknapt naar jouw smaak.

Wij kopen een jaren 80 woning waar sinds de jaren 80 ook al niks meer aan is gedaan. Ik gok dat al onze wensen oplopen tot een bedrag van een ton aan kosten. Voordeel is wel dat wij die kosten gemakkelijk over een aantal jaar kunnen uitsmeren. De badkamer is bijvoorbeeld oud en lelijk, maar wel nog functioneel. Die heeft dus geen prioriteit. Bij nieuwbouw moet je direct veel kosten maken en kun je hooguit kiezen voor een meer basis afwerking.

Ik ben wel echt team bestaande bouw. Voornamelijk omdat ik niet van inkijk houd en je bij bestaande bouw grotere tuinen en dus minder inkijk hebt of meer ruimte om dmv groen minder inkijk te creëren. Ik geef mijn ouders de schuld die mij hebben laten opgroeien in een huis met achter de tuin een sloot en groene geluidswal (vrij uitzicht).

2 likes

Ja ik ben ook echt heel blij dat huren hier nog zo betaalbaar is! Ga je nu bezichtigen in Antwerpen of toch Nederland?

Ik blijf in Nederland aangezien ik hier nu ook een baan heb gevonden. Het wordt nu of wonen in mijn
favo stad of een dorp in de buurt waar ik op dit moment woon. Het is bizar dat nieuwbouw in dat dorp soms nog hoger uitvalt dan Utrecht zelf.

1 like

Provincie Antwerpen is echt betaalbaar.

Ga maar een naar Gent of Brussel, daar is het echt wel onbetaalbaar…

1 like

Ik geloof dat we wel op dezelfde situatie aan het uitkomen zijn. Toen mijn vriend en ik verhuisden vanuit Gent was dat ook deels door de steeds hogere huurprijzen. Wij betaalden toen €895 kale huur voor een verouderd appartement, waarschijnlijk voor NL niet zo duur maar voor BE wel. Toen we aan het rondkijken waren naar andere appartementen bleken de huurprijzen voor oké appartementen zelfs nog hoger te liggen, gemiddeld €900-€1500.
Wat ook een groot probleem is, is dat mensen gaan co-housen. Wat begonnen is als een supermooi concept om hoge huurprijzen te drukken wordt nu volledig uitgehold en uitgeperst door huisjesmelkers/immo’s: gezinswoningen met 3+ kamers worden verhuurd als co-housingproject wat neerkomt op bv: 4 slaapkamers in een huis en 1 persoon kan €600 betalen? We doen gewoon 4 x €600 om op de nieuwe huurprijs te komen. :neutral_face:
Sowieso krijg je als alleenstaande of gezin met kinderen amper de kans om op de huurmarkt tussen te komen. Ik lees het dagelijks in zo’n ‘te huur gezocht’-groep op facebook in onze huidige gemeente: eigenaars geven aan immo’s door liever niet te verhuren aan singles want dan is er onzekerheid of die de huur wel kan dragen, zelfs al kunnen ze met gemak de huurwaarborg (3x maandelijkse huur) betalen. Alleen aan koppels met meerdere kinderen verhuren ze ook liever niet want die kunnen dan alweer hun huis beschadigen. Je zit gewoon vast dan.

Een kennis van me huurde in Gent een appartement met 2 kamers (1 groot + 1 klein) waarvan de eigenaar besloot om die te verkopen. Uiteindelijke verkoopprijs? €420k, voor een appartement dat niet eens netjes afgewerkt is. Alleen is er zo’n schaarste aan betaalbare woningen dat men maar koopt wat beschikbaar is.
Een goede vriend is alleenstaand en wil graag een huis kopen maar hij krijgt geen jubelton van zijn ouders. Welke alleenstaande kan 1/3 eigen inleg ophoesten als de huur €800 is en je verder geen hulp krijgt?

Sowieso is er door de quarantaine een grote run op huizen met tuinen en appartementen met een groot terras/balkon.

@Popje
Dat zeg je vast ook alleen maar omdat je zelf een verhuurder bent die van zichzelf vindt dat ze niet teveel vraagt qua huurprijs? Hoe nobel je jezelf ook vindt daardoor, maak jezelf geen illusies. Je blijft iemand die ervoor zorgt dat een woning uit de markt blijft voor zelfgewin. Aanvaard dat gewoon.
Nee, het is niet fijn om afgeschilderd te worden als een huisjesmelker maar speel ook niet moeder Theresa omdat je ‘tenminste niet zo’n hoge huurprijs’ vraagt.

9 likes

895 voor een appartement klinkt gewoon als de Nederlandse situatie private huur en dat is dan een voordeliger appartement :joy:. Had je meerdere kamers en woonde je in/dicht bij het centrum? Dan is het in verhouding misschien nog redelijk vanwege gunstige ligging?

Ja maar jij hebt geld voor twee appartementen in deze tijd, dus of jij nu echt zo’n geweldig referentiekader bent :sweat_smile: ik heb vrienden die zoeken in provincie Antwerpen en dat valt echt vies tegen (en in de stad dus ook)

@nello ah ja nee ik heb het inderdaad eigenlijk wel rond de regio van de stad, niet diep de kempen in. Leuven is overigens ook dramatisch betreft kopen

3 likes

Wij hebben ook gewoon geleend bij de bank voor ons extra appartement… dus het is niet dat dat geld op onze rekening stond.

Ik had 2 slaapkamers (grote en kleine) en woonde wat verder van het station. Qua ligging was het wel oké, maar voor de staat van het appartement vond ik €895 echt te veel.

Ja, maar blijkbaar had je wel geld genoeg om die lening te krijgen he :sweat_smile: maar bon, onbenullige discussie dit

6 likes