Huizen/woningmarkttopic #2

Dat is vreemd ook vind ik? Zomaar onaangekondigd op een avond op de stoep staan??

2 likes

Ja was ook een beetje aparte man. Ging van alles vertellen van zijn jeugd in het huis en wist echt niet goed hoe te reageren. Hebben nog geen gordijnen en de voordeur zit naast de woonkamer dus kon helaas niet doen of we niet thuis waren. Extra prio op iets van raam bekleding dus haha dan kan ik de deurbel gewoon negeren als ik dat wil.

1 like

Ja deze mensen wonen er al sinds het huis is gebouwd, dus ik snap het ook wel. Ze hebben er toch een groot deel van hun leven doorgemaakt.
Ze zijn er wel echt heel erg mee bezig want ze vertelden ook dat ze bij de bezichtigingen in de tuin van de buren mee hadden geluisterd naar wat iedereen over het huis zei :scream:

Zelf zou ik ook wel nieuwsgierig zijn naar wat er van mijn huidige appartement gemaakt wordt! Maar ik zou niet verwachten dat er ook maar iets hetzelfde blijft :stuck_out_tongue:

M’n man is een keer post gaan ophalen in ons oude appartement, waar ik de eerste bewoner van was (hij is later bij mij ingetrokken). Toen ik hoorde wat er gedaan was, ben ik blij dat ik niet mee ben gegaan :joy:. Het voelt toch een beetje als je kindje, ik heb de badkamer/keuken/vloer etc zelf gekozen en het was (naar mijn mening) een heel mooi appartement. Maar nu woont er een jonge man en hem boeit het allemaal niet zo volgens mij, dus het voelde alsof hij geen recht deed aan het appartement :joy: :joy: :joy:.

3 likes

We kijken nog niet echt serieus maar wel al vaak op Funda en nu zien we een huis dat al een aantal maanden te koop staat. Ziet er heel goed onderhouden uit, het is misschien lichtelijk prijzig voor de wijk, maar ik ben echt benieuwd of er dan écht wat mis mee moet zijn? Hier worden de huizen binnen twee weken wel verkocht, althans in de meer gewilde wijken.
Ik ben nu wel heel benieuwd eigenlijk.

Klopt, @Nefertiti. Stond een half jaar te koop in een dorp niet ver van Utrecht. Probleem was dat het op de foto’s niet zo lekker uitkwam en dat het van binnen gewoon ouderwets was. Wel alles goed onderhouden en mooie kwaliteit, maar we zijn nu wel alles aan het aanpakken en dat moet je maar willen I guess. Denk dat veel mensen er niet doorheen konden kijken, terwijl wij nu een prachtig oud huis hebben dat fantastisch is onderhouden en in de basis gewoon echt top is. Alleen ja, de keuken is erg
 landelijk, en de badkamer heel erg jaren '90. Nou, daar kunnen we wat aan doen.

Voordeel voor ons was dus wel dat we het onder vraagprijs hebben gekocht en we hebben tijdens de tweede (!!) bezichtiging een zwager meegenomen die aannemer is. Die heeft voor de geruststelling gezorgd, omdat hij op het eerste oog echt niks raars zag aan het huis.

4 likes

Maar hoe werkt dat dan? Want de leveringsakte en de hypotheekakte zijn toch gewoon beiden te downloaden via het kadaster en daarin zie je toch de waarde en het hypotheekbedrag. Als daar een verschil tussen is, dan is dat dus eigen inbreng? Of blurren ze die bedragen tegenwoordig? Want het moet denk ik wel in de akten worden opgenomen.

3 likes

Het bedrag wat ingeschreven staat zegt ook geen drol. Onze notaris heeft het expres een ton hoger ingeschreven zodat als we in de toekomst om wat voor reden dan ook ons hypotheekbedrag willen verhogen, vanwege verbouwing of whatever, dat we het kosteloos kunnen aanpassen. Anders moet het weer langs de notaris ofzo en dat kost knaken. Blijkbaar hoeft het bedrag in het kadaster niet te matchen met wat je daadwerkelijk hebt overgemaakt.

4 likes

Heb je al gebeld met de makelaar? Vaak staan huizen nog als beschikbaar op Funda, maar als je dan belt blijkt dat het al lang verkocht is

2 likes

Ik heb beide topics de laatste tijd helemaal doorgelezen en zo spannend, wij hebben vandaag een bod gedaan op een huis!
Het huis voldoet aan al onze wensen, maar de keuken, badkamer en wc moeten wel gemoderniseerd worden. Daarom staat het huis nog te koop en is het in prijs verlaagd.
De aankoopmakelaar heeft nu zelfs een bod onder de aankoopprijs gedaan, maar ik vind het wel heel spannend omdat er meerdere kijkers kwamen.
Ik ben zo zenuwachtig omg :joy:

19 likes

De bank kan altijd de documenten opnieuw controleren, als ze dat doen voordat de overdracht is geweest dan loop je wel het risico dat ze de hypotheek niet meer geven. Ik zou het zelf niet doen voordat je de sleutel hebt. Maar overleg dit vooral met je financieel adviseur.

2 likes

Ik ben ontzettend opgelucht onze hypotheek is ook rond! Viel me nog mee, gelukkig hadden we een goede adviseur met contacten die ze ook goed achter de broek zat haha. Nu alles nog tekenen en naar de notaris sturen

14 likes

Wij hebben gisteren voor de eerste keer een bod gedaan, bij het eerste huis dat we ook bekeken hebben. Moest het via de mail indienen en zou vandaag iets te horen krijgen. Ik vind het zo spannend, niet normaal.

Als het bod geaccepteerd wordt, moeten we zo snel mogelijk een taxateur laten komen, omdat onze aankoopmakelaar wel twijfelt of de taxatie gelijk komt te liggen met de vraagprijs. Als het te veel afwijkt en we moeten veel eigen geld gebruiken om te overbruggen, kunnen we in de 3 dagen bedenktijd er nog van af zien. Krijg wel zenuwen van deze constructie, ook al is de kans dat het echt veel scheelt niet heel groot.

Ah spannend! Hebben jullie zonder voorbehoud geboden?

Nee wel met voorbehoud. Maar we kunnen nog best wel wat eigen geld inleggen, maar dat stoppen we toch liever in verbeteringen dan in overbieden. Onze makelaar gaf aan dat het dan nog best tricky kan worden om er onder uit te komen, als je het geld wel zelf hebt.

2 likes

Oh zo, ja natuurlijk. Je moet het voor zo’n voorbehoud natuurlijk ook echt niet rond kĂșnnen krijgen, gewoon zeggen ‘oja jammer, taxatie is te laag’ lukt dan niet. Nou ik hoop mee voor je!

1 like

image

(Nouja gelukkig wel een huis maar geen koophuis)

10 likes

Ik heb niks overboden, maar ik heb geluk gehad dat hij aangemeld was bij de makelaar en nooit op funda heeft gestaan en dit is nu bijna 4 jaar terug.

1 like

Ja zo moeilijk. Ik zei ook elke keer tegen mezelf dat ik dat niet moest doen, die emotionele investering steeds werkt op een gegeven moment best uitputtend. Maar volgens mij kun je het bijna niet nĂ­et doen. Succes, hoop dat het snel lukt!

1 like

Wij hebben ongeveer 10.000 overboden, maar wel 3.5 jaar geleden. Was toen echt een andere huizenmarkt - nu wordt hier zoveel meer overboden - alleen heel populair type huis in onze stad (herenhuis) dus alsnog moeilijke zoektocht en te maken met overbiedingen etc.

1 like